بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
استراتژی
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد در روز سه شنبه برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۲۷۵۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد برگزار شد.

در این مجمع، ایرج زمانی فرد؛ مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد اظهار کرد: مجتمع صنایع لاستیک یزد شرکت‌های زیرمجموعه خود را دارد. اولین شرکت فرآوری لاستیک ایساتیس است که در سال ۱۳۸۲ به منظور بازیافت تایر و تیوپ‌های ضایعاتی تاسیس شده و در حال حاضر با ۷۷۶۰ تن محصول بازیافتی را از طریق ضایعات تولید می‌کند و ۷۹ نفر را به کار گرفته است.

وی افزود: شرکت دیگر شرکت تدبیرتایر یزد در سال ۱۳۹۸ با هدف تولید ۲۰ هزار تن تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت تاسیس شده و در چشم انداز خود دارد که ۱۰ هزار تن را در بازار‌های صادراتی و باقی را در بازار‌های داخلی به فروش برساند. شرکت صنعتی تدبیرتایر یزد با آورده سهامداران ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

زمانی فرد خاطرنشان کرد: شرکت دیگر که در سال ۱۴۰۲ تاسیس شد شرکت آزمون میدانی تایر مدبران است که با هدف انجام تمامی آزمون‌های مرتبط با تایر و به صورت تخصصی آزمونی‌های SWR را انجام می‌دهد. این شرکت تجهیزات خود را خریداری کرده و به زودی خبر افتتاح و به بهره برداری آن اعلام می‌شود.

تایید جایگاه شرکت در بازار و صنعت تایر

مدیرعامل صنایع لاستیک یزد گفت: هرچند صنعت تایر در سال ۱۴۰۲ همانند سال ۱۴۰۱، روزگار خوشی را پشت سر نمی‌گذارد، اما تلاش کردیم در سایه رهبری هیات مدیره و شرکت‌های بالادستی آنچه در توان داریم به کار گیریم تا بتوانیم توفیقاتی حاصل کنیم. 
صنایع لاستیک یزد ۱۳ درصد سهم بازار تایر‌های سواری، ۵ درصد انواع تایر‌های وانتی، ۴۲ درصد تیوپ و ۴۰ درصد تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت را در اختیار دارد.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۲۱۴ هزار تن تولید کشور در حوزه تایر‌های اسکوتری، دوچرخه، موتوری، وانتی بایاس و سواری رادیال بود. ۴۴۶۰۰ هزار تن واردات تایر به کشور، ۸۵۰۰ تن نیز صادرات انجام شده است. مصرف کشور ۲۵۱ هزار تن انواع تایر‌های سواری و دوچرخه و... است. 

آنچه که در این گزارش آمده، این است که واردات تایر در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۷۳ میلیون دلار انجام شده و ۲۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است. در حال حاضر ۱۲ شرکت تولیدکننده تایر خودرویی در کشور وجود دارد. ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. سهم ایران از تولید جهانی تایر ۷۵ صدم درصد وزنی است. در مجموع تایر‌های سبک و سنگین این ۱۲ شرکت، ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ بوده است. در شرایطی که تولید صنعت تایر در جهان حدود ۴۰ میلیون تن است. 

مدیرعامل "پیزد" توضیح داد: صنعت تایر جای رشد دارد و با آنچه که حمایت سهامداران و سرمایه گذاری در این صنعت رخ دهد فضای خوبی برای توسعه شرکت‌های تایرساز فراهم خواهد شد تا بتوانیم سهم خود را در بازار‌های داخلی و جهانی بیشتر کنیم.

با تلاش زحمات همکاران در حوزه تحقیقات و تولید در یزدتایر توانستیم گواهینامه‌های داخلی و بین المللی مانند گواهینامه ایمارک را دریافت کنیم و این برای یزد تایر در بین ۱۲ شرکت یک فرصت استثنایی است. 

وی گفت: همچنین، گواهینامه دانش بنیان طراح تایر در سال ۱۴۰۲، اعتبار شهرت برند یزدتایر به عنوان رتبه نخست کیفیت کشور، بازار‌های صادراتی بالقوه در منطقه غرب آسیا، اروپای شرقی و کشور‌های حوزه CIS را داریم.

زمانی فر با اشاره به موانع صنعت تایر خاطرنشان کرد: موانعی نیز مانند قیمت گذاری محصول براساس نرخ‌های مصوب سازمان‌های دولتی، عدم امکان قیمت گذاری رقابتی، محدودیت‌های ناشی از کمبود انرژی و عدم اعطای تسهیلات بانکی در سال برای تامین ماشین آلات، نوسانات نرخ ارز، مشکلات تامین مواد اولیه خارجی و قطعات به دلیل تحریم‌های ظالمانه، صدور بخشنامه‌های متعدد از سوی سازمان‌های مختلف بر عملکرد شرکت تاثیرگذار است.

مدیرعامل صنایع لاستیک یزد گفت: تولید تایر‌های رادیال سواری در سال ۱۴۰۰، ۲۱۴۹۰ تن، سال ۱۴۰۱، ۲۳۰۶۱ تن، در سال ۱۴۰۲، ۲۲۴۳۶ تن بود که ۳ درصد از نظر وزنی کاهش، اما از نظر تعداد حلقه‌ها افزایشی بوده است. تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲، ۷۵۴۲ تن تولید شد که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۴ درصدی داشت. تیوپ دوچرخه و موتور سیکلت ۲۲۳۶ تن تولید شد که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۲۵ درصدی داشت. در سال ۱۴۰۲، ۳۲۲۱۴ تن نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد یک درصدی از نظر وزنی و نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳ درصدی از نظر وزنی داشتیم. 

وی بیان کرد: ما در سال ۱۴۰۲، ۲۲۲۸۷ تن انواع تایر رادیال سواری را به فروش رساندیم که از نظر ارزش ریالی ۳۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ بود. تایر دوچرخه و موتورسیکلت با ۷۵۸۶ تن از نظر ارزش فروش، رشد ۴۱ درصدی داشته است. انواع تیوپ با ۲۰۸۷ تن نسبت به سال قبل از نظر ارزش ریالی رشد ۵۵ درصدی را محقق کرده است. در مجموع ۳۱۹۶۰ تن از محصولات شرکت یزدتایر فروخته شد که از نظر ارزش فروش ۳۴۸۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رقم خورد و نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۴۱ درصدی را ثبت کردیم. 

زمانی فر عنوان کرد: استراتژی ما تولید محصولات سبک‌تر با نرخ مصوب بوده است. از آنجایی که نرخ مصوب در اختیار ما نبود، تولید محصولات سبکتر که استاندارد‌های روز دنیا را پاس می‌کند به رشد سودآوری شرکت کمک کرد. در سال ۱۴۰۰ هرکیلو از محصولات را با قیمت ۵۸۳۰۰ تومان، سال ۱۴۰۱، ۷۵ هزار تومان و در سال ۱۴۰۲ تقریبا ۱۰۹ هزار تومان به فروش رساندیم.

ترکیب سهم بازار

مدیرعامل "پیزد" گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲۶۷۶۵ تن از محصولات را که ۸۴ درصد تناژ فروش ما به نمایندگان و ۳۸۶۲ تن از محصولات معادل ۱۲ درصد حجم فروش به خودروسازان بود. همچنین ۱۳۳۳ تن را صادر کردیم که ۴ درصد سهم فروش است. 

ارزش فروش صادراتی براساس ارزش نرخ نیما بوده است.

وضعیت بهای تمام شده

وی افزود: در بخش مواد، میانگین هر کیلو موادمصرف شده ۶۵۲۰۰ تومان بوده که رشد ۱۹ درصدی را داشته است. میانگین دستمزد به ازای هر کیلو محصول تولید شده ۷۵۹۶ تومان و میانگین سربار ۱۵۴۳۸ بوده است. در مجموع میانگین بهای تمام شده برای هر کیلو محصول با قیمت ۸۸۲۰۰ تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد بوده که این افزایش نرخ، نتیجه کنترل در بخش خرید مواد اولیه، هزینه‌های دستمزد و سربار بوده است. 

