بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
سوژه هفته: در دفاع از مطالب منتشر شده در خصوص "ثفارس"؛

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند
شاید گواهی دیگر برای ارزش واقعی زمین‌ها و سهام شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، قیمت خرید ۱ درصد از سهام این شرکت توسط جناب سلیمانی و اعضای هیات مدیره آن‌هم با تنها ۱۳.۵ میلیارد تومان باشد. بعید می‌دانم انتظار داشته باشید، باور کنیم، شرکتی حاضر شده تا ۱ درصد از سهام شرکت ۱۱۰.۰۰۰ میلیارد تومانی (۱.۱۰۰ هزار میلیارد تومان) را تنها به ۱۳.۵ میلیارد تومان بفروشد.
کد خبر : ۲۷۸۱۰۶

بورس‌نیوز:

احتمالاً بسیاری از شما مخاطبان محترم پایگاه خبری بورس‌نیوز، با سلسله گزارش‌های چهارشنبه‌های داغ آشنایی کافی دارید. 

علی‌رغم استقبال فوق‌العاده و دلگرم‌کننده بسیاری از خوانندگان مجموعه گزارش‌های چهارشنبه‌های داغ، برخی از سرمایه‌گذاران و مخاطبان این رسانه (اغلب سهام‌داران شرکت‌های بررسی شده) با بیان ادعا‌هایی عجیب، مدعی خلاف واقع بودن برخی گزارش‌ها و یا جهت‌گیری‌های عامدانه در راستای تخریب شرکت‌های مورد گزارش، شده‌اند.

ضروری است اعلام کنیم، علی‌رغم احترام به نظرات تمامی مخاطبان این رسانه، کلیه اطلاعات ارائه شده در مجموعه گزارش‌های چهارشنبه‌های داغ، بر اساس مستندات موجود در صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها و داده‌های قابل‌استخراج از سامانه‌های رسمی بازار سرمایه است و نه بر اساس شنیده‌ها، شایعات و آرزو‌های ذهنی مدیران و برخی سفته‌بازان بازار سرمایه!

باور کنید باتوجه‌به بررسی تعداد بالای شرکت‌ها در هفته‌های گذشته، اگر مطلب یا مطالبی بر خلاف واقعیت منتشر می‌شد، تاکنون این رسانه با تکذیبیه‌های فراوان و پرونده‌های قضایی بسیاری روبرو بود. چرا که بسیاری از این گزارش‌ها، برنامه‌ریزی‌های تعداد کثیری از مدیران، سرمایه‌گذاران پرقدرت و سفته‌بازان معلوم‌الحال را با چالش‌هایی سنگین مواجه کرده و به یکی از نماد‌های شفافیت در فضای تحلیلی بازار سرمایه کشور تبدیل گردیده است.

لازم به یادآوری است علی‌رغم آنکه نگارندگان این مجموعه گزارش‌ها، سوابقی درخشان در فضای تحلیلی و مدیریت در نهاد‌های مالی معتبر بازار سرمایه دارند، اما هیچ‌گاه تحلیل‌ها و استدلال‌های خود را عاری از اشتباه نمی‌دانند.

در این راستا خواهشمندیم، تا مخاطبانی که نظراتی مخالف با مفاد گزارش‌ها و این تحلیل‌ها دارند، با ارائه مستنداتی قابل ارجاع (و نه آرزو‌هایی مخملی نظیر برج‌های ۵۲ طبقه ساخته نشده، مجتمع‌های مسکونی ۲.۰۰۰ واحدی در حال مطالعه، افزایش نرخ‌های محتمل و بیش از ۳۰۰ درصدی محصولات و ...)، ما را در برطرف نمودن ضعف‌های تحلیلی مان یاری نمایند.

همان‌گونه که استحضار دارید، در تاریخ ۲۷ دی ماه، گزارشی تحت عنوان " چهارشنبه‌های داغ: حواستان باشد در زمین "ثفارس" دفن نشوید " در قالب گزارش چهارشنبه‌های داغ در رسانه بورس نیوز منتشر شد.

پس از انتشار این گزارش، شاهد بازخورد‌های متعددی از سوی مخاطبان این رسانه بودیم. بسیاری از خوانندگان با نگاهی منطقی، گزارش مذکور را بر مبنای حقایق و مدارکی قابل‌استناد تشخیص دادند و برخی از مخاطبان نیز به لطف برخی از کانال‌های تلگرامی، این رسانه را مورد هجمه‌هایی غیرمنصفانه قرار دادند.

انتشار بیانیه و تکذیبیه در خصوص گزارش‌های منتشر شده جز در مواردی که اشتباه این رسانه محرز باشد، در سیاست‌های کلی این رسانه نمی‌باشد، بااین‌وجود به دلیل هجمه‌های بی‌شمار و درخواست‌های متعدد شما مخاطبان، تصمیم به بیان برخی مطالب در خصوص گزارش مذکور گرفتیم.

متأسفانه، دو روز پس از انتشار این گزارش توسط بورس نیوز و پس از تماس‌ها و تهدید‌های متعدد در خصوص حذف گزارش مذکور، سهامدار عمده شرکت عمران و توسعه فارس مصاحبه‌ای را بر اساس مطالب عنوان شده در رسانه بورس نیوز، با یکی از رسانه‌های فعال در بازار سرمایه داشتند که استناد به این مصاحبه، منجر به هجمه‌های بیشتر و اتهاماتی غیرمنصفانه به این رسانه توسط برخی سهام‌داران گردید.

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

برخلاف تمایل این رسانه به عدم انتشار دفاعیه، به دلیل درخواست‌های بی‌شمار شما مخاطبان، سوژه این هفته را به واکاوی برخی ادعا‌های سهامدار عمده این شرکت اختصاص دادیم.

ادعا‌هایی عجیب از سهامدار شرکت عمران و توسعه فارس که شنیدنش هر انسانی را متحیر می‌کند:

ادعای فضایی ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومانی سهم شرکت از زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی:

بنا بر اظهارنظر سهامدار شرکت عمران و توسعه فارس، باتوجه‌به آنکه شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس مالک ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار (۳۱ میلیون متر مربع) از زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی شیراز می‌باشد و هر متر مربع از زمین‌های این منطقه بین ۳ تا ۴ میلیون تومان قیمت دارد، احتمالا سهم ۱۱ درصدی شرکت عمران و توسعه از این شرکت چیزی در حدود ۱۱.۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

ضمن آنکه امیدواریم جناب سلیمانی ساردو مستندات کافی برای ادعا‌های خود داشته باشند و مصاحبه ایشان بار حقوقی و مصداق جرم انتشار اطلاعات خلاف واقع نباشد و حتی باعث شکایت سهام‌داران متضرر نگردد، بررسی این موضوع از چند زاویه قابل‌توجه است.

همچنین امیدواریم، در صورت وجود اشتباه در استدلال‌ها و مستندات این رسانه، جناب آقای سلیمانی ساردو (با مدرک تحصیلی کارشناسی حسابداری)، با تنظیم جوابیه‌ای حاوی مستندات قابل‌اتکا، ابهامات و اشتباهات این رسانه و سهام‌داران شرکت را مرتفع و به فضای کارشناسی و تحلیلی کشور کمک نمایند.

 

ادعای عجیب ۳۱ میلیون متر مربعی

بر اساس ادعای جناب سلیمانی ساردو، مجموع زمین‌های تحت مالکیت شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس (منطقه ویژه اقتصادی شیراز) در حدود ۳.۱۰۰ هکتار است که باتوجه‌به مساحت در حدود ۱۲.۰۰۰ هکتاری کل مساحت شهر شیراز، این عدد اندکی عجیب به نظر می‌رسد. به عبارتی بر اساس ادعای ایشان، مساحت منطقه ویژه اقتصادی در حدود ۳۰ درصد مساحت کل شهر شیراز است.

لازم به ذکر است، حتی در سایت منطقه ویژه اقتصادی شیراز هم مساحت این منطقه در حدود ۱.۳۰۰ هکتار برآورد شده است.

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

برای اشخاصی که منطقه ویژه اقتصادی شیراز را از نزدیک ندیده‌اند و احتمالاً با شرایط این منطقه نیز آشنایی خاصی ندارند، بد نیست تصویری جدید از بخشی از این شهرک را ببینید تا بیشتر متوجه ارزش متری ۳ تا ۴ میلیون تومانی زمین‌های این منطقه شوید.

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

اما به‌راستی ۳۱ میلیون متر مربع و متری ۳ تا ۴ میلیون تومان!

خوشبختانه به لطف وجود اینترنت و البته انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها در سامانه کدال، هم ما می‌توانیم به اطلاعاتی کافی در خصوص ارزش زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی شیراز دست یابیم و هم جناب سلیمانی ساردو.

امیدوارم که جناب سلیمانی صورت‌های مالی شرکتی که مالک ۱۱ درصدش هستند، (و به تازگی ۱ درصد آن را خریده اند) را مطالعه کرده باشند.

