بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
مروری بر اظهارات بورسی و اقتصادی ۶ نامزد ریاست جمهوری
در این گزارش، مروری خواهیم داشت بر اظهارات بیان شده از سوی ۶ نامزد ریاست جمهوری درخصوص بورس و اقتصاد.
کد خبر : ۲۸۲۳۶۶

به گزارش بورس‌نیوز، پس از ریزش پیاپی در معاملات بورس که از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شد، _بعد‌ها مشخص شد دلیل ریزش، سیاست دستوری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده است- اعلام خبر شهادت رئیس جمهور، سید ابراهیم رئیسی، در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، آخرین زخم کاری نیز بر بدن سرخ پوش بازار سرمایه ایجاد شد و به سبب ابهامی که درباره تفکرات دولت آینده و سرنوشت اقتصاد به‌وجود آورد، بازار سرمایه را در کمای عمیقی فرو برد که همچنان با شک‌های پی در پی مواجه می‌شد؛ یکی از این تصمیمات ناگهانی اعمال محدودیت دو درصدی بر دامنه نوسان معاملات بود که درباره آن دیدگاه‌های متفاوتی از سوی کارشناسان بازار سرمایه وجود داشت و برخی نیز معتقد بودند، این محدودیت به بهانه‌ای برای سر دادن شعار جهت بهبود شرایط بازار سرمایه از سوی ۶ کاندیدای ریاست جمهوری چهاردهم تبدیل شده است؛ درحالی که تا پیش از کاندید شدن، اقدامی برای تغییر وضعیت وخیم بازار از سوی نامزد‌های نهایی ریاست جمهوری صورت نپذیرفته است.

گذشته از این شرح حال، فضای انتخابات ریاست جمهوری، به نحوی بر بازار سرمایه حاکم است که ورودی‌های مثبت به این بازار نیز تحت شعاع این ابهام قرار گرفته و به ریسک موجود در معاملات، اجازه توقف نمی‌دهند؛ چراکه نگاه فعالان بازار همچنان به دیدگاه‌های اقتصادی و برنامه‌های بورسی کاندیدا‌ها دوخته شده است.

بر همین اساس مروری خواهیم داشت بر اظهارات بیان شده از سوی ۶ نامزد ریاست جمهوری درخصوص بورس و اقتصاد:


۱- محمد باقر قالیباف

اظهارات بورسی:

به اعتقاد، قالیباف توجه به بازار اولیه در بورس و تأمین مالی نباید موجب غفلت از اهمیت بازار ثانویه شود. این بازار متأثر از بازار‌های پولی، مالی، واردات و صادرات و امثال آن‌ها است و تا سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد روشن نشود، وضعیت بورس نیز مشخص نخواهد شد.

قالیباف از جمله کسانی است که به اصلاح سه روزه بازار سرمایه معتقد نیست و فعالیت مستمر یک ساله را برای شکوفایی و رشد این بازار، ضروری می‌داند.

وی در اظهارات بورسی خود، پیش بینی پذیر ساختن اقتصاد را در ارجحیت قرار داده و بورس را بهترین مکان برای تأمین مالی می‌داند.

این نامزد ریاست جمهوری، ریزش بورس در سال ۱۴۰۲ را در نتیجه سیاست گذاری دستوری برای بورس شناخته است و معتقد است، دولت نباید در بورس مداخله کند.

به گفته قالیباف، بورس ایران باید سرمایه‌های مردم را خدمت تولید بیاورد. در بورس دو بازار اولیه و ثانویه وجود دارد و بدون بازار ثانویه، بازار اولیه را نمی‌توان رونق داد. وقتی دولت و بانک مرکزی در بازار سرمایه اوراق با نرخ ۳۰ درصد منتشر می‌کنند، هزینه تمام شده به ۳۶ درصد تا ۴۰ درصد رسیده است و بیشترین ضربه به بورس وارد می‌شود، نرخ بهره بیشترین ضربه به بازار سرمایه را می‌زند.

به اعتقاد وی، باید اصلاحات ساختاری در سازمان بورس و نهاد‌های مالی صورت پذیرد تا نحوه بازارگردانی و سیستم معاملات نیز به حداکثر بازدهی برسد.

اظهارات اقتصادی:

به اعتقاد قالیباف، دولت باید بتواند حقوق مردم را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید را حفظ کند. رشد اقتصادی باید از سرمایه گذار و عموم مردم بهره ببرد.

این کاندیدا، بهره وری را بر سرمایه گذاری ارجح شناخته و با اشاره به اثرگذاری تحریم، بیان کرده است: باید برای رفع تحریم تلاش کرد و برای آن طرح مشخص و روشن داریم.
همچنین وی بر رفع خودتحریمی در داخل کشور و نقش آن در رفع تحریم خارجی تأکید کرده و اصلاح نظام بانکی و اصلاحات ساختار بودجه را در راستای حل مسئله تورم ضروری شناخته است.

۲- امیرحسین قاضی زاده هاشمی

اظهارات بورسی:

قاضی زاده هاشمی اصلاح بورس در مدت زمان کوتاه را وعده داده است.

به گفته قاضی زاده هاشمی، کسی که با بورس آشنا باشد می‌داند که مردم در بورس آینده را می‌خرند، چه کسانی در دولت قبل مردم را به خاک سیاه نشاندند، اگر کار دست ما باشد سریع می‌توانیم بورس را به آسایش برسانیم، زیرا با چند تصمیم درست بورس وضعیت خوبی را تجربه کرده و با چند تصمیم غلط بورس به شدت هیجانی شده و ریزش می‌کند، نباید اعتماد عمومی مردم به بورس از بین برود.

اظهارات اقتصادی:

به اعتقاد قاضی زاده هاشمی، باید اقدامی صورت گیرد که بخش خصوصی به‌عنوان شریک راهبردی دولت وارد موضوع شود و لازمه آن، جمع آوری مسئله سیاسی از حوزه اقتصاد و کنترل شوک‌های ارزی است. از سوی دیگر در خصوصی سازی باید رقابتی و شفاف عمل شود.

وی جلوگیری از دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را مرحله اول اصلاح نظام بانکی می‌داند.

۳- مسعود پزشکیان

اظهارات بورسی:

مسعود پزشکیان معتقد است، مشکل بورس همان مشکل اقتصادی کشور است. برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پرتفویشان داشته باشند. اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت.

اظهارات اقتصادی:
پزشکیان صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی را برای رشد، دارای اهمیت دانسته و بر تکیه بر کارشناسان در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت، بدون توجه به جناح و همچنین بر اتکا به شعار‌ها و تجربیات بین‌المللی و مستندات علمی و تجربه روشن دنیا در حل مشکلات معیشتی تأکید کرده است.

وی عامل اصلی تورم را، دولت‌ها شناخته و اصلاحاتی اعم از عملیاتی کردن بودجه ریزی را جهت حل مسئله تورم ضروری می‌داند.

۴- علیرضا زاکانی

اظهارات بورسی:

زاکانی دخالت دولت در بورس را برای این بازار، آسیب زننده دانسته و یادآور شده است: بورس باید مسیر خودش را بدون دخالت دولت برود، سال ۹۹ دو هزار همت ارزش بورس بود که ۱۰۰ همت با ناشیانه گری وارد شد، دولت وقت با دقت حضور در بورس را تبلیغ کرد و حباب ۶۰ برابری ایجاد شد.

اظهارات اقتصادی:

وی تجویز‌های اقتصادی آمریکا را مشکل اصلی اقتصاد شناخته و بر استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی با تأکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور براساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول و افزایش قدرت ملی تأکید کرده است.

زاکانی به ۴ ویژگی برای اداره کشور از جمله آزادسازی اقتصاد از کمند دلار، پیگیری افزایش و تقویت ارزی پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش و حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد، اشاره کرده و توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش را از اهمیت بالا برخوردار دانسته است.

به اعتقاد وی، موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم از جمله بخش طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند. تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار بگیرند. باید بر جریان پول و کالا اشراف کامل داشت و سیاست درست در حوزه توسعه صنعتی را دنبال کرد.

۵- مصطفی پورمحمدی

اظهارات بورسی:

به اعتقاد پورمحمدی، بورس کالا و بورس‌های دیگر و به‌طور کلی شفافیت نظام کسب و کار و عرضه و تقاضا، باید به نهایت برسد؛ زیرا با هر قدمی که در این بازار رو به جلو حرکت شود، به سلامت بازار، مبارزه با فساد و شفافیت اقتصاد یاری خواهد رسید.

وی بر توانمندسازی اقتصاد مردمی، ساماندهی سهام عدالت و بازگرداندن مالکیت و مدیریت در بورس و سهام عدالت به مردم، تأکید کرده است.

اظهارات اقتصادی:

پورمحمدی موضوع تعامل با جهان را در حل مشکلات اقتصادی و تأمین نیاز‌های مردم ضروری دانسته و با اشاره به آسیب‌زا بودن تحریم، بر وفاق ملی برای حل مسائل بین الملل در عرصه خارجی و اعتمادسازی عمومی و ارائه راهکار صادقانه در عرصه داخلی تأکید کرده است.

وی ثبات مالی را رمز موفقیت اقتصادی شمرده و معتقد است توسط کنترل نقدینگی می‌شود تورم را کاهش داد.

پورمحمدی در اظهارات خود به اصول در نظر گرفته شده جهت پیگیری اقتصاد از جمله کنار رفتن دولت از رقابت و کنار گذاشتن اقتصاد دستوری و مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد شاره کرده است.

۶- سعید جلیلی

اظهارات بورسی:

سعید جلیلی، بیان کرده است: وقتی در سال ۱۳۹۹ در بورس ریزش اتفاق افتاد به رئیس جمهور وقت (آقای روحانی) نامه نوشتم و ۲۲ موضوع را برای ساماندهی به بورس مطرح کردم. بازار سرمایه باید نمادی از اقتصاد واقعی کشور باشد، بازار اولیه باید در اولویت باشد و نباید بازار ثانویه به بازار سوداگری تبدیل شود.

به اعتقاد جلیلی، دولت باید از سهامداران خرد حمایت کند و این برای دولت یک فرصت است تا مردم در بورس حضور یابند، باید تصمیمات ناگهانی از بین برود و با بیمه کردن سهام، مردم با خیال راحت در بورس سرمایه گذاری کنند، بیمه سهام نیاز به هماهنگی سه دستگاه پولی، مالی و بیمه‌ای کشور به نام؛ سازمان بورس، بانک مرکزی و بیمه مرکزی است و با هماهنگی این ۳ دستگاه می‌توان به سهامداران برای سهامداری در بورس اطمینان بخشید.

اظهارات اقتصادی:

جلیلی بر تبدیل شدن صادرات و ارزآوری به ماموریت همه دستگاه‌ها تأکید کرده است.


وی یکی از اولویت‌های خود را انضباط مالی نام برده و بیان کرده است: امکان کاهش و کنترل تورم وجود دارد. برای رسیدن به این هدف، بحث حاکمیت ریال، اولین مسئله است. دولت و نظام باید بر ریال حاکمیت داشته باشد و بداند گردش ریال چگونه است و کجا خرج می‌شود و در کجا حضور دارد تا آن را مدیریت و حکمرانی کند. اگر این کار انجام نشود، با برخی اقدامانت مقطعی این مشکل رفع نخواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر