بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
نبرد طلا و دلار؛ آیا فلز زرد برنده نهایی خواهد بود؟

طلای جهانی در آستانه رکورد جدید؛ بازارها در انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو

طلای جهانی در آستانه رکورد جدید؛ بازارها در انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو
قیمت طلا همچنان نزدیک به رکوردهای تاریخی باقی مانده است، زیرا احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یافته و منجر به تضعیف دلار شده است. معامله‌گران اکنون منتظر سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در نشست جکسون هول هستند تا سرنخ‌های بیشتری در مورد برنامه‌های کاهش نرخ بهره دریافت کنند. در این میان، قیمت فلزات دیگر نیز با نوسانات همراه بوده و مس تحت تأثیر تحولات در معدن اسکوندیدا در شیلی قرار دارد.
کد خبر : ۲۸۴۴۶۸
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس نیوز به نقل از اینوستینگ؛ قیمت طلا در آسیا روز سه‌شنبه کمی کاهش یافت، اما همچنان نزدیک به رکورد‌های خود باقی ماند. این کاهش در حالی رخ داد که معامله‌گران بیشتر معتقد شدند که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در سپتامبر نرخ بهره را کاهش خواهد داد، که این امر منجر به ضعف در دلار شد.


بازار‌ها اکنون منتظر نشانه‌های بیشتری درباره نرخ بهره از سوی فدرال رزرو هستند. قرار است جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه در سمپوزیوم جکسون هول سخنرانی کند.
در این میان، قیمت طلا در بازار نقدی ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۲۵۰۱.۰۶ دلار در هر اونس رسید، در حالی که قیمت آتی طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۵۳۸.۷۰ دلار در هر اونس رسید.
هفته گذشته، قیمت طلا در بازار نقدی به رکورد ۲۵۱۰.۴۵ دلار در هر اونس رسید، زیرا با افزایش اطمینان نسبت به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو از ماه سپتامبر، طلا سود قابل توجهی را به ثبت رساند.


بر اساس داده‌های CME Fedwatch، معامله‌گران احتمال ۷۶ درصدی برای کاهش نرخ بهره به میزان ۲۵ واحد پایه و احتمال ۲۴ درصدی برای کاهش ۵۰ واحد پایه را در نظر گرفته‌اند.
کاهش نرخ بهره به نفع طلا است، زیرا هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی که بهره‌ای ندارند را کاهش می‌دهد.
انتظار می‌رود سخنرانی روز جمعه پاول، رئیس فدرال رزرو، نشانه‌های بیشتری درباره برنامه‌های بانک برای کاهش نرخ بهره ارائه دهد، هرچند تحلیلگران انتظار ندارند که پاول به طور صریح به میزان کاهش نرخ بهره اشاره کند.


در میان سایر فلزات گرانبها، آتی پلاتین با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۶۴.۶۵ دلار در هر اونس رسید، در حالی که آتی نقره ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۲۹.۴۱۵ دلار در هر اونس رسید. نقره در مقایسه با پلاتین عملکرد بهتری داشت و با افزایش‌های اخیر در قیمت طلا همسو شد.
در بازار فلزات صنعتی، قیمت مس روز سه‌شنبه کاهش یافت و دستاورد‌های اخیر خود را از دست داد. این کاهش پس از آن رخ داد که شرکت BHP موفق به جلوگیری از اعتصاب کارگران در معدن اسکوندیدا در شیلی شد، که بزرگ‌ترین معدن مس جهان است.

قرارداد‌های آتی مس در بورس فلزات لندن با ۰.۳ درصد کاهش به ۹۲۲۶.۵۰ دلار در هر تن رسید، در حالی که قرارداد‌های آتی مس یک‌ماهه با ۰.۶ درصد کاهش به ۴.۱۷۲۰ دلار در هر پوند رسید.

شرکت BHP روز یکشنبه به توافقی با اتحادیه‌های کارگری در معدن اسکوندیدا دست یافت و از وقوع اعتصابی که می‌توانست به شدت عرضه جهانی مس را محدود کند، جلوگیری کرد.
معدن اسکوندیدا مسئول تأمین ۵ درصد از عرضه جهانی مس است و اعتصاب ۴۰ روزه در این معدن در سال ۲۰۱۷ منجر به افزایش قابل توجه قیمت مس شد.
با این حال، فراتر از اختلالات عرضه، قیمت مس در ماه آگوست به دلیل نگرانی‌های فزاینده نسبت به کاهش تقاضا، به ویژه در چین که بزرگ‌ترین واردکننده مس است، کاهش یافته است.


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اقتصاد فرصت‌محور، چشم انداز کاملا هریس
دیدگاه اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده چیست؟

اقتصاد فرصت‌محور، چشم انداز کاملا هریس

لحظه سرنوشت‌ساز در مذاکرات آتش‌بس غزه/ آیا این یک فرصت نهایی است؟
افزایش فشار‌های دیپلماتیک آمریکا برای توافق آتش‌بس در غزه؛

لحظه سرنوشت‌ساز در مذاکرات آتش‌بس غزه/ آیا این یک فرصت نهایی است؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.