بر اساس صورت‌های مالی سالانه منتهی به شهریور ۱۴۰۱ شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، کل زمین‌های قابل فروش باقی مانده از منطقه ویژه اقتصادی ۲ میلیون و سیصد هزار متر مربع است و نه ۳۱ میلیون متر مربع.

به عبارتی تنها ۲.۳ میلیون متر از زمین‌های این منطقه قابلیت فروش دارد و نه ۳۱ میلیون متر مربع (شما بخوانید ۱.۳۰۰ هکتار)

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

دوستانی که در روز‌های گذشته مدام در ماشین‌حساب‌های خود عدد ۳۱ میلیون متر مربع را در قیمت زمین‌ها ضرب کرده اند، احتمالا می‌بایست با تغییر اندکی در مساحت، آن را به ۳/۲ میلیون متر مربع تغییر دهند.

 

اما زمین‌ها متری چند؟

باور کنید برای کسانی که در شیراز زندگی می‌کنند درک قیمت زمین‌هایی واقع در دشت یا بیابان‌های اطراف شهر کار دشواری نیست؛ ولی باتوجه‌به اصرار جناب سلیمانی ساردو بر قیمت‌های متری ۳ تا ۴ میلیون‌تومانی هر متر زمین در این منطقه بد نیست نگاهی به قیمت‌های واگذاری ثبت شده در صورت‌های مالی حسابرسی شده بیندازیم.

بر اساس صورت‌های مالی این شرکت، بیش از ۲ میلیون ۸۷۵ هزار متر مربع از زمین‌های ذکر شده، به ارزش فروش مشمول درآمد ۵۵۶ میلیارد تومان به فروش رسیده است.

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

فکر نمی‌کنم محاسبه قیمت هر مترمربع برای جناب سلیمانی و سهام‌داران این شرکت چندان دشوار باشد:

۱۹۳.۰۰۰ تومان = ۲.۸۷۵.۰۰۰ متر مربع / ۵۵۶ میلیارد تومان = قیمت هر مترمربع زمین منطقه ویژه اقتصادی

تصور می‌کنم که مبلغ ۱۹۳.۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع زمین فروخته شده، مغایرتی جزئی با ارزش ۳ تا ۴ میلیون تومان ادعایی مدیران "ثفارس" داشته باشد.

بااین‌وجود این‌همه ماجرا نیست، چرا که پس از کسر هزینه‌های زمین‌های فروخته شده، سود هر متر زمین از منطقه ویژه اقتصادی بسیار کمتر از ارقام ذکر شده است. 

به عبارتی از کل ۶۴ میلیارد تومان درآمد‌های ناشی از فروش زمین‌های مذکور در سال مالی ۱۴۰۱، بیش از ۴۰ میلیارد تومان بهای تمام شده زمین در نظر گرفته شده است که این موضوع نشان دهنده کاهش چشمگیر ارزش زمین‌های فروخته شده است.

به مخارج صورت‌گرفته بابت فاز‌های ۱ تا ۴ منطقه ویژه نگاهی بیاندازید و بگویید زمین‌هایی با ۱۸۳ میلیارد تومان هزینه‌های صورت گرفته را می‌توان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به فروش رساند؟

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

خرید ۱ درصد از سهام شرکتی با ارزش بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان، آنهم با تنها ۱۳ میلیارد تومان؟

شاید گواهی دیگر برای ارزش واقعی زمین‌ها و سهام شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، قیمت خرید ۱ درصد از سهام این شرکت توسط جناب سلیمانی و اعضای هیات مدیره آنهم با تنها ۱۳.۵ میلیارد تومان باشد.

بعید می‌دانم انتظار داشته باشید، باور کنیم، شرکتی حاضر شده تا ۱ درصد از سهام شرکت ۱۱۰.۰۰۰ میلیارد تومانی (۱.۱۰۰ میلیارد تومان) را تنها به ۱۳.۵ میلیارد تومان بفروشد.

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

حالا شما حساب کنید ۱۱ درصد ارزش سهام ثفارس در شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، در حالی که ارزش ۱ درصد آن با پرداخت نقد و اقساط ۱۳.۵ میلیارد تومان است، چقدر می‌شود؟

۱۵۰ میلیارد تومان = ۱۳.۵ * ۱۱ = ارزش برآوردی سهم ۱۱ درصدی از سهام شرکت توسعه صنایع

از پروژه باران و ادعای مجوز ۳۰.۰۰۰ متری آن هم می‌گذریم، زیرا شما عزیزان بهتر از ما می‌دانید که فرض داشتن مجوز ساخت برای مجتمعی که سالهاست روی زمین مانده و درگیر طرح دعاوی در دادگاه می‌باشد، نمی‌توان ارزش پروژه ساخته شده را متصور بود. 

