بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
رئیس سازمان ملل اطمینان دارد که اسرائیل به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف حمله به رفح عمل خواهد کرد / اسرائیل اتهامات نسل‌کشی را رد کرد
مقامات اسرائیلی اشاره کردند که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری که از اسرائیل می‌خواهد فوراً عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند، نادیده خواهند گرفت.
کد خبر : ۲۸۱۱۲۶
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه حکم داد که اسرائیل باید فوراً عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند، با اشاره به شرایط و تحولات بسیار وخیم در آن منطقه، ابن موضوع با استقبال بسیاری از رهبران جهان مواجه شد.


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اطمینان دارد که اسرائیل به این حکم عمل خواهد کرد، سخنگوی او (استفان دوجاریک) روز جمعه گفت: کشور‌های عضو سازمان ملل طبق منشور این نهاد و قوانین دیوان بین‌المللی دادگستری وظیفه دارند به این تصمیم پایبند باشند.

دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری به صورت قانونی الزام‌آور هستند، اما ممکن است اجرای آن‌ها دشوار باشد. مقامات اسرائیلی گفتند اتهامات که اسرائیل در غزه مرتکب نسل‌کشی می‌شود (نادرست، نفرت‌انگیز و زننده) است و اشاره کردند که این تصمیم را نادیده خواهند گرفت!

بلافاصله پس از صدور حکم، هیچ نشانه‌ای از توقف درگیری‌ها مشاهده نشد، در حالی که فلسطینی‌ها گزارش از حملات در رفح دادند و تصاویر و ویدئو‌هایی از دود بلند شده بر فراز این شهر منتشر شد.در مقطعی، اکثریت جمعیت غزه به دنبال پناهگاهی در رفح بودند، اما بیش از ۸۰۰ هزار نفر در چند هفته گذشته از این شهر جنوبی فرار کرده‌اند، به گفته آژانس بشردوستانه سازمان ملل؛ عملیات نظامی اسرائیل در این شهر در حال انجام است، با وجود انتقادات جهانی و عدم حمایت ایالات متحده.

دولت بایدن به طور رسمی به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ نداده است، که بخشی از پرونده‌ای گسترده‌تر است که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده و اسرائیل را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی متهم می‌کند. اسرائیل اتهامات نسل‌کشی را رد کرده است.

آفریقای جنوبی که این اقدام را به عنوان بخشی از پرونده‌ای که اسرائیل را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی متهم می‌کند، درخواست کرده بود، حکم روز جمعه را مورد استقبال قرار داد. در بیانیه‌ای، سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، گفت: فلسطینی‌ها با مجازات جمعی برای چیزی که هیچ مسئولیت فردی در قبال آن ندارند مواجه هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر این تصمیم را یک گام مثبت به سوی حفاظت از حقوق مردم فلسطین نامید.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ گفت که این تصمیم ایجاب می‌کند که بین حمایت ما از نهاد‌های بین‌المللی قانون‌مداری یا حمایت ما از اسرائیل یکی را انتخاب کنیم.

آنچه که باید بدانید
مصر موافقت کرد که به طور موقت ممنوعیت عبور کمک‌ها از طریق قلمرو خود را که از طریق اسرائیل وارد غزه می‌شود، بردارد. گذرگاه رفح بین غزه و مصر در طول جنگ به عنوان مسیر اصلی کمک‌ها بوده است، اما این جریان تقریباً متوقف شده است، زیرا اسرائیل کنترل سمت فلسطینی را اوایل این ماه به دست گرفت. مصر در واکنش به این اقدام، عبور کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی از قلمرو خود به سمت گذرگاه (کرم شالوم) که تنها نقطه ورودی دیگر به جنوب غزه است را ممنوع کرد.
شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که حملات فزاینده به کارکنان بشردوستانه و پرسنل سازمانی را محکوم می‌کند. این قطعنامه که به نام هیچ کشوری اشاره نکرده است، بلکه از تمامی طرفین درگیر در یک منازعه می‌خواهد که به تعهدات خود تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی عمل کنند. این قطعنامه با ۱۴ رأی موافق و یک رأی ممتنع از سوی روسیه تصویب شد.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که اجساد سه گروگان را که در حمله ۷ اکتبر حماس کشته شده بودند، از شمال غزه بازیابی کرده است. انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های مفقودین اعلام کرد بازگشت (حنان یابلونکا، میشل نیسنباوم و اوریون هرناندز رادو) برای دفن، برای اعضای خانواده اهمیت زیادی در پی دارد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز جنگ حداقل ۳۵،۸۵۷ نفر کشته و ۸۰،۲۹۳ نفر زخمی شده‌اند که این آمار بین غیرنظامیان و مبارزان تمایز قائل نمی‌شود، اما می‌گوید اکثریت کشته‌شدگان زنان و کودکان هستند. اسرائیل تخمین می‌زند که حدود ۱،۲۰۰ نفر در حمله ۷ اکتبر حماس کشته شده‌اند، از جمله بیش از ۳۰۰ سرباز، و می‌گوید از زمان آغاز عملیات نظامی در غزه، ۲۸۲ سرباز کشته شده‌اند.


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر