بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۶
۱۰۰ شغل قربانی تغییر اولویت‌ها / نرخ بیکاری؛ قطب‌نمای جدید و بدون مناقشه فدرال رزرو
اپل به دلیل تغییر اولویت‌های خود، حدود ۱۰۰ شغل در بخش خدمات دیجیتال را کاهش داده که بیشتر شامل تیم‌های کتابخانه دیجیتال می‌شود. این اقدام نادر در حالی رخ داده که اپل معمولاً برخلاف همتایان خود از تعدیل نیرو اجتناب می‌کند. شرکت همچنین تمرکز خود را به هوش مصنوعی معطوف کرده و پروژه خودروی مورد انتظارش را لغو کرده است.
کد خبر : ۲۸۴۷۴۱
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس نیوز به نقل از بلومبرگ، شرکت اپل حدود ۱۰۰ شغل را در بخش خدمات دیجیتال خود به دلیل تغییر اولویت‌های شرکت حذف کرده است. این تعدیل‌ها کارکنانی را که در تیم‌های مختلف زیر نظر ادی کیو، معاون ارشد اپل، فعالیت می‌کردند، تحت تأثیر قرار داده است. بیشترین کاهش در تیم‌های مرتبط با خدمات کتابخانه اپل صورت گرفته است.

این اقدام در شرایطی انجام شده که به ندرت شاهد تعدیل نیرو در این شرکت بزرگ فناوری مستقر در کوپرتینو هستیم؛ چرا که اپل در مقایسه با همتایان خود که در موج گسترده‌ای از تعدیل نیرو قرار دارند، بیشتر کارکنان خود را حفظ کرده است.
قرار است اپل نسخه جدید آیفون پرچم‌دار خود را اوایل سپتامبر رونمایی کند و مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی را در دستگاه‌های خود به کار بگیرد. آیفون ۱۶ محور اصلی تلاش‌های اپل در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود، چرا که امیدواری‌ها به این است که این فناوری پس از بیش از یک سال کاهش فروش دستگاه‌ها، به رشد دوباره شرکت کمک کند.

گزارش‌های اوایل سال جاری نشان داد که اپل پروژه خودروی مورد انتظار خود را لغو کرده تا تمرکز خود را به سمت توسعه هوش مصنوعی سوق دهد. بر اساس این گزارش‌ها، این شرکت حدود ۲۰۰۰ نفر از کارکنان خود را به بخش‌های دیگر منتقل کرده که برخی از آن‌ها ممکن است در معرض تعدیل نیرو قرار گیرند.

مک‌گیو: نرخ بیکاری؛ قطب‌نمای جدید و بدون مناقشه فدرال رزرو 


در همین راستا جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) در جکسون هول سخنرانی انجام داد که در تاریخ‌های ۶ و ۱۸ سپتامبر را به دو مهم‌ترین روز‌های سیاست پولی آمریکا در سال‌های اخیر تبدیل کرده است. زیرا رویداد‌های این دو روز بر محور قطب‌نمای جدید فدرال رزرو یعنی نرخ بیکاری می‌چرخند.
اولین رویداد، انتشار گزارش اشتغال غیرکشاورزی برای ماه آگوست است و در روز دوم، فدرال رزرو تصمیم مورد انتظار خود درباره نرخ بهره و به‌روزرسانی خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی (SEP) را اعلام خواهد کرد. 
به احتمال زیاد، فدرال رزرو در تاریخ ۱۸ سپتامبر نرخ بهره را کاهش خواهد داد؛ همان‌طور که پاول در جکسون هول اشاره کرد و دیگر مقامات نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند. تنها سؤالات باقی‌مانده این است که آیا چرخه کاهش با ۲۵ یا ۵۰ واحد آغاز می‌شود و میزان کاهش سیاست‌های پولی در ماه‌های آینده چقدر خواهد بود.

کاهش ۱۰۰ شغل در خدمات دیجیتال اپل /


دو چرخش مهم


پاول اساساً در جکسون هول دو چرخش اصلی انجام داد. اولین چرخش که قابل انتظار بود، اشاره صریح او به کاهش نرخ بهره بود. دومین چرخش، که کمتر انتظار می‌رفت، تأکید روشن او بر این بود که بیکاری، نه تورم، اکنون عامل اصلی تصمیم‌گیری‌های سیاستی آینده است.
هشدار پاول مبنی بر اینکه فدرال رزرو (به دنبال کاهش بیشتر در شرایط بازار کار نیست و از آن استقبال نمی‌کند) به این معناست که نرخ بیکاری فعلی ۴.۳ درصد، که هنوز از نظر تاریخی نسبتاً پایین است، اکنون به خط قرمزی تبدیل شده که اگر عبور کند، احتمالاً باعث واکنش سیاستی خواهد شد.


چشم‌ها به سپتامبر دوخته شده است


البته شاخص‌های متعددی برای اندازه‌گیری وضعیت بازار کار و اقتصاد وجود دارد، از جمله رشد اسمی اشتغال، تغییرات نیروی کار، و یکی از شاخص‌های مورد علاقه فدرال رزرو پس از پاندمی کووید-۱۹: تخمین‌های JOLTS از میزان ترک کار و فرصت‌های شغلی بیش از حد.
اما برای عموم، بازار‌ها و سیاستمداران، نرخ بیکاری همچنان شفاف‌ترین تصویر را از وضعیت بازار کار ارائه می‌دهد، به ویژه در شرایطی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال برگزاری است.
نرخ بیکاری در ماه ژوئیه با دو دهم درصد افزایش به ۴.۳ درصد رسید که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۲۱ است و قانون ساهام را فعال کرد. این قانون بیان می‌کند که افزایش ۰.۵ درصدی در میانگین سه‌ماهه نرخ بیکاری نسبت به کمترین مقدار سال گذشته معمولاً نشان‌دهنده رکود اقتصادی است.

فرود سخت یا نرم؟


معامله‌گران انتظار دارند تا پایان سال نرخ بهره تا ۱۰۰ واحد پایه کاهش یابد و حداقل ۱۰۰ واحد دیگر در سال آینده کاهش یابد؛ و حتی اگر بازار‌های آتی همچنان شرط‌بندی بر کاهش یک‌چهارم درصدی در سپتامبر باشند، احتمال کاهش نیم درصدی نیز یک‌سوم است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.