بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
در گفتگو با بورس‌نیوز، مطرح شد؛

مدیریت حاکم، یک مدیریت زیان‌ده است!

مدیریت حاکم، یک مدیریت زیان‌ده است!
مداخلات دولت در مدیریت، قیمت‌گذاری دستوری و در انحصار بودن صنعت خودروسازی در کشور، سبب تولید خودروی بدون کیفیت شده است و همچنین از طرفی دیگر، مدیریت حاکم نیز به‌جای یک مدیریت سودآور، مدیریتی زیان‌ده است.
کد خبر : ۲۸۲۰۵۱
نویسنده :
امیرمحمد آبیار

محمدرضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، اظهار کرد: در کشور ما، تا زمانی که در حوزه صنایع به‌صورت کلی و صنعت خودرو به طور خاص، قیمت محصولات به شکل دستوری اعمال می‌شود، شاهد کیفیت ضعیف محصولات و عدم استقبال برای سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهیم بود.

اعلمی بیان کرد: زمانی می‌توانیم شاهد یک صنعت خودرو خوب باشیم که از طرفی واردات منطقی بر محصولات انجام شود که مربوط به خروج محصولات ایران‌خودرو و سایپا از انحصار است و از سوی دیگر شاهد محصولاتی باکیفیت‌تر از محصولات این دو شرکت خودروساز باشیم.

مدیریت دولتی حاکم بر خودروسازان، مانع تولید محصولات باکیفیت است

وی افزود: زیان‌ده بودن این دو شرکت، محصول مدیریت دولتی حاکم بر آن‌ها است و تا زمانی که این روند ادامه یابد، عدم کیفیت، عدم بهره‌وری و اثربخشی را در صنعت خودرو شاهد خواهیم بود.
کارشناس بازار سرمایه گفت: باید به سمت خصوصی‌سازی پیش برویم؛ به این معنا که این شرکت‌ها به بخش خصوصی سپرده شده و تصمیماتی مبنی بر افزایش کیفیت و سودآوری شرکت‌ها اخذ شوند؛ زیرا رشد قیمت سهام شرکت‌ها، با سودآوری شرکت‌ها تناسب و همگرایی دارد، درحالی‌که ایران‌خودرو و سایپا زیان‌ده هستند و این زیان دهی سبب فرار سرمایه از این دو شرکت و حرکت آن به سمت بخش سودآور بازار می‌شود.

اعلمی عنوان کرد: مداخلات دولت در مدیریت، قیمت‌گذاری دستوری و در انحصار بودن این صنعت در کشور، سبب تولید خودروی بدون کیفیت شده است و همچنین از طرفی دیگر، مدیریت حاکم نیز به‌جای یک مدیریت سودآور، مدیریتی زیان‌ده است.

وی اظهار داشت: تا زمانی که دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی مداخلات مستقیم دارد، این مداخلات سبب ایجاد خلل در اقتصاد خواهد شد. سیاستمداران و سیاست‌گذاران باید به مکانیسم بازار اعتقاد داشته باشند. مکانیسم بازار به این معناست که شامل یک بازار کامل و کارا باشیم که در این صورت قیمت باید از دل عرضه و تقاضا خارج شود؛ به این شرط که قیمت منطقی را بازار مشخص کند و نه اینکه به‌وسیله دستور، پایین نگه داشته شود؛ زیرا آثار آن کوتاه‌مدت است و در نهایت قیمت‌های بالاتر را شاهد خواهیم بود.

بررسی ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک و تاثیر آن بر بازارسرمایه

نابودی اقتصاد کشور توسط دست‌های داخلی

اعلمی ادامه داد: این قیمت‌های بالاتر منجر به کاهش تولید در آن زمینه و عدم وجود رغبت برای سرمایه گذاری در آن حوزه خواهد شد و به این وسیله اقتصادمان را با دست‌های خودمان از بین خواهیم برد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: رویکرد حاکم بر دولت گذشته، مبنی بر پایین نگه‌داشتن سرعت جریان پول بوده و این رویکرد توانسته است تورم را کنترل کند؛ اما راهکار اصلی برای کنترل تورم، جهش تولید و افزایش تولیدات است و توسط این رویکرد می‌توان تورم را کنترل کرد، در غیر این صورت محکوم به شکست خواهیم بود.

فرار سرمایه از بازار بورس نتیجه مداخلات بسیار دولت در بازار

در پایان محمدرضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: کسانی که بیان می‌کنند افراد ذی‌ربط، حق مداخله در بازار را ندارند، باید مداخله را تعریف کنند. از طرفی در ساختار‌ها و ریزساختار‌های بازار سرمایه باید اصلاحاتی انجام شود و از طرفی دیگر برای مسائلی همچون اعمال محدودیت دامنه نوسان، تا جای ممکن نباید دولت مداخله داشته باشد و اجازه دهد بازار روند طبیعی خود را پی بگیرد؛ زیرا مداخلات بسیار در بازار، سبب عدم اعتماد عمومی و فرار سرمایه از بازار بورس خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
صنعت خودرو به‌مثابه گاوی شیرده برای دولت شده است
آیا باید صنعت خودروسازی را کنار گذاشت؟

صنعت خودرو به‌مثابه گاوی شیرده برای دولت شده است

اعتماد، حلقه مفقوده بین بازار و اقتصاد
پاشنه آشیل تولید و اقتصاد کشور، پرداخت سود نزدیک به ۳۰ درصدی نظام بانکی است؛

اعتماد، حلقه مفقوده بین بازار و اقتصاد

نابودگران بازار سرمایه تضعیف گشته، اما پابرجا مانده‌اند
روزبه شریعتی در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

نابودگران بازار سرمایه تضعیف گشته، اما پابرجا مانده‌اند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
چون حکومت ...است