بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
در راستای خدمات عدالت محور دولت؛

در دومین مناظره نامزد‌های انتخاباتی چه گذشت؟

در دومین مناظره نامزد‌های انتخاباتی چه گذشت؟
دومین مناظره رادیو تلویزیونی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۳/۳۱ با تغییر دکور برنامه و تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای آغاز شد.
کد خبر : ۲۸۲۱۶۱
نویسنده :
امیرمحمد آبیار

به گزارش بورس‌نیوز، دومین مناظره نامزد‌های انتخاباتی با محوریت خدمات عدالت محور دولت و با صحبت‌های امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی آغاز شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: ما دردهه ۹۰ اوضاع خوبی را نداشتیم. رشد اقتصادی منفی شد و ماحصل آن این شد که سفره ایرانیان کوچک شد. قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان را همه می‌دانند. الان ۳۰ درصد از جمعیت ایران درآمد کمتر از ۱۲ میلیون تومان دارند. از این میان کسانی هستند که در خانواده شان حتی یک شاغل هم وجود ندارد. ما دو برنامه اصلی داریم یکی اینکه دارایی‌هایی داریم که مال مردم است، اما در اختیار دولت است.

محمدباقر قالیباف: به هیچ بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت. واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوار‌های ما زندگی شان به سختی می‌گذرد. رئیس جمهور آینده مسئول این است و باید ضمانت کند که این کار را بتواند انجام دهد. باصراحت می‌گویم که حفظ قدرت خرید خانوار در دست رئیس جمهور است. کسی که تمام عمر را کار کرده و الان بازنشست شده است چرا باید فقیر باشد؟ آن‌هایی که حقوق ثابت دارند مثل کارمندان، بازنشسته‌ها و... آسیب می‌بینند. ما باید به میزان رشدی که انجام می‌شود و به میزان تورم باید در افزایش حقوق افرادی که حقوق ثابت دارند اضافه کنیم.

مصطفی پورمحمدی: ما یارانه‌ها را به نحوی توزیع کنیم که خدمات مناسب به همه طبقات به خصوص طبقه محروم برسد، اما الان این حجم از یارانه‌ها موجب اسایش طبقات محروم نشده است. احساس عمومی که جامعه دارد و به خصوص عدالت رعایت نشده است و سبب غنی‌تر شدن یک عده و کم شدن دهک‌های متوسط، گسترش طبقات پایین بوده است. یارانه‌ها مشکل جدی است. دوستان ما که اینجا هستند کجا برخورد کردند؟ کجا جدی عمل کردند؟ معلومه مردم اعتماد ندارند. این مساله جدی است. در بخش‌های دیگر می‌گویم که یارانه به چه سمتی رفته است. ما باید به اعتماد سازی برگردیم. به حقایق برگردیم.

علیرضا زاکانی: مشکل ما این است که ثروت را درست توزیع نمی‌کنیم. یارانه خانوار در حوزه گاز بنزین و برق درست توزیع نمی‌شود. ما بسته‌ای به نام بسته رفاه داریم. هم توزیع رانه است. ما یک یارانه طلایی تنظیم کردیم که ما به ازای مصرف انرژی در بخش خانوار اگر این را در نظر بگیرید به هر خانواده سه نفره معادل ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می‌رسد. یعنی خانواده سه نفره ۱۱۰ میلیون تومان در سال یارانه می‌گیرد. اگر در برق صرفه جویی شود در بخش تولید استفاده می‌شود. من فقط ناظر بر سه قلم بنزین، گاز و برق خانوار دارم صحبت می‌کنم. صد در صد مردم بهره مند می‌شوند. از اول شروع دولت هم برای خانوار‌ها حساب ویژه باز می‌شود و این پول در حوزه اعتبار به قیمت طلا که مصون از تورم است.

مسعود پزشکیان: مصرف دهک‌های بالا و دهک‌های پایین وحشتناک است. این موضوع اختلاف زیادی دارد. ما به کسانی که توانمند هستند امکانات بیشتر می‌دهیم و به کسانی که پول ندارند کمتر امکانات می‌دهیم. اول باید بدانیم که کجا هستیم و چه می‌خواهیم انجام دهیم. آمار و ارقام کاملا گویاست که کجا هستیم. دولت منابعی که تقسیم می‌کند باید هدفمند بدهد. اگر بخواهد قیمت‌ها را درست کند باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل‌ها را درست کند. ۷۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند. نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست. یارانه‌ها را باید هدفمند کرد. دهک‌های بالا یارانه بیشتری می‌گیرند. کنترل تورم و رشد اقتصادی را اگر درست نکنیم همه را فقیر می‌کنیم.

سعید جلیلی: وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین شکل توزیع شود. اگر دو تا خانواده را با هم مقایسه کنیم یک خانواده که سه خودرو دارند و یک خانواده که نفر است و خودرو ندارد. کسی که سه خودرو دارد ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد دارد یارانه دریافت می‌کند. این در شرایطی است که ۴۴ درصد خانوار ماشین ندارد. یعنی از یارانه محروم می‌شوند. اگر یک خانواده نفره که حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان دارد، حدود ۱۶۰۰ میلیون تومان باید مالیات دهد. این درحالی است که کسانی که درآمد‌های زیادی دارند با فرار مالیاتی و شفاف نبودن از مالیات فرار می‌کنند. این نشان می‌دهد که این مناسبت نیاز به تصحیح جدی دارد. حالا انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود. براساس خودرو نباشد و براساس فرد باشد. مدیریت مصرف صورت بگیرد. مردم می‌توانند براساس منابع حاصل مصرف انرژی را مدیریت کنند.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
وحدت اصولگرایان؛ امکان یا امتناع؟
آیا اصولگرایان به نامزد واحد خواهند رسید؟

وحدت اصولگرایان؛ امکان یا امتناع؟

برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت اقتصاد
بررسی دیدگاه‌های اقتصادی ۶ کاندیدای ریاست جمهوری؛

برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت اقتصاد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
اوج شارلاتانیسم در بورس تهران.
شرکت کروی کل سالو 155 تومن ای پی اس داشت که امروز نزدیک مجمع سالیانه هست بطور ناگهانی اونو 25 تومن کرد. این چه فرقی با خفت گیری یا زورگیری دزدان تو خیابون داره؟ حالا هی کاندیداهای ریاست جمهوری بیان شعار بدن که ما اصلاح میکنیم ما ال میکینیم بل میکنیم مگه مغز خر خورده باشیم که رای بدیم.سهامدار کل سالو منتظر مجمع مونده دوزار سود سهام بکیره اونم تو ثانیه اخر از جیبش دولت میزنه.پ بر ائی از 3 شده 22.