بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
هیچ دولتی در دنیا تولیدکننده خوبی نیست/سهم بالای دولت از اقتصاد
رئیس ستاد سیاستگذاری هشتمین اجلاس سراسری رضایت مشتری گفت: عمیقا اعتقاد دارم که هیچ دولتی در هیچ جای دنیا تولیدکننده خوبی نیست. این موضوع بیش از صد سال است که اثبات شده است.
کد خبر : ۲۸۱۴۲۶
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، لطف الله سیاهکلی، رئیس ستاد سیاستگذاری هشتمین اجلاس سراسری رضایت مشتری در خصوص مشارکت مردم در تولید اظهار کرد: عمیقا اعتقاد دارم که هیچ دولتی در هیچ جای دنیا تولیدکننده خوبی نیست. این موضوع بیش از صد سال است که اثبات شده است. هر دولتی که خود را متمرکز کرده و متولی بوده رانت و فساد ایجاد شده و تولید رقابتی نشده است.

 کار دولت سیاستگذاری، نظارت و حمایت است

وی افزود: تولید باید توسط مردم صورت گیرد. کار دولت سیاستگذاری، نظارت و حمایت است. اما در کشور ما ۹۰ درصد صنایع فولاد، خودرو، نفت و... دست دولت است. این‌ها موجب ایجاد رانت می‌شود و چون بازار انحصاری در اختیار دولت قرار می‌گیرد و رقابت وجود ندارد، هزینه‌ها افزایش و کیفیت تولید پایین می‌آید؛ بنابراین اگر تنها راهی که بخواهیم در اقتصاد، زندگی و معیشت مردم موفق باشیم این است که دولت دست خود را از تولید بردارد و حامی تولید باشد.  تجارب دنیا نیز این را نشان می‌دهد. 

سیاهکلی ادامه داد: متاسفانه در کشور اصل ۴۴ قانون اساسی اجرا نشده است. اصل ۴۴ باید به واقع اجرا شود. از رئیس جمهور بعدی می‌خواهیم که همت کند و این اصل را اجرا کند.

 اقتصاد باید مردمی باشد

وی افزود: یاد بگیریم که همایش‌ها را دولت‌ها اجرا نکنند. این همایش‌ها باید توسط بخش خصوصی اجرا شود. چرا باید این همایش‌ها توسط دولت اجرا شود و پول بیت المال هزینه شود. این کنگره را بخش خصوصی اجرا کرده است. اقتصاد باید مردمی باشد و اقتصاد دولتی بیش از صد سال است که در دنیا نیز کنار گذاشته شده است. مشارکت مردم برابر شعار سال است. فقط مشارکت مردم کفایت نمی‌کند. مردم اگر مشارکت کنند و مشتری مدرای و رضایتمندی نباشد باز مشکل حل نمی‌شود. ما باید در بازار‌های بین المللی نقش آفرینی کنیم. اگر هرصنعتی فقط متوجه بازار داخل باشد حتما شکست می‌خورد.

رئیس ستاد سیاستگذاری هشتمین اجلاس سراسری رضایت مشتری خاطرنشان کرد: بازار فرّار و متناسب با سلیقه و زیبایی شناسی است. بازار باید با رقبا درگیر باشد و در بازار‌های بین المللی برنده میدان باشد. در این صورت پیشرفت خواهد کرد. رضایتمندی و مشتری مداری در کشور ما بسیار مهم است که این کلیدواژه به کلی فراموش شده است. ما می‌گوییم باید پژو بخری و سوار شوی. می‌گویند که برند ملی است و باید این را سوار شوید. رضایتمندی موضوع مهمی است که در کشور ما فراموش شده است. تقاضا داریم که صاحبان حرف، صنایع، تصمیم گیران، تصمیم سازان و... حاضر در این همایش که به حذف انحصار بپردازند. بازار انحصاری سم است.

سیاهکلی بیان کرد: مجلس یازدهم در برخی از امور عملکرد خوبی داشت، اما در حوزه معیشت و گرفتاری روزمره مردم موفق نبود. هم دولت و هم مجلس در این حوزه کاهلی در این حوزه داشتند. مجلس یازدهم در حوزه قانونگذاری نیز قوانین خوبی تصویب کرد، اما مسائل روز مردم را به فراموشی سپرد. مردم در حال حاضر گرفتار مسکن، شغل و نان هستند. دولت‌ها باید تخصصی گزینش شوند. حالا که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است، از مردم می‌خواهیم به تخصص رئیس جمهور توجه کنند. رئیس جمهور‌های قبلی انسان‌های خوبی بودند، اما تخصص نداشتند. در کشور ما همه رئیس جمهور‌ها بیان مساله را خوب می‌دانستند. اما بیان مساله با فهم مساله فرق می‌کند. باید بلد باشیم و قدرت حل مساله را داشته باشیم. این‌ها مشکلات ماست. بحث‌های کلیشه‌ای مشکل کسی را حل نمی‌کند. چرا حواسمان نیست. چرا کلاه سر ما می‌رود؟ فهم مساله و حل مساله از بیان مساله بالاتر است. به نظر من هنوز سهم دولت در اقتصاد بالاترین سهم است. در فولاد ۹۰ درصد در اختیار دولت است. ۱۰ درصد دیگر را هم هنوز نمی‌دانیم در اختیار چه کسانی است. اما سهم دولت زیر ۵۰ درصد نیست. 

وی ادامه داد: مشارکت مردم در انتخابات افزایش خواهد یافت، اما درصد مردم قابل قبول نخواهد بود مشارکت مردم پایین است؛ بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم اگر می‌خواهند که رئیس جمهور قوی داشته باشند، در انتخابات مشارکت کنند. اگر قهر کنند و به انتخابات نیایند رئیس جمهور ضعیف‌تر انتخاب می‌شود. برای اینکه کشور ما به دست رئیس جمهور ضعیف نیفتد مردم در انتخابات مشارکت داشته باشند.

رئیس ستاد سیاستگذاری هشتمین اجلاس سراسری رضایت مشتری گفت: سیاست خارجی، سیاست در‌های باز، ارتباط با دنیا، مساله ارز، سود بانکی، وجود دارد که زیربنایی است. رئیس جمهوری باید بیاید که سود بانکی موجود را قبول دارد یا ندارد؟ اگر می‌خواهد سود بانکی را افرایش دهد یاکاهش دهد دلیل آن را بگوید. یک رئیس جمهور بیاید که نرخ سود بانکی را منطقی کند. منطقی از نظر من یعنی اینکه سود بانکی تک رقمی شود. این موضوع مهم است. زیرا جلو تورم را می‌گیرد و تولید راه اندازی می‌شود. 

سیاهکلی با اشاره به ناترازی بانک‌ها عنوان کرد: ما سیستم ناترازی بانک‌ها را داریم. اما آیا ساخت مسکن برای آدم فقیر که برایش مسکن ساخته می‌شود، می‌تواند مسکن متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون را بدهد؟ سهم خود را دو قسط می‌دهد. خانه خود را به دلال می‌فروشد. دلال دوباره میدان دار مسکن می‌شود. باید بیش از ۸۰ درصد قیمت مسکن را بانک قبول کند.

بانک ها؛ یکی ازعوامل شکست طرح مسکن کشور

در دنیا نیز نهاد‌هایی مثل بانک‌ها بیش از ۸۰ درصد سهم مسکن را پذیرفتند. طرح‌های دولت‌های گذشته را شکست خورده می‌بینیم. یکی از عوامل شکست طرح مسکن، بانک‌ها بوده اند. ما در این حوزه لاک پشتی جلو می‌رویم. نتوانستیم سالانه یک میلیون مسکن را بسازیم. این اتفاق نیفتاد. اگر هم بیفتد مردم نمی‌توانند پول بدهند. 

اگر مساله سهم مردم را کم نکنیم مسکنی که ساخته می‌شود مشکل مسکن مردم را حل نمی‌کند. تعداد مسکن‌های کشور اضافه می‌شود، اما مشکل مردم حل نمی‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر