بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛

افزایش صادرات زنجیره آهن و فولاد

افزایش صادرات زنجیره آهن و فولاد
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد حجم صادرات کل زنجیره آهن و فولاد در چهار ماهه ابتدای امسال درمقایسه با پارسال افزایش ۰.۶ درصدی داشته است.
کد خبر : ۲۸۴۵۶۸
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای سال تا پایان تیر میزان صادرات کل زنجیره آهن و فولاد، در مجموع ۱۰ میلیون و ۱۷۱ هزار تن بود که درمقایسه با میزان صادرات کل زنجیره پارسال که ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار تن صادر بود، ۰.۶ درصد افزایش صادرات ثبت شد.

در این مدت یک میلیون و ۱۰۵ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که درمقایسه با ۹۲۵ هزار تن صادرات پارسال، افزایش ۱۹.۵ درصدی داشته و بیشترین میزان افزایشی صادرات را به خود اختصاص داده است.

این افزایش صادرات مقاطع طویل فولادی درحالیست که صادرات بیشتر کارخانه‌های نوردی به دلیل الزام به بازگشت ارز صادراتی به نرخ نیما به فروش‌های صادراتی ریالی تبدیل شده است. در مقابل، صادرات مقاطع تخت فولادی بیشترین میزان کاهش صادرات را به میزان ۲۷.۶ درصد ثبت کرده است.

علاوه بر این در چهار ماهه نخست امسال ۱۱۴ هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده که درمقایسه با ۱۵۷ هزار تن صادرات ِ پارسال ِاین مقاطع، کاهش ۲۷.۶ درصدی داشته است.

از ابتدای سال تا پایان تیر یک میلیون و ۲۱۹ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که درمقایسه با یک میلیون و ۸۲ هزار تن صادر شده در چهار ماهه سال گذشته، ۱۳۷ هزار تن معادل ۱۲.۷ درصد رشد صادرات ثبت کرده است.

صادرات فولاد میانی و آهن اسفنجی در چهار ماه امسال درمقایسه با پارسال هر یک، کاهش ۲۳ درصدی را تجربه کرده‌اند؛ صادرات فولاد میانی از دو میلیون و ۷۶۱ هزار تن در مجموع چهار ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ به دو میلیون و ۱۳۵ هزار تن در مدت مشابه امسال رسیده است. صادرات آهن اسفنجی نیز از ۵۸۰ هزار تن به ۴۴۹ هزار تن کاهش یافته است.

طبق تاکید انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، افت عجیب ۲۳ درصدی حجم صادرات آهن اسفنجی در حالی رخ داده که به دلیل محدودیت‌های برقی، عرضه این محصول در بورس کالا خریدار نداشته است.

حجم صادرات گندله سنگ‌آهن در چهار ماهه سال گذشته، سه میلیون و ۲۸۸ هزار تن بوده که در مدت مشابه امسال به سه میلیون ۸۴۷ هزار تن رسیده و ۱۷ درصد رشد را ثبت کرده است. درنهایت صادرات کنسانتره سنگ‌آهن نیز با رشد ۵.۱ درصدی از دو میلیون و ۳۹۹ هزار تن به دو میلیون و ۵۲۱ هزار تن رسیده است.

 

منبع: تسنیم 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.