بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
پاول دوروف چیزی برای پنهان کردن ندارد؛

بیانیه تلگرام درباره بازداشت بنیان‌گذار این پیام‌رسان

بیانیه تلگرام درباره بازداشت بنیان‌گذار این پیام‌رسان
پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، در پاریس بازداشت شد و این اقدام واکنش‌هایی از سوی مسکو و ایلان ماسک را به دنبال داشت. تلگرام در بیانیه‌ای اعلام کرد که دوروف چیزی برای پنهان کردن ندارد و مسئولیت سوءاستفاده از یک پلتفرم به عهده مالک آن نیست. این تحقیقات به دلیل اتهاماتی درباره ناکافی بودن نظارت در تلگرام و عدم همکاری با پلیس در حال انجام است.
کد خبر : ۲۸۴۶۰۲
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از رویترز؛ تلگرام در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاول دوروف، بنیان‌گذار روس‌تبار این پیام‌رسان که در پاریس بازداشت شده است، چیزی برای پنهان کردن ندارد و اینکه مسئولیت سوءاستفاده از یک پلتفرم به عهده مالک آن باشد، «پوچ» است. دوروف، میلیاردری ۳۹ ساله، پس از فرود هواپیمای خصوصی‌اش از آذربایجان در فرودگاه لو بورژه پاریس، در روز شنبه دستگیر شد.

بازداشت مدیرعامل تلگرام با واکنش‌های مختلفی همراه بود؛ از جمله هشداری از سوی مسکو به پاریس مبنی بر رعایت حقوق وی، و انتقاد ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس که اعلام کرد آزادی بیان در اروپا در خطر است.

تلگرام در بیانیه‌ای کوتاه که نیمه‌شب به وقت پاریس منتشر شد، جزئیاتی از این بازداشت ارائه نکرد، اما اعلام کرد که این شرکت مستقر در دبی مطابق با قوانین اتحادیه اروپا عمل می‌کند و روند نظارتش «در چارچوب استاندارد‌های صنعت و به طور مداوم در حال بهبود» است. در این بیانیه آمده است: «پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، چیزی برای پنهان کردن ندارد و به طور مکرر در اروپا سفر می‌کند. این ادعا که یک پلتفرم یا مالک آن مسئول سوءاستفاده از آن است، پوچ است.»

بیانیه تلگرام درباره بازداشت بنیان‌گذار این پیام‌رسان

ما در انتظار حل و فصل سریع این وضعیت هستیم. تلگرام با شماست

 

به گفته یکی از منابع پلیس فرانسه، دوروف که تابعیت دوگانه فرانسوی و اماراتی دارد، به عنوان بخشی از یک تحقیقات اولیه پلیس بازداشت شده است. این تحقیقات به دلیل اتهامات مبنی بر اجازه دادن به وقوع جرایم گسترده به دلیل کمبود ناظران در تلگرام و عدم همکاری با پلیس انجام شده است. 

واحد ژاندارمری سایبری و واحد ملی ضد کلاهبرداری فرانسه هدایت این تحقیقات را بر عهده دارند و قاضی تحقیق متخصص در جنایات سازمان‌یافته مسئول این پرونده است.

تلگرام توسط دوروف تأسیس شد که در سال ۲۰۱۴ پس از امتناع از بستن جوامع مخالف در پلتفرم VK خود که بعد‌ها آن را فروخت، از روسیه خارج شد. این اپلیکیشن رمزگذاری شده با نزدیک به یک میلیارد کاربر، به‌ویژه در روسیه، اوکراین و جمهوری‌های سابق شوروی تأثیرگذار است و در کنار فیس‌بوک، یوتیوب، واتساپ، اینستاگرام، تیک‌تاک و وی‌چت از جمله بزرگ‌ترین پلتفرم‌های رسانه اجتماعی به‌شمار می‌رود.

دوروف که در لنینگراد شوروی متولد شده و از دانشگاه دولتی سن پترزبورگ فارغ‌التحصیل شده است، دیدگاه‌های سیاسی خود را «لیبرتارین» توصیف کرده و می‌گوید از استیو جابز، یکی از بنیان‌گذاران اپل، الهام گرفته است. به گفته مجله فوربس، ثروت دوروف در حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. او در ماه آوریل اعلام کرده بود که برخی دولت‌ها سعی کرده‌اند او را تحت فشار قرار دهند، اما تلگرام باید یک پلتفرم بی‌طرف باقی بماند و به یک «بازیکن در سیاست جهانی» تبدیل نشود.

بازداشت دوروف که در صدر خبر‌های روسیه قرار گرفت، او را بر آن داشت که ایده ساخت یک اپلیکیشن پیام‌رسان رمزگذاری شده را در زمانی که تحت فشار مقامات روسیه بود، مطرح کند. برادر کوچک‌تر او، نیکلای، طراحی رمزگذاری این اپلیکیشن را برعهده داشت. دوروف در ماه آوریل گفته بود: «ترجیح می‌دهم آزاد باشم تا اینکه از کسی دستور بگیرم.» 

نماینده مجلس روسیه، ماریا بوتینا، که به مدت ۱۵ ماه در زندان‌های آمریکا به جرم عمل به عنوان یک عامل ثبت‌نشده روسی به‌سر برده بود، گفت: «دوروف یک زندانی سیاسی است ، قربانی شکار جادوگران توسط غرب.»

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.