بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
دو سکانس متفاوت بازار ارز بررسی شد؛

شیب مثبت دلار پشت خطی

شیب مثبت دلار پشت خطی
بازار ارز تهران در دو روز نخست هفته، نوسانات مختلفی را از خود ثبت کرد. نرخ دلار در معاملات روز شنبه کاهشی و در بازار پشت خطی یکشنبه افزایشی بود. برخی از تحلیلگران به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح و احتمال افزایش سطح تنش‌‌‌ها بعد از تعطیلات اربعین حسینی را عامل تحریک انتظارات تورمی می‌‌‌دانند. روند بازار ارز غیر‌رسمی در روزهای پایانی هفته گذشته کم‌نوسان بود. اما با شروع هفته جدید نرخ شاخص‌‌‌های این بازار تحت‌تاثیر انتظارات تورمی قرار گرفت. پس از اتمام ریسک‌‌‌های مرتبط با مناقشات منطقه‌‌‌ای، بازار ارز تهران در یک‌دوره کم‌‌‌نوسان قرار گرفت.
کد خبر : ۲۸۴۶۰۳
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، عمده نوسانات نرخ دلار بازار آزاد در این دوره کم نوسان در کانال ۵۸‌هزار تومانی بود. در بازار روز نخست هفته جاری نیز نرخ این ارز در سطوح قیمتی میانی کانال ۵۸هزار تومانی به نوسان پرداخت، اما معاملات فردایی روز یکشنبه قیمت دلار را تا میانه‌های کانال بالاتر افزایش داد. تحلیلگران رشد قیمت‌های صورت‌گرفته در معاملات پشت خطی را عمدتا ناشی از سیگنال‌های سیاسی می‌دانند. به عقیده این افراد، مذاکرات صلح جنگ غزه مساله‌ای است که این روز‌ها مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است. با توجه به حمایت ایران از طرفین لبنانی و فلسطینی در درگیری‌های کرانه باختری، به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح می‌تواند تاثیر چشمگیری بر انتظارات تورمی بازار ایران داشته باشد. اخبار منتشرشده در روز‌های اخیر حاکی از آن است که پیشرفت محسوسی در مذاکرات صلح حاصل نشده و در نتیجه این امر می‌تواند به افزایش سطح تقاضا در بازار منجر شده باشد.

اما موضوع دیگری که فعالان ارزی از آن سخن به میان می‌آوردند، احتمال پاسخگویی ایران به رژیم صهیونیستی پس از تعطیلات اربعین بود. برخی از فعالان بازار ضمن اشاره به سخنان مقامات مسوول مبنی بر قطعی بودن پاسخگویی به ترور اسماعیل هنیه در تهران، معتقدند که امکان صورت‌گرفتن اقدام تلافی‌جویانه ایران پس از پایان مراسم اربعین حسینی وجود دارد. این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، رشد نرخ‌های صورت‌گرفته تنها تحت‌تاثیر جو روانی و فعالیت‌های پشت خطی معامله گران است و به احتمال زیاد با شروع به کار رسمی بازار در روز دوشنبه جبران خواهد شد.

روند بازار دو روز گذشته

روز شنبه نرخ دلار بازار آزاد نوسانات کاهشی را از خود به ثبت رساند. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار ظهر روز پنج‌شنبه با افت ۵۰تومانی خود در رقم ۵۸‌هزار و ۶۵۰تومان معامله می‌شد، در بازار عصر روز شنبه افت ۲۵۰تومانی دیگری را نیز تجربه کرد و به رقم ۵۸‌هزار و۴۰۰تومان رسید. اما برخلاف روند کاهشی روز شنبه، بازار ارز روز یکشنبه شاهد رشد نرخ شاخص‌های خود بود. قیمت دلار بازار آزاد در معاملات پشت خطی روز یکشنبه تا رقم ۵۹‌هزار و ۴۵۰تومان افزایش یافت. همچنین سکه طلای طرح جدید در بازار روز شنبه حدود ۱۱۰‌هزار تومان افت کرد و به رقم ۴۲میلیون و ۴۸۰‌هزار تومان رسید.

 

منبع: دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.