بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
سود ۲۹۲ تومانی در دست سهامداران
مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ شرکت هلدینگ صبا انرژی در روز جاری برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۳۳۳۱
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، علیرضا زمان پور، مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی در این مجمع اظهار کرد: شرکت در سال ۱۳۶۷ و با سرمایه ۲۰ میلیارد ریال تاسیس شد. پس از ۹ مرحله افزایش، سرمایه شرکت ۴۰۷۷۰ میلیارد ریال است. 

وضعیت شرکت در بازار سرمایه

EPS شرکت در شرایط مناسبی بوده و با عدد ۳۰۷۷ ریال نسبت به سایر شرکت‌ها بهتر است. P/E شرکت ۵.۷ است. P/NAV نیز حدود ۴۸ درصد است که نشان دهنده ارزندگی سهم است.

روند تغییرات سهام و شاخص کل

سهم مطابق با روند تغییرات شاخص کل تغییرات خود را نشان داده است. چه بسا در برخی از مواقع روند سهم از شاخص کل بهتر بوده است. 
ترکیب سهامداران شرکت شامل صندوق بازنشستگی ۷۸ درصد، آتیه صبا ۳ درصد، بیمه مرکزی ۲ درصد، بیمه عشایر ۲ درصد و ۱۵ درصد نیز سایر سهامداران تشکیل می‌دهند. 

تورم نقطه به نقطه روند افزایشی داشته است. این روند از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده و در روند هزینه‌های شرکت‌های زیرمجموعه نیز تاثیرگذار بوده است. افزایش نرخ شاخص دلار نیز باعث شده باتوجه به اینکه وضعیت ارز بهتر شود، اما نرخ کامودیتی‌ها شرایط مناسبی نداشته باشد. نرخ فروش اوره، محصولات الفینی، متانول، پلی پروپیلن و سنگ آهن روند کاهشی داشته است. از سویی کاهش نرخ جهانی این محصولات، قوانین و مقررات حاکم بر کشور و صدور بخشنامه‌ها باعث شد که بهای تمام شده ما افزایش یابد و همه این‌ها روی میزان سوددهی شرکت‌ها تاثیرگذار بوده است. علیرغم شرایط موجود در بازار سرمایه، روند سوددهی در هلدینگ صبا انرژی روند مناسبی نسبت به گذشته داشته است.

عملکرد شرکت

روند سودآوری صعودی بوده و از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، EPS شرکت صعودی بوده تا اینکه امسال به ۳۰۷۷ ریال رسیده است. اما در سال ۱۴۰۲، سود سهام شرکت‌های سرمایه پذیر از ۱۰.۵ همت به ۱۳.۵ همت، سود و زیان حاصل از فعالیت‌ها از ۷۰ به ۱۷ میلیارد، جمع درآمد‌ها از ۱۰.۸ به ۱۳.۵ رسیده که افزایش ۲۵ درصدی، هزینه‌های عمومی از ۵۹ به ۱۲۹ میلیارد، سود عملیاتی از ۱۰.۷ به ۱۳.۴ همت رسیده که رشد ۲۴ درصدی داشته است. هزینه‌های مالی ۸۳۷ میلیارد به ۸۸۰ میلیارد، سود و زیان قبل از کسر مالیات از ۹.۹ همت به ۱.۵ همت رسیده است. روند افزایشی سود و زیان خالص حدود ۲۶ درصد بوده است. سود سهام از ۲۴۴ به ۳۰۷ تومان رسیده است.

وضعیت سرمایه گذاری‌های شرکت

سرمایه گذاری کوتاه مدت هلدینگ ۱۳ درصد و بلندمدت ۳ د رصد افزایش داشته است. جمع دارایی‌ها ۱۴ درصد افزایش داشته است. درآمد حاصل از سود سهام به تفکیک سرمایه گذاری‌ها بیشترین سود دهی را از صبا فولاد خلیج فارس و شرکت پتروشیمی جم با حدود ۲ همت داشتیم. فولاد اکسین خوزستان، نفت پاسارگاد، ایرانول، خدمات گستر ۱۳.۱ همت است. همچنین، ترکیب درآمدی هلیدنگ مربوط به صبافولاد خلیج فارس و پتروشیمی جم با ۱۵ درصد است.

وضعیت پورتفوی بورسی شرکت

مازاد ارزش پورتفو حدود ۷۹ همت است. با توجه به اینکه ارزش پورتفوی بورسی به ۸۹ همت رسیده، نسبت به بهای تمام شده ۷۹ همت مازاد ارزش پورتفوی بورسی بوده است. از محصولات شیمیایی ۴۶ درصد، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای ۲۱ درصد، فلزات اساسی ۱۷ درصد و سایر ۱۶ درصد تمرکز فعالیت‌های شرکت است.

تمرکز بر بهای تمام شده بورسی از سال ۱۴۰۱ از ۷۷ درصد در شرکت‌های بورسی به ۷۹ درصد و غیربورسی از ۲۳ به ۲۱ درصد رسیده که این امر نشان دهنده تمرکز هلدینگ بر شفافیت و بورسی کردن شرکت هاست.

ترکیب پورتفوی بورسی شرکت براساس ارزش روز

پتروشیمی جم ۲۴ درصد، نوری ۹ درصد، صبا فولاد خلیج فارس ۱۵ درصد، پالایش نفت اصفهان ۱۱ درصد.

اقدامات حقوقی که طی سال ۱۴۰۲ انجام شد

اقدامات ارزنده‌ای برای سهامداران انجام شد و مبلغ قابل توجهی به دارایی سهامداران برگشت. 

دعوی ۵.۲۷ درصد سهام داشتیم که یک و نیم همت ارزش این دعوی بود. دعوی ۳۰۰ میلیون یوان را نیز پیگیری کردیم که رای قطعی به نفع سهامداران صادر شد و ۲.۵ همت دارایی به نفع سهامداران بود. رای دیگری مبنی بر مطالبه شرکت پتروشیمی علیه شرکت سرمایه گذاری داشت که به میزان ۸ میلیون دلار به نفع سهامداران اخذ شد. بزرگترین پرونده حقوقی مربوط به پتروشیمی جم و پتروشیمی مهر بود که بیش از ۱۰ سال این پرونده بدون نتیجه مانده بود. با پیگیری‌های انجام شده رای قطعی به میزان ۸۷۲ میلیون دلار به نفع سهامداران اخذ شد.

 یکی از مشکلاتی که در پتروشیمی مسجد سلیمان داریم، موضوع حدنصاب تشکیل مجمع است ما رای اولیه را مبنی بر ابطال صورت جلسه حدنصاب ۸۰ درصدی را اخذ کردیم. در حال حاضر سهام هلدینگ صبا انرژی را به میزان ۶۶۵۵۳۶ سهم قطعی کردیم و کلیه صورتجلسات مربوط به این رای به ثبت رسیده است. 

شکایتی در شرکت لوله سازی اهواز داشتیم که ادعای هزار میلیارد تومان توسط بانک پاسارگاد مطرح شده بود. مطابق اسنادی که در اختیار ما بود، ۱۷۹ میلیارد تومان بدهی وجود داشت و رای آن اخذ شد و ادعای هزار میلیارد تومان را رد کردیم. 

ادعای ما در لوله سازی اهواز علیه شرکت توسعه صنایع پتروشیمی به میزان ۲۷ میلیون دلار بود که رای قطعی این امر نیز اخذ شد و توانستیم در حوزه حقوقی بیش از یک میلیارد دلار رای به نفع سهامداران اخذ کنیم.

اقدامات پیش رو برای بازدهی بیشتر

پروژه PDH PP است که تامین مالی آن موضوع بسیار جدی است. مسیر تامین مالی به خوبی پیش می‌رود و انتظار می‌رود قرارداد آن از طریق فاینانس خارجی به زودی منعقد شود. شرکت فولاد اکسین در پروژه آهن اسفنجی و اسلب آن باتوجه به برگزاری فرایند مناقصه موضوع تامین مالی آن قطعی شود و از یکی، دو ماه آینده کار آن آغاز خواهد شد. 

اقدام بزرگ دیگر در سال ۱۴۰۲ برای سهامداران این بود که سودآوری شرکت صبا فولاد در سال ۱۴۰۱، ۲ همت بوده، اما در سال ۱۴۰۲ سود این شرکت به ۴ همت رسیده است. پروژه احیای صبافولاد را در سال گذشته با جدیت کامل پیگیری کردیم، این پروژه کلنگ زنی شد و از طریق بورس ۴.۵ همت تامین مالی آن صورت گرفت که بزرگترین تامین مالی تاریخ بورس ایران نام گرفت. بعد از آن قرارداد این پروژه در سال گذشته منعقد و در حال حاضدر در حال اجراست. ظرف یک تا دو سال آینده این پروژه به بهره برداری خواهد رسید. قطعا این پروزه سودآوری خوبی به دنبال خواهد داشت.


تفاهمنامه‌ای با شرکت بیمه البرز منعقد شد و مقرر شد که بیمه البرز ۴ همت از منابع خود را در اختیار هلدینگ صباانرژی برای پروژه‌های پربازده بگذارد. بنای هلدینگ بر این است که در پروژه‌های پربازده از مشازکت مردم استفاده کند. چند پروژه را مدنظر داریم و مقرر شد منابع آن را از طریق بانک‌ها یا مشارکت مردم تامین خواهیم کرد. 

استقرار کامل نظام حاکمیت شرکتی، استفاده از انواع ابزار تامین مالی اعم از خارجی و داخلی، خروج از شرکت‌های کم بازده و کوچک مقیاس، پیشبرد عملیات اجرایی شرکت‌های بی ضابطه، پیگیری پرونده‌های حقوقی از اقداماتی است که در سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد.

همچنین، پرونده نظیف سال هاست مطرح است. حدود ۱۲۳ میلیون دلار پرونده‌ای است که شرایط خاص خود را دارد. ما در این پرونده توانستیم رای پرونده را به نفع هلدینگ بگیریم. سخت‌ترین پرونده‌هایی در هلدینگ وجود داشت که رای قطعی تمامی این پرونده‌ها اخذ شده و باقی پرونده‌ها نیز به همین صورت پیگیری خواهد شد. اصلاح سیستم‌های اطلاعاتی، طراحی و پیاده سازی سامانه‌های هوشمند کسب و کار و... را در برنامه داریم.

تاکید هیات مدیره بر استفاده از توان اعتباری هلدینگ برای فرصت‌های سرمایه گذاری با بازدهی بالاست. زیرا اگر سرمایه گذاری انجام نشود در سال‌های آتی به مشکل مواجه خواهیم شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.