بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
تنها توافق آتش‌بس در غزه می‌تواند انتقام ایران را به تأخیر بیندازد
سه مقام ارشد ایرانی اعلام کردند که تنها یک توافق آتش‌بس در غزه می‌تواند مانع از واکنش مستقیم ایران به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، توسط اسرائیل شود. ایران در حال مذاکره با کشورهای غربی برای تعیین زمان و نحوه پاسخ است و هشدار داده که در صورت شکست مذاکرات، حمله‌ای مستقیم انجام خواهد داد.
کد خبر : ۲۸۴۲۱۹
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از رویترز؛ ایران وعده داده است که به شدت به قتل هنیه که در اواخر ماه گذشته در تهران رخ داد و اسرائیل را مقصر آن می‌داند، پاسخ دهد. اسرائیل هیچ اظهار نظری درباره نقش خود در این حمله نکرده است. نیروی دریایی ایالات متحده برای تقویت دفاع اسرائیل ناو‌های جنگی و زیردریایی به خاورمیانه اعزام کرده است.

یکی از منابع، که یک مقام ارشد امنیتی ایرانی است، گفت که ایران به همراه متحدانی مانند حزب‌الله حمله مستقیم را آغاز خواهد کرد اگر مذاکرات غزه شکست بخورد یا ایران احساس کند که اسرائیل در حال طولانی کردن مذاکرات است؛ هرچند در رابطه با این موضوع که ایران تا چه زمانی برای پیشرفت مذاکرات صبر خواهد کرد، سختی گفته نشده است. 

با افزایش خطر بروز جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه پس از ترور هنیه و فرمانده حزب‌الله، ایران در روز‌های اخیر در گفتگو‌های فشرده‌ای با کشور‌های غربی و ایالات متحده در خصوص نحوه تنظیم پاسخ خود بوده است.

در اظهارات منتشرشده در روز سه‌شنبه، سفیر آمریکا در ترکیه تأیید کرد که واشنگتن از متحدانش خواسته تا ایران را به کاهش تنش‌ها ترغیب کنند. سه منبع دولتی منطقه‌ای از مذاکرات با تهران برای جلوگیری از تشدید بحران پیش از مذاکرات آتش‌بس غزه خبر دادند که قرار است روز پنجشنبه در مصر یا قطر آغاز شود.

ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: امیدواریم که پاسخ ما به گونه‌ای زمان‌بندی و اجرا شود که به آتش‌بس احتمالی آسیبی نرساند. وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه تأکید کرد که درخواست‌ها برای خویشتن‌داری با اصول حقوق بین‌الملل در تضاد است. 


ایران آماده حمله به اسرائیل در صورت شکست مذاکرات آتش‌بس

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ممکن است در این هفته چیزی از سوی ایران و نیرو‌های نیابتی آن رخ دهد، این یک ارزیابی ایالات متحده و همچنین اسرائیل است.

او افزود: اگر این هفته اتفاقی بیفتد، قطعاً می‌تواند تأثیر زیادی بر این مذاکراتی که می‌خواهیم روز پنجشنبه انجام دهیم، داشته باشد. 

در پایان هفته، حماس تردید‌هایی در مورد برگزاری مذاکرات مطرح کرد. اسرائیل و حماس در ماه‌های اخیر چندین دور مذاکره برگزار کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند به یک آتش‌بس نهایی برسند.

در اسرائیل، بسیاری از ناظران معتقدند که پاسخ ایران قریب‌الوقوع است، پس از آنکه رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، اعلام کرد که ایران اسرائیل را به دلیل حمله در تهران به شدت مجازات خواهد کرد

وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، در بازدید از یک پایگاه اطلاعاتی در شمال اسرائیل گفت: ما به دقت آنچه در بیروت و تهران رخ می‌دهد را دنبال می‌کنیم و در تلاش هستیم تا هر گونه تهدید احتمالی را خنثی کنیم، در حالی که گزینه‌های تهاجمی مختلفی را نیز آماده می‌کنیم.

وی افزود: ما مصمم هستیم که ماموریت خود را انجام دهیم باید از بازگشت امن ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان اطمینان حاصل کنیم، پس از اینکه مطمئن شدیم حزب‌الله از شمال رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کرده است.

رئیس‌جمهور جدید ایران، مسعود پزشکیان، از زمان روی کار آمدن در ماه گذشته بار‌ها موضع ضد اسرائیلی ایران و حمایت از جنبش‌های مقاومت در منطقه را تأیید کرده است.

میر لیتواک، محقق ارشد مرکز اتحاد دانشگاه تل آویو برای مطالعات ایرانی، گفت که او معتقد است ایران نیاز‌های خود را بر کمک به متحد خود حماس ترجیح خواهد داد، اما ایران نیز تمایلی به شروع جنگ تمام‌عیار ندارد.

لیتواک گفت: ایرانی‌ها هرگز استراتژی و سیاست‌های خود را به نیاز‌های نیرو‌های نیابتی یا تحت‌الحمایه‌های خود تابع نکرده‌اند. حمله‌ای محتمل و تقریباً اجتناب‌ناپذیر است، اما نمی‌دانم مقیاس و زمان آن چه خواهد بود. 

سعید لیلاز، تحلیلگر مستقر در ایران، گفت که سران جمهوری اسلامی اکنون علاقه‌مند به تلاش برای آتش‌بس در غزه هستند، برای به‌دست‌آوردن امتیازات، اجتناب از جنگ تمام‌عیار و تقویت موقعیت خود در منطقه.

سعید لیلاز گفت که ایران قبلاً در روند صلح غزه دخالتی نداشته است، اما اکنون آماده است تا "نقشی کلیدی" ایفا کند.

دو منبع گفتند که ایران در حال بررسی اعزام نماینده‌ای به مذاکرات آتش‌بس است. با این حال، آن‌ها گفتند که نماینده به طور مستقیم در جلسات حضور نخواهد داشت، اما در مذاکرات پشت صحنه شرکت خواهد کرد "تا یک خط ارتباط دیپلماتیک با ایالات متحده حفظ کند. "

هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک به رویترز گفت که تهران نماینده‌ای در حاشیه مذاکرات آتش‌بس نخواهد داشت. مقامات در واشنگتن، قطر و مصر به سؤالات درباره اینکه آیا ایران به طور غیرمستقیم در مذاکرات نقش خواهد داشت یا خیر، پاسخی ندادند.

دو منبع ارشد نزدیک به حزب‌الله لبنان گفتند که تهران به مذاکرات فرصت خواهد داد، اما از قصد خود برای انتقام‌گیری دست برنخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.