بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
چه کسی رئیس بازار می شود!/ ریاست آینده بازار به عهده چه کسی است؟
استقرار دولت مسعود پزشکیان و تیم اقتصادی آن این احتمال را به وجود آورده که در سازمان بورس به عنوان یکی از دستگاه‌های تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی تغییراتی به وجود آید.
کد خبر : ۲۸۴۶۰۶
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، استقرار دولت مسعود پزشکیان و تیم اقتصادی آن این احتمال را به وجود آورده که در سازمان بورس به عنوان یکی از دستگاه‌های تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی تغییراتی به وجود آید.

اما قبل از هر چیز باید بدانیم که سازمان بورس یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می‌رود و انتخاب رئیس و اعضای هیات مدیره آن هرچند با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام می‌شود، اما شورایی ۱۳ نفره بر آن تسلط دارد و برای هرگونه تغییرات در آن به ۶+۱ رای موافق اعضای این شورا نیاز است.  

اما در دوره ۳۰ ماهه پرفراز و نشیب مجید عشقی که مصادف با هر اتفاق ناخوشایندی بود، می‌توانست برای اقتصاد کشور و حتی عرصه سیاسی رخ دهد، در فروردین ۱۴۰۳ به اتمام رسید و علیرغم حرف و حدیث‌های مطرح شده درباره احتمال جا به جایی وی، او برای ۳۰ ماه دیگر ابقا شد و در ۴ ماهه سپری شده از دوره ۳۰ ماهه دوم مدیریت وی از شهادت غیرمنظره رئیس جمهور گرفته تا ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران مزید بر مشکلات بغرنج دیگری مثل نرخ بهره بالا، قیمت گذاری دستوری، فاصله زیاد دلار نیما و آزاد و دت اندازی دولت به کسب و کار شرکت‌های بورسی به اشکال گوناگون شد تا انتظار یک دوره پایدار متعادل در بازار‌های بورس و فرابورس تبدیل به یک آرزو شود.  

اما اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار چه کسانی هستند و در واقع چه کسانی می‌توانند برای تغییر رئیس بورس اراده کنند و تصمیم بگیرند؟

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصاد

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی 

صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران 

حاد سلطانی نژاد، مدیرعامل سابق بورس کالای ایران به عنوان نماینده کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران و کانون کارگزاری بورس

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها 

مسلم پیمانی، مدیر اسبق نظارت بر بازار‌ها و بورس‌ها

احمد شعبانی، دانشیار دانشگاه امام صادق به عنوان سه نفره خبره مالی از بخش خصوصی

احسان دشتیانه، مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس

علی امامی میبدی، استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی 

آرا شاوردیان و هادی محمدپور دو عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس هستند که البته حق رای ندارند.

همزمان با شدت گرفتن احتمال تغییرات مدیریتی در سازمان بورس، ترکیب فعلی شورا همچنان نظر بر ماندن مجید عشقی و ادامه کار هیات مدیره سازمان است. چراکه آن‌ها اقدامات بنیادینی آغاز کرده اند که به نتیجه رسیدن این اقدامات نیازمند زمان است. اشاره آن‌ها احتمالا به اخذ مصوبه‌ای از شورای هماهنگی سران قواست که هرگونه تصمیمی در حوزه اقتصاد باید با در نظر گرفتن بازار سرمایه یا اخذ نظر مشورتی بورس انجام بشود؛ لذا ماندن و ادامه کار مجید عشقی در حال حاضر یکی از گزینه‌های روی میز است.

با روی کار آمدن عبدالناصر همتی نام فرهاد حنیفی مدیرعامل "وبانک" در زمان مدیریت عاملی همتی در بانک ملی و معاون نظارت بانک مرکزی در زمان رئیس کلی همتی به عنوان فرد مورد وثوق او در بازار سرمایه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.

وی از یک سال پیش سرمایه گذاری ملی ایران با نماد "ونیکی" را اداره می‌کند، اما طبق شنیده ها؛ درباره شایعه حضورش در سازمان بورس تمایلی به حضور در این پست ندارد.

وحید ماجد، چهره جدیدی است که در هفته‌های اخیر کنار همتی در مجلس و برخی جلسات دیده شده است. عضویت در هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با سابقه همکاری نزدیک با وزرای اقتصادی پزشکیان در کنار سوابق در صنعت لیزینگ و شرکت‌های بورسی از او یک گزینه بالقوه جوان برای اداره بورس ساخته است.

بهرنگ اسدی، مشاور حسین عبده تبریزی یکی دیگر از گزینه‌های تصدی ریاست سازمان بورس است. او دارای مدرک MBA دانشگاه شریف و دارنده مدرت CFA Level III است. وی تجربه مدیرعاملی تامین سرمایه مسکن را در کارنامه خود دارد. همچنین، سابقه عضویت در هیات مدیره پتروشیمی کرمانشاه، رئیس هیات مدیره بیمه ملت، عضو هیات مدیره گروه مالی مهرگان، نایب رئیس لیزینگ بانک ملت عضو هیات مدیره پتروشیمی زنجان و عضو هیات مدیره بیمه باران از دیگر سوابق وی است.

محمدعلی دهقان دهنوی آخرین رئیس بورس در دوران حسن روحانی دیگر گزینه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار است. بازار از دوره ۹ ماهه مسئولیت وی خاطره خوبی دارد.

علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار و نایب رئیس هیات مدیره این سازمان که پیش از این در سمت مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا حضور داشت، به عنوان گزینه پیشنهادی سازمان بورس مطرح است. وی در دوره حضور خود در بورس سعی کرد فارغ از شرایط حاکم بر بازار سرمایه تسهیل کننده امور نهاد‌های مالی و صندوق‌های سرمایه گذاری باشد.

سعید اسلامی بیدگلی، با مدرک مدیریت مالی از دانشگاه شهید بهشتی، دارنده CFA Level III و دبیرکلی پیشین کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران یکی دیگر از این گزینه هاست.

از محمدحسین صدرایی، مدیر سابق صندوق توسعه بازار به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های اداره سازمان بورس یاد می‌شود.  

در روز‌های اخیر، امیرحسین ارضاء مدیرعامل سابق شرکت‌های اعتضاد غدیر و سرمایه گذاری صنعت بیمه هم به عنوان یکی از افراد برای تصدی این پست مطرح شده است.  

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.