بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
حاکمیت شرکتی و شفافیت را در
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات گفت: اگر شرایط عمومی بازار مناسب باشد حتما شرکت سپهر تهران را از طریق بازار سرمایه عرضه خواهیم کرد. ارزش شرکت سپهر تهران نیز ۱۰ همت است.
کد خبر : ۲۸۱۳۷۸
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات در روز جاری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مجمع جواد وکیلی، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات اظهار کرد: شرکت در سال ۹۳ تشکیل شده و در سال ۹۹ وارد بازار سرمایه شده است.

وی با اشاره به ترکیب سهامداران "وسپهر" ادامه داد: صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه، صندوق بازارگردانی سپهر صادرات و سهامدار عمده بانک صادرات با ۷۴.۵ درصد سهام ترکیب سهامداران ما را تشکیل می‌دهند. همچنین، ۲۰ درصد از سهام ما در اختیار صندوق‌های بازارگردانی است. 

حاکمیت شرکتی و شفافیت را در

 

وکیلی با اشاره به آغاز فعالیت "وسپهر" بیان کرد: گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات با سرمایه ۶۰ میلیاردتومانی کار خود را شروع شد و با تلاش سهامداران شرکت توانست سال گذشته آخرین افزایش سرمایه را انجام دهند و سرمایه شرکت به ۷۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بود که عدد قابل توجهی است. همچنین، سرمایه گذاری‌های شرکت رشد قابل توجهی داشته است. 

مدیرعامل "وسپهر" افزود: تعداد پرسنل که امسال به ۶۹۰ نفر رسیده است، اما اینکه در خود شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات است، به ۶۶ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. ما با محدودیت‌های منابع انسانی مواجه هستیم. محدودیت نیرو‌های متخصص، متبحر را داریم. سعی کردیم بهره وری و استفاده از ابزار‌های نوین، استفاده از نیرو‌های کارآمد را در مجموعه داشته باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما در سال ۱۴۰۱، ۱۸۰۰ میلیارد تومان درآمد سود سهام داشتیم که در سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲، ۱۸۰۰ میلیارد تومان محقق شد. سود فروش سرمایه گذاری‌ها در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲، به ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین، جمع درآمد‌های عملیاتی در سال ۱۴۰۱، ۴۳۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ به ۵۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. هزینه‌های فروش و عمومی نیز با توجه به شرایط موجود در کشور رشد داشته است. سود عملیاتی از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مبلغ ۳۵۰۰ سال ۱۴۰۱ با توجه به شرایط بازار سرمایه مطلوب بوده است. 

وکیلی درخصوص عملکرد مالی گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات عنوان کرد: شرکت ۳۳۰۰ میلیارد تومان درآمد سود سهام در سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ این عدد به ۲۷۰۰ میلیاردتومان افزایش یافته است. سایر درآمد‌های عملیاتی قابل توجه نیست که حدود ۷۲ میلیارد تومان بوده و جمع درآمد‌های عملیاتی گروه نیز در سال ۱۴۰۲، به ۴۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است، این میزان در سال ۱۴۰۱، ۳۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین، سود عملیاتی شرکت به ۴۱۳۴ میلیارد تومان رسیده است. 

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات درباره درآمد شرکت اصلی گفت: سود سهام شرکت‌های غیربورسی در سال ۱۴۰۲، ۶۳ درصد درآمد و سود سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی کمتر از یک درصد را تشکیل داده است که علت آن نیز واگذاری پورتفوی بورسی و فرابورسی را به شرکت تابعه یعنی آرمان نوین مهر سپهر بوده است. سود صندوق‌های سرمایه گذاری کمتر از نیم درصد، سود فروش سرمایه گذاری‌های بورسی و فرابورسی ۲۶ درصد، سرمایه گذاری غیربورسی ۵ درصد، سود فروش صندوق‌های سرمایه گذاری ۲ درصد و سایر درآمد‌های عملیاتی ۱.۷ درصد بود که به ۴۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید ه است. 

وی با اشاره به وضعیت مالی "وسپهر" گفت: ترازنامه شرکت‌ها توسط حسابداری تهیه و تدوین می‌شود. حدود ۸۳۰۰ میلیارد تومان جمع بدهی داریم. بخش قابل توجهی از این بدهی‌ها در زمانی که صورت مالی تهیه و تنظیم شده ۸ هزار میلیارد تومان بوده که بدهی‌های بلندمدت ماست. این میزان بدهی مربوط به حمایت بانک صادرات به عنوان سهامدار عمده از "وسپهر" است. ما همیشه سود سهام سهامداران خرد را کمتر از دو ماه از طریق سجام پرداخت کردیم، اما باتوجه به اینکه نگاه بانک صادرات حمایتی بوده ما به مرور زمان در طول فرصت‌های قانونی این کار را انجام دادیم. نکته‌ای وجود دارد این است که ما سال گذشته بخش قابل توجهی از سهام خو درا به شرکت آرمان نوین منتقل کردیم. 

وکیلی خاطرنشان کرد: بدهی به بانک صادرات در سال ۱۴۰۰، به ۱۱ همت رسیده بود و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توانستیم مدیریت کنیم و این عدد را به ۸ همت برسانیم.

مدیرعامل "وسپهر" توضیح داد: در گزارش حسابرس و بازرسی قانونی با افتخار می‌توانیم بگویم که حاکمیت شرکتی و شفافیت را در شرکت به صورت جدی پیگیری کردیم. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گزارش شرکت مقبول بوده است. در سال ۱۴۰۲ نیز همین طور. در سال ۱۴۰۰ دو بند و در سال ۱۴۰۱، یک بند و امسال صفر شده است. موارد سایر الزامات قانونی و مقرراتی در سال ۱۴۰۰، ۱۲ بند، در سال ۱۴۰۱ به ۴ بند کاهش یافته و در سال ۱۴۰۲ نیز به صفر رسیده است.

وی افزود: تکالیف مجمع، برنامه ریزی در کاهش سهم شرکت‌های ساختمانی در پورتفو بوده است. در این موضوع کاهش سهم املاک و مستغلات را در پورتفوی غیربورسی مورد توجه قرار دادیم. شرکت‌های ساختمانی با هم ادغام شدند. دو شرکت فارس و اصفهان با هم ادغام شدند. شرکت توسعه سپهر فارس به شرکت سپهر اوج فارس تبدیل شد. ارزشگذاری سپهر تهران نیز انجام شد. در حال حاضر عملیات پذیرش شرکت در بورس تهران آغاز شده است. باتوجه به شرایط و مشکلات موجود بازار سرمایه این اقدام به صورت جدی پیگیری خواهد شد. اگر شرایط عمومی بازار به نحوی متناسب باشد حتما سپهر تهران را از طریق بازار سرمایه عرضه خواهیم کرد. ارزش شرکت سپهر تهران نیز ۱۰ همت است.

وکیلی ادامه داد: برنامه‌ها را با قدرت ادامه خواهیم داد. رعایت کامل مفاد دستورالعمل اجرایی سازمان بورس به صورت کامل در قالب چارچوب‌ها انجام شده و سعی کردیم که مطابق دستورالعمل و ابلاغات سازمان بورس و فرابورس فعالیت کنیم. باید زیرساخت‌هایی در بورس و در شرکت فراهم شود. امروز می‌توانیم بگوییم سایت شرکت یکی از بهترین سایت‌های شرکت‌های سرمایه گذاری در حوزه حاکمیت شرکتی و افشای اطلاعات است. تمامی موضوعات در بخش حاکمیت شرکتی درج شده و قابل رویت است.

وی افزود: در زنجیره خدمات بازار سرمایهدر حال تکمیل زنجیره ارزش هستیم. در حوزه املاک و مستغلات در سال گذشته موافقت اصولی را دریافت کردیم. باتوجه به اینکه شرکت، تابعه بانکی محسوب می‌شود و به مجوز بانک مرکزی نیاز دارد این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم این موضوع را به عنوان یک ابزار در حوزه املاک و مستغلات راه اندازی کنیم.

وکیلی بیان کرد: ما تمام شرایط یک هلدینگ چند رشته‌ای را دارا هستیم. اصلاح اساسنامه، برگزاری مجمع و مجوز بورس را نیز نیاز داریم که امیدواریم به نتیجه نهایی برسانیم.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات گفت: بخش قابل توجهی از بدهی به بانک صادرات پرداخت شده است. ۷۷۰۰ میلیارد تومان از این بدهی را در قالب تبادلات مالی با بانک صادرات انجام دادیم. از سهامداری بانک صادرات خارج شدیم. سال گذشته حدود ۸ درصد سهام بانک صادرات را داشتیم که این عدد امروز به صفر تقریبا رسیده است. با فضای خوبی که ایجاد کردیم از سهامداری بانک صادرات خارج شویم.

وی همچنین ادامه داد: ۷۵ تا ۸۵ درصد از سود بین سهامداران تقسیم شده و به حساب آن‌ها واریز شده است. افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی بدون تحمیل هزینه ناشی از خرید حق تقدم ها‌ی استفاده نشده اجرا شد که این موضوع ناشی از حمایت بازار سرمایه و سهامداران بود. در غیر این صورت باید ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه تامین مالی برای حق تقدم‌های استفاده نشده متحمل می‌شدیم.

مدیرعامل "وسپهر" درخصوص وصول مطالبات گفت: وصول مطالبات سنواتی با مدیریت و همکاری خوب شرکت نیشکر انجام شد و توانستیم سود سهام را در سال گذشته وصول کنیم و این کار ادامه دارد. انتقال پورتفوی کوتاه مدت نیز انجام شد. انتقال پورتفو حدود سه ماه درگیر فرایند‌های اداری بود. در حوزه حقوقی درگیر مسائل حقوقی در سال گذشته بودیم که با تدبیر مجموعه علی الخصوص در حوزه اصلاح شرکت‌ها به نتیجه خوبی رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر