بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
پیش‌بینی‌های جدید جمعیت جهانی؛

آغاز کاهش جمعیت و بررسی روند‌های تاریخی

آغاز کاهش جمعیت و بررسی روند‌های تاریخی
گزارش جدید سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۸۴، تعداد مرگ‌ومیرها از تولدها پیشی خواهد گرفت و ممکن است کاهش جمعیت جهانی آغاز شود. تا سال ۲۱۰۰، جمعیت جهانی ممکن است حدود ۱۳ میلیون نفر کاهش یابد. این کاهش جمعیت می‌تواند باعث اختلال در بازار کار، فشار بر سیستم‌های تأمین اجتماعی و تهدید رشد اقتصادی شود. با این حال، کاهش تقاضا برای منابع و افزایش سرمایه‌گذاری در آموزش نیز از پیامدهای بالقوه این تغییرات است.
کد خبر : ۲۸۴۲۴۳
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس نیوز به نقل از visualcapitalist ؛ برآورد‌های جدید سازمان ملل در رابطه با جمعیت جهانی نشان می‌دهد که ممکن است جمعیت جهانی به‌زودی وارد مرحله‌ای از کاهش شود. این موضوع از آنجاست که برای اولین بار در تاریخ، تعداد مرگ‌ومیر‌ها پیشی خواهد گرفت از تعداد تولدها. این پیش‌بینی‌ها در آخرین ویرایش «چشم‌انداز جمعیت جهانی ۲۰۲۴» سازمان ملل متحد ارائه شده است

در سال ۲۰۲۳، ۱۳۲ میلیون نوزاد متولد شدند و نزدیک به ۶۲ میلیون نفر درگذشتند که نتیجه آن رشد جمعیتی ۷۰ میلیون نفر (۰.۹درصد) بود اما با کاهش نرخ تولد‌ها در سراسر جهان، انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۸۴ تعداد مرگ‌ومیر‌ها از تعداد تولد‌ها بیشتر شود. این موضوع می‌تواند آغازگر دوره‌ای از کاهش جمعیت جهانی باشد.

بر اساس برآورد‌های سازمان ملل، تا سال ۲۱۰۰ جمعیت جهانی ممکن است حدود ۱۳ میلیون نفر کاهش یابد که تقریباً برابر با جمعیت کنونی بولیوی است.

البته این برآورد‌ها دقیق نیستند و در یک بازه اطمینان ۹۵درصد قرار می‌گیرند. به این معنی که در ۹۵درصد مواقع، مقادیر واقعی در این بازه قرار می‌گیرند. در بالاترین حد این بازه، تولد‌ها هنوز از مرگ‌ومیر‌ها بیشتر است و در پایین‌ترین حد، کاهش جمعیت ممکن است نزدیک‌تر به سال ۲۰۶۰ آغاز شود.

چرا این موضوع مهم است؟


 به طور ساده، کاهش جمعیت پدیده‌ای نیست که اقتصاد جهانی برای آن آماده باشد. این موضوع بازار‌های کار را مختل می‌کند، سیستم‌های تأمین اجتماعی را تحت فشار قرار می‌دهد و با کاهش تقاضای مصرفی، رشد اقتصادی را تهدید می‌کند که این می‌تواند به چرخه‌ای از رکود و افزایش بدهی منجر شود.

از سوی دیگر، این کاهش می‌تواند به کاهش تقاضا برای منابع و استخراج آن‌ها منجر شود. با جمعیت کمتر، ممکن است سرمایه‌گذاری در آموزش افزایش یابد که نتیجه آن نیروی کار ماهرتری خواهد بود که بهتر به نیاز‌های اقتصادی در حال تغییر پاسخ می‌دهد..

ویرایش ۲۰۲۴ از «چشم‌انداز جمعیت جهانی» بیست و هشتمین نسخه از برآورد‌ها و پیش‌بینی‌های رسمی جمعیتی سازمان ملل است که توسط بخش جمعیت وزارت امور اقتصادی و اجتماعی دبیرخانه سازمان ملل تهیه شده است. این نسخه شامل برآورد‌هایی از جمعیت از سال ۱۹۵۰ تا کنون برای ۲۳۷ کشور یا منطقه است و با تحلیل روند‌های تاریخی جمعیتی حمایت می‌شود. این ارزیابی شامل نتایج ۱،۹۱۰ سرشماری ملی که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۳ انجام شده‌اند، و همچنین اطلاعات سیستم‌های ثبت حیاتی و ۳،۱۸۹ نظرسنجی نمونه‌گیری نماینده ملی است. ویرایش ۲۰۲۴ همچنین پیش‌بینی‌هایی را تا سال ۲۱۰۰ ارائه می‌دهد که نتایج قابل قبولی را در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی منعکس می‌کند.

آغاز کاهش جمعیت و بررسی روند‌های تاریخی

طبق این پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۸۴، تعداد مرگ‌ومیر‌ها از تولد‌ها پیشی خواهد گرفت و این می‌تواند آغازگر دوره‌ای از کاهش جمعیت جهانی باشد. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۱۰۰، جمعیت جهانی ممکن است حدود ۱۳ میلیون نفر کاهش یابد.

این تغییرات جمعیتی، جهان را در مسیر‌هایی قرار می‌دهد که پیش از این هرگز تجربه نشده‌اند. کاهش جمعیت می‌تواند باعث ایجاد اختلال در بازار‌های کار، تحت فشار قرار دادن سیستم‌های تأمین اجتماعی و تهدید رشد اقتصادی شود. این موضوع همچنین می‌تواند به کاهش تقاضا برای منابع و استخراج آن‌ها منجر شود، در حالی که آموزش ممکن است از سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برخوردار شود که نتیجه آن نیروی کار ماهرتری خواهد بود.

داده‌های «چشم‌انداز جمعیت جهانی ۲۰۲۴» در مجموعه‌ای از فایل‌های اکسل ارائه شده است که شاخص‌های کلیدی جمعیتی را برای هر گروه توسعه‌ای سازمان ملل، گروه درآمدی بانک جهانی، منطقه جغرافیایی، منطقه اهداف توسعه پایدار (SDGs)، زیرمنطقه و کشور یا منطقه برای دوره‌ها یا تاریخ‌های منتخب در محدوده سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰ نمایش می‌دهد. یک پایگاه داده آنلاین (پرتال داده) نیز به کاربران اجازه دسترسی به یک زیرمجموعه از شاخص‌های کلیدی و تجسم داده‌ها را می‌دهد.

در نهایت، این ارزیابی نشان می‌دهد که اگرچه جهان با کاهش جمعیت مواجه خواهد شد، اما تاثیرات این روند بستگی به نحوه برخورد و برنامه‌ریزی کشور‌ها و مناطق مختلف با این تغییرات دارد.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.