بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
دوبرابر شدن قیمت کالاها در ایران در هر پنج سال
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد به طور متوسط تقریبا در هر پنج سال قیمت کالاها در ایران دو برابر شده است.
کد خبر : ۲۸۴۱۳۱
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، به نقل از اکو ایران، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد به طور متوسط تقریبا در هر پنج سال قیمت کالا‌ها در ایران دو برابر شده است. بهترین دوران نیز مربوط به سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۴۹ بود.

داده‌های مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده از سال ۱۳۱۵ تا تیرماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد قیمت کالا‌ها و خدمات در ایران طی ۸۹ سال، ۱۵ مرتبه دو برابر شده است.

بر اساس این آمارها، بیشترین زمانی که طول کشیده تا قیمت کالا‌ها در کشور دو برابر شود مربوط به سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۴۹ است. همچنین کمترین زمان دو برابر شدن قیمت کالا‌ها در کشور به سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۲ بازمی‌گردد که ایران توسط کشور‌های خارجی اشغال شده بود. این بازه زمانی مربوط به جنگ جهانی دوم است.

آخرین آمار‌های موجود نیز نشان می‌دهد قیمت کالا‌ها در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا تیرماه امسال نزدیک به ۱.۸ برابر شده است که به ۲ برابر نزدیک است.
برای بررسی این افزایش قیمت‌ها از شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکز آمار ایران استفاده شده است. ویژگی‌های اصلی این آمار سال پایه ۱۴۰۰ و سالانه بودن آن است. این ویژگی‌ها باعث شده تا افزایش قیمت‌ها دقیقا به اندازه دو برابر قابل محاسبه نباشد. برای محاسبه دقیق این نسبت نیاز به آمار‌های ماهانه است که در دسترس قرار ندارد.

به همین دلیل نسبت قیمت‌ها به جز در دو بازه زمانی بین سال‌های «۱۳۲۱ تا ۱۳۲۲» و «۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱»، بین ۲ تا ۲.۵ است؛ لذا منظور از دو برابر شدن در این بررسی، نسبتی بین ۲ تا ۲.۵ برابر است.

در نهایت نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط حدودا هر پنج سال یکبار قیمت کالا‌ها و خدمات در کشور دو برابر شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.