تا دلتان بخواهد در این کشور پروژه‌های نیمه‌کاره و در قالب گودبرداری وجود دارد که می‌توان برای آن‌ها قیمت‌های عجیبی در نظر گرفت.

 

سخن آخر:

با تشکر از حمایت بسیاری از مخاطبان و با احترام به خوانندگان معترض به گزارش مذکور، شایان‌ذکر است، کلیه گزارش‌های منتشر شده در سلسله گزارش‌های چهارشنبه‌های داغ بر پایه صورت‌های مالی و مستندات قابل‌دسترسی است.

ضمن آنکه نگارندگان این گزارش‌ها، خود را عاری از ضعف‌های تحلیلی و علمی نمی‌دانند، صمیمانه در انتظار جوابیه‌ای بر پایه مستندات علمی و رد مفروضات تحلیلی خود و انتشار آن از طریق این رسانه هستیم.

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چهارشنبه‌های داغ: شرکت‌هایی که انگار تنها به درد بادکردن، می‌خورند؛

"ثتوسا" را از بازار بورس برده و به‌جای آن شرکت آقا "ربعلی بدری" را پذیرش کنید!

هشدار به سهامداران گروه ساختمانی: حباب‌ها سریع‌تر از آنچه فکر کنید، می‌ترکند
 
چهارشنبه‌های داغ: حواستان باشد در زمین "ثفارس" دفن نشوید

هشدار به سهامداران گروه ساختمانی: حباب‌ها سریع‌تر از آنچه فکر کنید، می‌ترکند  

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۲
نگارنده عزیز پاراگراف آخر رو خیلی خوب گفتی چون واقعاً ضعف های تحلیلی و عملی داری!
برو قیمت ثفارس رو از زمان گزارش مغرضانه قبلی ببین و قیمت الانش هم ببین که خودش دندان شکن ترن جوابه برای شما
و به همون دلیل ضعف تحلیلی و علمی که دارین احتمالا تو این مدت سهم های شما نه تنها رشدی مشابه ثفارس نداشتن بلکه چند درصدی هم افت کردن که دیگه حسابی شما رو برافروخته و مجدداً دست به قلم تخریب بردین!!!
فقط اینم بدونید که با این کار تا الانم دین کسانی که بخاطر گزارش قبلی شما ترسیدن و از سود جاموندن بر گردن شماست!از این بیشتر خودتونو مدیون نکنید!
هیچکس نمیتونه با روند و قدرت پول بجنگه!
Akbar
United Arab Emirates
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۲
اگه با غرض ایت متنو منتشر کرده باشی
تو و اون دوستای که صدبار تو قیمتای زیر دوهزارتومن نوسان ملتو گرفتید خوبید ولی آقای سلیمانی که سهمو تا اینجا آورده بده؟؟؟؟
تا همینجاش هم کلی سود کردیم نیاز نیست امثال تو نگران سرمایه ما باشن
سمیرا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵
خجالت اوره، کدوم حباب؟ مگه قیمت مسکن و طلا و خودرو و همه هههههه چی تو این کشوره ترکیده که قیمت سهام بترکه، بسه دیگه
بورس باز قدیمی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
سلام
از نگارنده بسیار تشکر میکنم اطلاعات مبسوطی را در اختیار ما گذاشتن.برام جالبه سرمایه گذاری مسکن با نماد ثمسکن دارای ۱۶شرکت که ۷تا از اونها مثل ثتران ثپردیس ثغرب ثالوند ثشرق ثجنوبدر بورس هستند الان ارزش بازار ۵/۴همت دارد با داشتن بیش از ۵۰پروژه در حال ساخت بصورت انبوه سازی و ثفارس که به تنهایی اندازه شرکت سرمایه گذاری نوین پایدار ثمسکن هم پروژه نداره ۱۱همت ارزش بازار داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
#خودرو یعنی یک نفر تو این مملکت پیدا نمیشه ، بعد از 4 سال به داد ما بدبختها برسد ، بسه دیگه ، همه رو بدبخت کردید رفت ... دیگه تا کی ؟! خدا زندگیتون رو خراب کند که زندگی همه رو ویران کردید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
دولت زانوتو از گردن بورس سیاه پوست بردار!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
دولت .
دولت گدا.
دولت کلاه بردار.
دولت دشمن تولید .
دولت دشمن بورس.
دولت دشمن سهامدار خرد.
دولت دشمن .
دولت دشمن .
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
دولت بردار دست از جیب سهامداران خرد در بیار. واگزاری خودرو ساز چی شد. قیمت دستوری چرا لغو نشد. شاخص سازی هنوز ادامه دارد....