بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
دیدگاه اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده چیست؟

اقتصاد فرصت‌محور، چشم انداز کاملا هریس

اقتصاد فرصت‌محور، چشم انداز کاملا هریس
کمالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه در یک سخنرانی اقتصادی به تشریح طرحی پرداخت که هدف آن جلب نظر رأی‌دهندگان طبقه متوسط با تمرکز بر کاهش هزینه‌های غذا، مسکن، بهداشت و مراقبت از کودکان است.
کد خبر : ۲۸۴۳۰۴
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از CNBC؛ در این سخنرانی که در شهر رالی، کارولینای شمالی برگزار شد، هریس به‌عنوان نامزد حزب دموکرات، چشم‌اندازی از یک (اقتصاد فرصت‌محور) را ارائه داد که در آن امنیت مالی پایه‌ای نقش اصلی را دارد.

برنامه‌ی وی شامل وضع ممنوعیت فدرال بر افزایش غیرمنطقی قیمت مواد غذایی، اعمال یک اعتبار مالیاتی جدید به مبلغ ۶هزار دلار برای خانواده‌های دارای نوزاد و اعطای کمک ۲۵هزار دلاری برای پیش‌پرداخت خرید خانه به خریداران بار اول، به همراه چندین پیشنهاد دیگر است.

هریس این طرح‌ها را در تضاد شدید با برنامه‌های ارائه‌شده توسط رقیب خود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، مطرح کرد. او حمایت ترامپ از تعرفه‌های گسترده بر کالا‌های وارداتی را (مالیات ترامپ) نامید و او را به تلاش برای کاهش مالیات بر ثروتمندان و شرکت‌ها متهم کرد.

هریس گفت: اگر می‌خواهید بدانید چه کسی برای چه چیزی اهمیت قائل است، ببینید برای چه کسی مبارزه می‌کند.

با این که برنامه‌های هریس هنوز در جزئیات دقیق ارائه نشده است، اما این طرح‌ها با انتقاد‌های شدیدی از سوی جمهوری‌خواهان و تحلیل‌گران اقتصادی مواجه شده است. آن‌ها هشدار داده‌اند که این برنامه‌ها به‌سوی قیمت‌گذاری دولتی پیش می‌رود.

کوین هَسِت، مشاور ارشد اقتصادی در کاخ سفید دوران ترامپ، در یک کنفرانس تلفنی گفت: اینکه دولت بخواهد قیمت‌ها را تعیین کند، یک اشتباه بسیار بزرگ است.
در همین حال، کمیته‌ای غیرانتفاعی برآورد کرده است که سیاست‌های اقتصادی هریس، کسری بودجه را در طی ۱۰ سال آینده ۱.۷ تریلیون دلار افزایش می‌دهد.

سخنرانی روز جمعه، اولین سخنرانی سیاستی هریس از زمانی بود که پس از خروج جو بایدن از رقابت‌ها، هدایت کمپین را به عهده گرفت.


کمتر از ۹۰ روز تا روز انتخابات باقی مانده و هریس در تلاش است تا اعتبار دستاورد‌های اقتصادی دولت بایدن را به نام خود کند و در عین حال سعی دارد تصویری متفاوت از مسئله‌ای کلیدی که پیشینیانش در آن ناکام بوده‌اند، ارائه دهد

طرح اقتصادی او شامل چه مواردی است؟

مواد غذایی و خوراکی‌ها
برای مقابله با قیمت‌های سرسختانه بالای مواد غذایی، هریس با کنگره همکاری خواهد کرد تا اولین ممنوعیت فدرال بر "سوءاستفاده قیمت‌گذاری شرکتی" بر مواد غذایی را پیش ببرد.
این طرح شامل تنظیم "قوانین واضح" است تا شرکت‌ها نتوانند به‌طور ناعادلانه مصرف‌کنندگان را برای افزایش سود شرکتی بیش از حد، استثمار کنند. برای تحقیق و مجازات تخلفات احتمالی، هریس به کمیسیون تجارت فدرال و دادستان‌های کل ایالت‌ها قدرت خواهد داد.
همچنین، دولت هریس رویکردی سختگیرانه در مقابل پیشنهادات ادغام و تمرکز در میان بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی اتخاذ خواهد کرد.

مسکن و اجاره مقرون به صرفه
طرح هریس به مستاجرانی که از نظر مالی تحت فشار هستند کمک خواهد کرد تا از افزایش نرخ اجاره توسط شرکت‌های داده‌کاو جلوگیری کند و از خرید انبوه خانه‌ها توسط سرمایه‌گذاران وال استریت که با هدف فروش به قیمت بالا انجام می‌شود، جلوگیری کند.


هریس همچنین ساخت ۳ میلیون واحد مسکونی جدید را در طی چهار سال آینده پیشنهاد خواهد کرد. برای تسهیل این کار، او درخواست مشوق‌های مالیاتی جدید برای سازندگانی که (خانه‌های ابتدایی) می‌سازند را خواهد کرد.
هرگونه تغییر در قوانین مالیاتی نیاز به تایید کنگره دارد و به شدت به این بستگی دارد که کدام حزب کنترل مجلس و سنا را در دست دارد.


با افزایش عرضه خانه‌های ابتدایی، طرح هریس برای خانواده‌های کارگر که دو سال متوالی اجاره خود را به موقع پرداخت کرده‌اند و در حال خرید اولین خانه خود هستند، تا ۲۵هزار دلار کمک پیش‌پرداخت فراهم می‌کند و حمایت‌های بیشتری نیز برای مالکان نسل اول در نظر گرفته شده است.

اقتصاد فرصت‌محور، چشم انداز کاملا هریس

 

هزینه‌های بهداشت و درمان
هریس به دنبال گسترش سقف قیمت ۳۵ دلاری انسولین که توسط دولت بایدن برای گیرندگان مدیکر معرفی شده است، خواهد بود تا انسولین برای همه آمریکاییان، نه فقط سالمندان، تحت پوشش قرار گیرد.
مشابه برنامه‌های کاهش هزینه در صنعت مواد غذایی، سیاست بهداشت و درمان هریس نیز بخشی از آن بر مقررات سختگیرانه‌تر و اجرای شدید قوانین ضد انحصار تکیه دارد.
این برنامه شامل مبارزه با شرکت‌های داروسازی که رقابت را مسدود می‌کنند و با شیوه‌های سوءاستفاده‌آمیز توسط واسطه‌های دارویی می‌شود.

کاهش مالیات‌ها
احیای اعتبارات مالیاتی گسترش‌یافته برای کودکان که برای اولین بار در دوران همه‌گیری کووید معرفی شد، یکی از اهداف دیرینه دولت بایدن بوده و هریس نیز در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور، این هدف را دنبال خواهد کرد.
او یک قدم فراتر خواهد رفت و تخفیف‌های مالیاتی گسترده‌تری تا سقف ۶هزار دلار برای خانواده‌هایی که نوزاد دارند، پیشنهاد خواهد داد.


کمپین هریس این سال را به عنوان (سالی که هزینه‌های بسیاری از خانواده‌ها در بالاترین حد خود است با خرید تختخواب نوزاد، پوشک، صندلی خودرو و موارد دیگر) توصیف کرده است. همچنین اشاره می‌کند که بسیاری از والدینی که دسترسی به مرخصی با حقوق ندارند، مجبور می‌شوند بین صرف وقت با نوزاد و کار کردن به اندازه کافی برای تامین هزینه‌ها، یکی را انتخاب کنند.

اهمیت موضوع
پس از تنها سه هفته حضور در کمپین انتخاباتی، هریس مزیت نظرسنجی‌هایی که ترامپ نسبت به بایدن داشت را از بین برده است.
اما معاون رئیس‌جمهور تا حد زیادی از جزئیات سیاستی دوری کرده و به جای آن بر تمایز خود با ترامپ تمرکز کرده است.


با سخنرانی او در کارولینای شمالی، هریس شروع به ترسیم چشم‌اندازی برای اقتصاد کرد که هم بر پایه دستاورد‌های دولت بایدن بنا شده و هم در برخی موارد از آن دوری می‌کند.
روز پنج‌شنبه، هریس و بایدن در مریلند با هم ظاهر شدند تا توافقی با شرکت‌های داروسازی برای کاهش هزینه ۱۰ داروی گران‌قیمت تحت مدیکر را اعلام کنند.


این مذاکرات تاریخی که از طریق قانون کاهش تورم بایدن ممکن شده، به گفته دولت، تا سال ۲۰۲۶ حدود ۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی خالص برای مدیکر به همراه خواهد داشت.
سخنرانی معاون رئیس‌جمهور تنها دو روز پس از سخنرانی ترامپ درباره اقتصاد در کارولینای شمالی صورت گرفت.

در سخنرانی خود در اشویل، ترامپ حملات شخصی علیه هریس را آغاز کرد و او را مسئول قیمت‌های بالای مصرف‌کننده دانست که بایدن بخش زیادی از ریاست‌جمهوری خود را صرف تلاش برای کاهش آن کرده است.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند ایالتی که ترامپ در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ در آن پیروز شد، اکنون در انتخابات ۲۰۲۴ در دسترس هریس قرار دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.