بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: ما جزو چهار شرکتی بودیم که از ما دعوت شد و عملیات حفاری را در پارس جنوبی می‌خواهیم آغاز کنیم. این پروژه یک پروژه ۳۰۸ میلیون یورویی است.
کد خبر : ۲۸۲۹۷۴
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت حفاری شمال در روز جاری برگزار شد.

در این مجمع، علیرضا سلمان زاده، مدیرعامل شرکت حفاری شمال اظهار کرد: فعالیت شرکت حفاری شمال به صورت خاص حفاری است. باتوجه به برنامه‌های پیش رو این شرکت می‌تواند خود را در صنعت نفت مطرح کند. در سال گذشته خدمات فنی و متنوعی در صنعت حفاری کشور در صنایع بالادستی به کارفریان ارائه دادیم.

وی در خصوص دارایی‌های "حفاری" افزود: ۹ دکل خشکی ۲۰۰۰، سه جک آپ و تجهیزاتی که برای سرویس‌های جانبی حفاری هستند داریم. املاکی نیز در شرکت حفاری شمال در اختیار ماست که عمده فعالیت ما برای پشتیبانی از امنیت حفاری در دکل است. 

وی با اشاره به پروژه‌های جاری شرکت گفت: در پروژه مارون تلاش شرکت این است که این پروژه را به پایان برساند. پروژه دیگر توسعه میدان گلخاری است که این پروژه تحت الارض است و سه چاه را تحویل دادیم و به تولید رسیده است. با دو دکل در آنجا فعال هستیم. 
سلمان زاده ادامه داد: قرارداد دیگر با مپنا منعقد شده که در خانگیران فعالیت می‌کنیم و در آبان ماه سال جاری این پروژه نیز به پایان خواهد رسید.

مدیرعامل "حفاری " بیان کرد: دکل سحر ۲ در فلات قاره در حال عملیات حفاری است و با شرکت فلات قاره قراردادی منعقد کردیم که تا دوسال آینده این قرارداد ادامه خواهد داشت. در قرارداد دکل سحر یک، از روزی که این دکل وارد خلیج فارس شد و به این صنعت خدمت کرد، بدون توقف خدمت رسانی کرده است. تاکنون ۱۳ سال است که این دکل فعالیت می‌کند. این دکل را به مجتمع زیکو منتقل کردیم و آنجا در حال بازسازی و تعمیرات اساسی است. ۱۴۰ نفر نیرو در دکل به طور همزمان فعالیت می‌کنند و تجهیزات خریداری می‌شود. امیدوار هستیم ظرف دو ماه تعمیرات اساسی آن به پایان برسد. 

وی خاطرنشان کرد: ما جزو چهار شرکتی بودیم که از ما دعوت شد و عملیات حفاری را در پارس جنوبی می‌خواهیم آغاز کنیم. این پروژه یک پروژه ۳۰۸ میلیون یورویی است. این ۹ حلقه چاه سهم عمده‌ای دارند. هر چاه ۲ میلی متر مکعب در روز ناترازی گاز کشور را می‌تواند کاهش دهد. 

مدیرعامل "حفاری" بیان کرد: در قرارداد با شرکت مدیریت اکتشافی باید بگوییم که دکل ۱۱۷ شروع به کار کرده است. همان طور که می‌دانید دکل‌های پشتی نیز به همین صورت هستند. این دکل‌ها بدون تراکم امنیتی مدام کار کردند و اورهال نشدند. زمان‌هایی که می‌بینید دکل‌ها در حال فعالیت هستند، یعنی عملیات گسترده‌ای در بخش عملیات و دکل داری صورت می‌گیرد. این پروژه نیز از پروژه‌هایی است که از نظر مبلغی قرارداد خوبی محسوب می‌شود. 

سلمان زاده در این باره گفت:د ر قرارداد پژواک، کارفرمای اصلی آن مدیریت اکتشاف است و امیدواریم تا مهر یا آبان سال جاری به پایان برسد. علاوه بر این، قرارداد نفت و گاز اروندان را داریم که مبلغ آن ۸۰ میلیون دلار است و در میادین مشترک غرب کارون فعالیت می‌کند. باتوجه به اقداماتی که در سطح هلدینگ در حال انجام است و اینکه در میدان دارخوین نیز یک قرارداد بالادستی با شرکت ملی نفت منعقد می‌کنیم، مقدار وسیعی کار برای شرکت حفاری شمال ایجاد می‌شود. 

وی عنوان کرد: قرارداد بعدی با شرکت ملی نفت خیز جنوب است که در حال حاضر دکل ۱۱۴ آنجا فعال است. دکل دوم را نیز باید به آنجا اضافه کنیم. این قرارداد ۲۴ ماهه است. 

مدیرعامل "حفاری" ادامه داد: در یک سال گذشته ۶۵۰ میلیون یورو قرارداد منعقد کردیم. در حال حاضر دو، سه قرارداد در ابلاغ مصوبات شرکت ملی نفت انجام شده، اما مقدمات انعقاد قرارداد در ماه‌های آینده صورت می‌گیرد. 

سلمان زاده درخصوص موضوع پتروگهر گفت: در فضایی بودیم که رای نگرفته بودیم. تعداد مراجعات تیم حقوقی و وکلا در ۶ ماه اخیر به قدری زیاد بود که رای قطعی به نفع ما صادر شد. ما منتظر هستیم که رای قطعی اجرا شود. 

وی افزود: درآمد عملیاتی شرکت از ۱۸۰۰ به ۴۷۰۰ رسید. برای ادامه این روند و بودجه ۱۱ همتی که برای ما ترسیم شده تلاش می‌کنیم که این درآمد افزایش یابد. سود خالص عملیاتی با رشد خوبی همراه بوده است. تلاش می‌کنیم با پروژه‌های جدیدی که تعریف کردیم این سود در سال جاری افزایش یابد. 

مدیرعامل "حفاری" گفت: در سال گذشته مناقصه‌ای نبود که در آن شرکت نکنیم. در تمام مراحلی که در مناقصه‌ها شرکت می‌کردیم با حاشیه سود بالا در رقابت‌ها حاضر می‌شدیم. با حاشیه سود تضمین شده ۲۸ درصدی در رقابت‌ها شرکت کردیم. اگر برنده نشدیم به دلیل این است که نخواستیم با هر رقمی کار کنیم. وقتی در جایی هزینه جذب نشده داریم، یعنی اینکه در پروژه‌ها به دلیل اینکه تجهیزات فرسوده شدند، بعضا دچار توقف‌های ناخواسته شدیم که این موضوع هزینه را بالا می‌برد.

سلمان زاده عنوان کرد: در ۶ ماه اخیر پیشرفت داشتیم. جلسات مختلفی در موضوع حمایت از سهام با بازارگردان، سهامدار عمده، هلدینگ سرمایه گذاری بنیاد و فعالان بازار سرمایه برگزار کردیم. اقداماتی انجام شده و به آن نقطه رسیدیم که بگوییم به بلوغ رسیدیم. فضای بورسی باید در این شرکت نهادینه شود. 

وی با اشاره به برنامه‌های آتی خاطرنشان کرد: تفاهمنامه دکل امیرکبیر که روزی راهبری آن جا در اختیار ما بود و سال هاست در آن فعالیت نداریم در حال انجام است. بازسازی و جایگزینی ماشین آلات و انعقاد قرارداد اجاره ۵ دستگاه خشکی با شرکت ملی نفت که دیروز این مصوبه تصویب شده است و در انتظار فرایند‌های بعدی عقد قرارداد هستیم. اتفاقی که رخ می‌دهد این است که ما ریالی از دارایی سهامدار را وارد این قرارداد نخواهیم کرد. ما قراردادی را با شرکت ملی نفت نهایی می‌کنیم که پیش پرداخت، اجاره به شرط تملیک و... را خود شرکت ملی نفت انجام می‌دهد. همچنین، در قرارداد رودسر نیز در حال شناسایی بستر آن هستیم. بستر حوزه رودسر برای استقرار دکل‌های ما مناسب است و مشکلی ندارد. در این حوزه مصوبه شرکت ملی نفت را اخذ کردیم و انعقاد قرارداد آن در ماه‌های آینده نهایی خواهد شد.

لازم به ذکر است، در پایان مجمع ۴۵ تومان سود به ازای هر سهم "حفاری" بین سهامداران تقسیم شد.

گفتنی است، سهامداران حفاری شمال حمایت خود را از عملکرد خوب مدیرعامل این شرکت اعلام و خواستار ادامه همکاری ایشان با شرکت حفاری شمال را در سال جاری و سال‌های آینده شدند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
استفاده از فضای بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌ها
مدیرعامل شرکت مالی و سرمایه گذاری پیشرو ایران:

استفاده از فضای بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌ها

۲۴ درصد رشد درآمدی شرکت حفاری شمال در اردیبهشت‌ماه؛ 

"حفاری" سقف درآمدی خود را شکست

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.