بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
از چالش‌های دیگر طلا، مساله انتخابات آمریکاست، آینده سیاسی به خصوص آینده تجارت بین‌المللی آمریکا با سایر کشور‌ها مخصوصا در مورد تعرفه‌های تجاری مشخص نیست.
کد خبر : ۲۸۲۶۴۴

آیا طلا پتانسیل ایجاد برترین بازدهی را در میان بازار‌های موازی دارد؟

بورس نیوز:

طلا از دیرباز یکی از جواهرات گران‌بها و یک عنصر با ارزش به شمار می‌آمده و همچنان نقش اساسی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. ارزش طلا، سرمایه گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، و همچنین معاملات بین المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرمایه گذاری در بازار طلا به عنوان یکی از موارد مهم در تنظیم پرتفوی سرمایه گذاران جالب توجه است.

با شروع سال ۲۰۲۴ نرخ انس طلا صعود قابل ملاحظه‌ای را آغاز کرد و رکورد قیمتی ۲۵۰۰ دلار در هر اونس را ثبت نمود. از عوامل این رشد می‌توان به تنش‌های ژئوپولیتیک از قبیل جنگ اسرائیل و حماس، تنش‌های نظامی اسرائیل با لبنان، تنش‌های سیاسی در اروپا پس از انتخابات سراسری در این قاره، تشدید نا آرامی‌ها بین تایوان و چین، خرید‌های بانک‌های مرکزی دنیا مخصوصا بانک مرکزی چین در حدود یکسال و نیم اخیر و همچنین، انتظارات تورمی در ایالت متحده اشاره کرد.

آیا طلا پتانسیل ایجاد برترین بازدهی را در میان بازار‌های موازی دارد؟

از چالش‌های دیگر طلا، مساله انتخابات آمریکاست، آینده سیاسی به خصوص آینده تجارت بین‌المللی آمریکا با سایر کشور‌ها مخصوصا در مورد تعرفه‌های تجاری مشخص نیست. این عوامل باعث شده در دو ماه اخیر قیمت اونس روند خنثی پیدا کرده و پیش‌بینی روند حرکت قیمت را تقریبا دشوار نماید. از طرفی داده‌های اقتصادی ایالات متحده نشان می‌دهد تورم اندکی پایین آمده و صنایع در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو تا از ثبات نسبی در شرایط اقتصادی اطمینان پیدا نکند عجله‌ای برای پایین آوردن نرخ بهره نداشته باشد با این حال این امکان وجود دارد تا سپتامبر (شهریور) یک مرحله کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را شاهد باشیم. با کاهش نرخ بهره و متعاقبا پایین آمدن بازده اوراق دولتی در آمریکا، این احتمال وجود دارد طلا به صعود خود در میان‌مدت ادامه دهد.

آیا طلا پتانسیل ایجاد برترین بازدهی را در میان بازار‌های موازی دارد؟

جدای از مبحث فوق، در ایران نرخ دلار به ریال تاثیر مستقیمی روی قیمت طلا دارد. وضعیت اقتصاد ایران با وجود ناترازی‌های اقتصاد کلان مانند کسری بودجه، تورم‌هایی را به صورت متداول در دل خود دارد و از طرفی مشخص نبودن رئیس دولت چهاردهم در حال حاضر و سیاست‌های مدنظر وی، مبهم است. همچنین کاهش مقدار صادرات نفت و یا افت قیمت جهانی نفت منجر به کم شدن درآمد‌های ارزی دولت می‌گردد که با توجه به کسری بودجه دولت می‌تواند موجب افزایش نرخ تورم و تضعیف ریال گردد. نتیجه اینکه اگر دولت نتواند نرخ دلار را مدیریت کند، انتظارات تورمی باعث خریداری بیشتر طلا می‌شود که محرک رشد این فلز گرانبها است. در نهایت می¬توان انتظار داشت طلا به عنوان یک دارایی با قابلیت ایجاد بازده مناسب نسبت به بازار‌های موازی در پرتفوی سرمایه‌گذاران اختصاص یابد.

آیا طلا پتانسیل ایجاد برترین بازدهی را در میان بازار‌های موازی دارد؟

نویسنده: بهنام شجاعی، معاونت سرمایه‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر