بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر : ۲۸۲۲۵۲
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از visualcapitalist؛ این بار به سراغ شرایط و میزان بیمه بیکاری در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی رفته‌ایم و کشورهایی با بیشترین میزان پرداخت به کارکنانی که مشمول شرایط بیکاری می‌شوند را مورد بررسی قرار داده ایم. 

کدام کشور‌ها بالاترین مزایای بیکاری را ارائه می‌دهند؟

مزایای بیکاری در کشورها، بر اساس رتبه‌بندی OECD


در ابتدا لازم است برای آن دست از مخاطبین که با OECD آشناییت ندارند، توضیح مختصری ارائه کنیم. 
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که به اختصار OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) از آن یاد می‌شود؛ سازمانی بین‌المللی است که دارای ۳۸ عضو بوده و به‌منظور اجرای طرح بازسازی کشور‌های اروپایی پس از جنگ جهانی دوم (در سال ۱۹۴۸ میلادی) ایجاد شده است. 
در ادامه کشور‌های عضو این سازمان با رنگ سبز مشخص شده اند.

کدام کشور‌ها بالاترین مزایای بیکاری را ارائه می‌دهند؟

در نمودار زیر نیز کشور‌های عضو OECD را بر اساس سطح مزایای بیکاری که ارائه کرده و رتبه‌بندی می‌کند. این مزایا به‌صورت درصدی از درآمد قبلی فرد در دوران اشتغال اندازه‌گیری می‌شود که فرد پس از یک سال بیکاری دریافت می‌کند.

کدام کشور‌ها بالاترین مزایای بیکاری را ارائه می‌دهند؟

*محاسبات به یک فرد مجرد بدون فرزند، که درآمد قبلی‌اش ۶۷ درصد از میانگین دستمزد در هر کشور بوده، اشاره دارد. داده‌های مربوط به این نمودار و مقاله در سایت OECD.org قابل دسترسی است.

 

کشور‌های OECD بر اساس حمایت‌های بیکاری


لوکزامبورگ در صدر رتبه‌بندی کشور‌های OECD از نظر مزایای بیکاری قرار دارد. کارگران در این کشور می‌توانند تا یک سال کامل بیکاری ۸۷ درصد از درآمد قبلی خود را دریافت کنند.
هرچند گفتنی است برای کشور‌هایی همچون کاستاریکا، شیلی، کلمبیا و مکزیک به دلیل اینکه به‌طور رسمی در OECD عضو نیستند، داده‌ای برای آن‌ها موجود نیست. 
پس از یک فاصله ۱۰ درصدی، بلژیک و دانمارک تقریباً در رتبه دوم قرار دارند و هر کدام ۷۸ درصد از درآمد قبلی را پرداخت می‌کنند.
بلغارستان، پرتغال و سوئیس رتبه‌های بعدی را تشکیل می‌دهند و هر سه بیش از ۷۰ درصد از درآمد قبلی خود را به بیکاران پرداخت می‌کنند.
در اینجا لازم به ذکر است که پنج کشور از این شش کشور دارای بالاترین مالیات‌های شخصی در جهان هستند.
در طرف دیگر رتبه‌بندی، کارگران در ایالات متحده و مجارستان تنها ۹ درصد از درآمد قبلی خود را پس از یک سال بیکاری دریافت می‌کنند.

در انتها اشاره‌ای داشته باشیم به شرایط و میزان قانون بیکاری در ایران؛ حق بیمه بیکاری که به میزان ۳ درصد دستمزد بیمه شده است، باید توسط کارفرما پرداخت شود. مبلغی که به عنوان حقوق و مستمری به فرد بیمه شده تعلق می‌گیرد هم به اندازه ۵۵ درصد از حقوق او در زمان اشتغالش است. اگر شخص بیکار شده سرپرست خانوار باشد به ازای هر فردی که تحت سرپرستی او است، ۱۰ درصد به آن مبلغ اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ تنها تا سقف ۴ نفر از افراد تحت سرپستی او تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون بیمه بیکاری جدید حقوق پرداختی به عنوان مستمری نباید کمتر از دستمزد مصوب سالانه شورای کار باشد.
پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر