بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
مالکیت سهام در آمریکا به اوج تاریخی خود بازگشته است؛

سهم بالای سرمایه‌گذاری خانوارهای آمریکایی در بازار سهام

سهم بالای سرمایه‌گذاری خانوارهای آمریکایی در بازار سهام
امروزه، سهم دارایی‌های مالی آمریکایی‌ها که در بازار سهام سرمایه‌گذاری شده است، به نزدیکی رکوردهای تاریخی رسیده است. با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و عملکرد تاریخی قوی بازار، بیش از ۴۱ درصد از دارایی‌های مالی خانوارهای آمریکایی به سهام اختصاص یافته است، که نشان‌دهنده اعتماد بالا به بازار سهام در مقابل سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری است.
کد خبر : ۲۸۴۳۸۲
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از؛ visualcapitalist میزان مالکیت سهام در آمریکا به اوج تاریخی خود بازگشته است.
امروزه، سهم دارایی‌های مالی آمریکایی‌ها که در بازار سهام سرمایه‌گذاری شده، به نزدیکی رکورد‌های تاریخی رسیده و فقط کمی کمتر از اوج سال ۲۰۲۱ است.
اعتماد سرمایه‌گذاران، اقتصاد قدرتمند آمریکا و عملکرد تاریخی بالای بازار سهام در دهه‌های گذشته، موجب شده تا سرمایه‌گذاری در سهام به شدت افزایش یابد. در سال ۲۰۲۴، حدود ۴۱.۶ درصد از دارایی‌های مالی خانوار‌های آمریکایی به بازار سهام اختصاص یافته است.
این نمودار نشان می‌دهد که سهم دارایی‌های مالی خانوار‌های آمریکایی که در بازار سهام سرمایه‌گذاری شده، چگونه در طول زمان تغییر کرده است. این داده‌ها از بانک مرکزی آمریکا استخراج شده است.

مالکیت سهام در آمریکا به اوج تاریخی خود بازگشته است


سرمایه‌گذاری بیشتر آمریکایی‌ها در بازار سهام


همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، با وجود تورم بالا و افزایش مصرف، آمریکایی‌ها بخش بیشتری از ثروت خود را به بازار سهام اختصاص می‌دهند.
در حال حاضر، ۶۲ درصد از آمریکایی‌ها سهام دارند که این میزان به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسیده است. اگر به این آمار دقیق‌تر نگاه کنیم، ۸۷ درصد از افراد با درآمد بالا، ۶۵ درصد از افراد با درآمد متوسط و ۲۵ درصد از افراد با درآمد پایین سهام‌دار هستند. فقط در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، ارزش دارایی‌های نگهداری شده در بازار سهام نسبت به سه‌ماهه قبلی ۳.۸ تریلیون دلار افزایش یافته است.

مالکیت سهام در آمریکا به اوج تاریخی خود بازگشته است

مشابه آنچه در دوران حباب اینترنت رخ داد، تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در آن زمان نیز در سهام سرمایه‌گذاری کرده بودند. اما پس از سقوط بازار، این سهم به شدت کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری‌های پرخطر در شرکت‌های فناوری که اغلب فاقد درآمد یا مدل‌های کسب‌وکار پایدار بودند، ضرر کردند.
در مقابل، سهم دارایی‌های سهامی در سال ۱۹۸۲ به ۹.۴ درصد کاهش یافت، سالی که بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به رکورد ۳۲.۸ درصد رسید. در آن زمان، این بازده‌ها به‌وضوح از شاخص S&P ۵۰۰ پیشی گرفتند، در حالی که اقتصاد آمریکا با رکود و تورم بالا مواجه بود و سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های کم‌خطرتر بودند.


مقایسه عملکرد کلاس‌های دارایی


یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران به سوی سهام جذب شده‌اند، عملکرد تاریخی برتر آن‌ها در مقایسه با دیگر انواع دارایی‌هاست.
در مقایسه با تقریباً تمامی انواع دارایی‌ها، سهام آمریکا طی چندین دهه عملکرد بهتری داشته است. در ۱۰ سال گذشته، سهام آمریکا به طور متوسط سالانه ۱۲.۳ درصد بازدهی داشته‌اند، در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک (REITs) ۴ درصد و اوراق قرضه شرکتی با درجه سرمایه‌گذاری ۱.۴ درصد بازدهی داشته‌اند.
حتی در مقایسه با بازار‌های خارج از آمریکا نیز، سهام داخلی بازدهی بالاتری داشته‌اند. از سال ۲۰۱۴، سهام اروپایی به طور متوسط سالانه ۴.۶ درصد و سهام بازار‌های نوظهور به طور متوسط ۳.۳ درصد بازدهی داشته‌اند..

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.