سود و زیان شرکت

زمانی فر ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، ۳۴۸۰ میلیارد تومان فروش نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۱ درصد رشد داشت و توانستیم سود ناخالص ۷۴۳ میلیارد تومانی را محقق کنیم که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۶۴ درصد رشد سودآوری را در سود ناخالص داشتیم. سود عملیاتی با ۶۳۸ میلیارد تومان سود محقق شد و ۳۳۴ درصد رشد سود آوری را داشتیم. سود قبل از مالیات ۵۵۸۶۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲۵ درصد رشد سودآوری را داشتیم. سود خالص بعد از مالیات ۴۸۱۶۰۰ میلیارد تومان که ۲۸۶ درصد رشد سودآوری را ثبت کردیم.

شاخص‌های کلیدی عملکرد

مدیرعامل "پیزد" بیان کرد: دوره گردش کالا ۱۰۷ روز در سال ۱۴۰۲ بوده است. دوره وصول مطالبات را به ۴۳ روز کاهش دادیم. هزینه‌های مالی به فروش رابه ۴.۲ درصد نسبت به فروش کاهش دادیم. سود عملیاتی هر سهم نیز ۶۱۰ ریال محقق شده است. بازده دارایی‌ها از ۱۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش دادیم. بازده سرمایه گذاری را نیز به ۴۰ درصد افزایش دادیم.
در سال ۱۴۰۲، نماد ما باز بوده است. ارزش بازار ۳۲ هزار میلیارد ریال بوده است. قیمت هر سهم ۴۱۳ تومان بوده است. در حوزه منابع انسانی، ۱۶۹۶ نفر بود که ۷.۲ درصد پرسنل خانم و ۹۲.۹۸ پرسنل آقا بوده است. 

در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی مشارکت در تامین هزینه‌های موکب‌ها با ۴۰ میلیون تومان، کمک‌های نقدی و غیرنقدی به سازمان‌های بهزیستی و خیریه ۱۸۰ میلیون تومان، مشارکت در تامین هزینه سرویس دانش آموزان ۱.۵ میلیون تومان و مشارکت در تهیه غذا درستاد‌های انتخاباتی ۲۲۶ تومان بوده که جمعا ۴۹۷ میلیون تومان هزینه‌های مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

اقدامات انجام شده در خصوص تکالیف مجمع ۱۴۰۲

نتیجه دعوای حقوقی ما علیه شرکت کارخانجات آزمایش با ارسال اظهارنامه پرونده در دست پیگیری است. رای دادگاه در خصوص عدم تحویل کائوچو توسط شرکت تامین کننده خارجی صادر شده و رای به نفع شرکت صنایع لاستیک یزد صادر شده است.

تعداد ۹ فقره حساب بانکی شرکت به نام اشخاص وابسته بود که در سال ۱۴۰۲ بسته شده است. 

سیاست‌های برنامه‌های شرکت در سال ۱۴۰۲

اخذ نشان شرکت دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اخذ گواهینامه به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در حوزه طراحی تایر، اخذ گواهینامه ایمارک، افزایش دوره گارانتی محصولات از ۳ سال به ۵ سال، پیوستن به جرگه تولیدکنندگان تایر‌های خودرو برقی و تایر‌های یدک موقت در سال ۱۴۰۲. توسعه بازار‌های صادراتی و تاسیس ۲۰ درصد ظرفیت تولید برای خودروسازان.

یکی از عوامل تاثیرگذار، برقراری سیستم پاداش افزایش تولید و کاهش ضایعات بود که از سال ۱۴۰۲ به طور کامل اجرا شده که موجب کاهش ضایعات و افزایش تولید شد. خرید مواد اولیه از محل ارز حاصل از صادرات را برای کنترل هزینه‌ها و بهای تمام شده انجام دادیم.

ارتقای سیتستم‌های کنترلی خط تولید و هوشمندسازی آن به عنوان یک تحول دیجیتال در شرکت صنایع لاستیک یزد پیشرفت ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ داشت که در کنترل تولید، کنترل بهای تمام شده، کاهش ضایعات و افزایش بهره وری کمک می‌کند. 

خرید مواد اولیه از طریق تامین کنندگان اصلی و خرید مواداولیه وارداتی از طریق ثبت سفارش و دریافت ارز نیمایی صورت گرفته است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر