بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
آغاز فعالیت این بازارگاه اینترنتی (مارکت پلیس) از سال ۱۳۹۶ بوده و سال ۱۴۰۲ را می‌توان سال رشد، تحول و بنیان نهادن پایه‌های محکم برای آینده‌ای روشن یاد کرده است.
کد خبر : ۲۸۴۹۷۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، گزارش سال اُکالا در ۵ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شد.

براساس این گزارش، آغاز فعالیت این بازارگاه اینترنتی (مارکت پلیس) از سال ۱۳۹۶ بوده و سال ۱۴۰۲ را می‌توان سال رشد، تحول و بنیان نهادن پایه‌های محکم برای آینده‌ای روشن یاد کرده است.

 براساس این گزارش، اُکالا با ۱۹ میلیون کاربر فعال، رشد ۱۴۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.  

نگاهی به دستاورد‌های اُکالا در سال ۱۴۰۲

اکالا به عنوان یک پلتفرم خرید آنلاین سوپرمارکتی به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی از سوپرمارکت‌های محلی و زنجیره‌ای اطراف محل سکونت خود خرید کنند و سفارش‌های خود را با ارسال رایگان و فوری، در مقصد مورد نظرشان تحویل بگیرند.

بر این اساس، اکالا اعلام کرده در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۸۵۲ سوپرمارکت فعال، بیش از ۱۹ میلیون کاربر و بیش از ۱۵۷ میلیون بازدید از وبسایت و اپلیکیشن خود داشته است.

تعداد سفارش‌های مشتریان با ۱۱۸درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۲.۳+ میلیون رسیده و ۹۷درصد ارسال سفارش‌ها موفق بوده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

شکستن رکورد صنعت

روز ۴ اسفند ۱۴۰۲ رکورد خرید آنلاین از سوپرمارکت‌ها شکسته شد. ثبت بیش از ۱۲۷ هزار سفارش در یک روز توانسته رکورد‌های صنعت را جابه‌جا کند.

گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

مردم کدام استان‌ها از اکالا بیشتر خرید می‌کنند؟

مطابق با این گزارش، ۲۳۳ شهر تحت پوشش اکالا هستند که در این بین ساکنان تهران، شیراز و اصفهان بیشترین رشد تعداد کاربر را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

اکالا با فعالیت در ۲۲۳ شهر ایران، گسترده‌ترین پوشش را در میان پلتفرم‌های خرید آنلاین محصولات سوپرمارکتی ارائه می‌دهد. این پوشش‌دهی وسیع، امکان خرید اقلام اساسی را برای مشتریان بیشتری فراهم کرده است.

تعداد فروشگاه‌های این پلتفرم در سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۶ درصدی به ۱۸۵۲ فروشگاه رسیده است.

امکان خرید از فروشگاه‌های متنوع

اکالا در سال ۱۴۰۲ امکان خرید از سوپرمارکت‌های متنوع‌تری را فراهم کرده است، یعنی علاوه بر فروشگاه‌های افق کوروش، سوپرمارکت‌های هایپر فمیلی، گندم، یاران دریان و سایر سوپرمارکت‌های محلی هم فراهم شده است.

تعداد فروشگاه‌های تهران رشد ۱۰۹ درصدی و تعداد سوپرمارکت‌های محلی رشد ۳۴ برابری داشته است.

گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

نانوایی به اکالا اضافه شد

اضافه شدن امکان خرید از نانوایی‌های اطراف، امکان جدیدی است که به پلتفرم اکالا افزوده شده. با اضافه شدن ۱۸۳ نانوایی در شهر تهران، امکان تهیه نان تازه برای مشتریان فراهم شده است.

اکالا چطور به تسهیل زندگی کاربران خود کمک کرده است؟

هر یک از مشتریان اکالا در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ۴۷درصد بیشتر از سال قبل سفارش ثبت کردند و ۶۵% مشتریان بعد از تجربه‌ی خرید اول در سال ۱۴۰۲، دوباره این پلتفرم را انتخاب کردند.

ما در اکالا با فراهم کردن فرصت خرید کالا‌های سوپرمارکتی به‌صورت آنلاین به مشتریان خود کمک کردیم تا با خرید کالا‌ها با بهترین قیمت و ارسال رایگان، هم سود بیشتری کسب کنند و هم با امکان تحویل کالا‌ها درب منزل در زمان صرفه‌جویی داشته باشند.


●    هر مشتری با سفارش از اکالا به طور میانگین، ۳۳+ کیلومتر مسافت کمتری طی کرده و ۲۳+ ساعت برای خود ذخیره کرده است.

●    هر مشتری در طی سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ۲۹۱ هزار تومان تخفیف از اکالا داشته است و با استفاده از قابلیت ارسال رایگان سفارش‌ها در اکالا به طور میانگین ۱۸۷ هزار تومان ذخیره کند.

مشتریان رکورددار در سال ۱۴۰۲

در این گزارش، آمار جالبی از مشتریان رکورددار اکالا ارائه شده است. یکی از مشتریان اکالا در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۳۷ سفارش در این پلتفرم ثبت کرده و شخص دیگری مجموعا ۷۳۹ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان خرید داشته است.

گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

محصولات و برند‌های پرفروش 

مطابق با این گزارش، محصولاتی از دسته‌بندی تنقلات، خواروبار، لبنیات و بهداشتی پرفروش‌ترین‌های این پلتفرم در سال ۱۴۰۲ بوده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

از طرف دیگر برندهای محبوب در بین کاربران چی‌توز، مزمز، پگاه، مینو و … بوده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

در سال ۱۴۰۲، کمپین‌های مختلف اجراشده در اکالا به شکلی چشمگیر برند‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. کمپین ۳۶۰ درجه شهر تهران، در دو فاز با مشارکت برند‌هایی همچون رعنا، سافتلن، می‌ماس و گلرنگ برگزار شد. این کمپین باعث تقویت فروش و دیده‌شدن بیشتر برند‌ها در بازار شده است. افزایش چند برابری فروش برای این برند‌ها یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این کمپین بود:

●    %۷۹ رشد فروش شامپو بدن گلرنگ

●    %۳۶۱ رشد فروش آبمیوه می‌ماس

●    %۳۲۲ رشد فروش روغن مایع رعنا

●    %۱۳۶ رشد فروش مایع لباسشویی سافتلن

ظرفیت‌های لجستیکی اکالا

افزایش سرعت عمل و کیفیت در ارسال سفارش‌ها نیازمند توسعه در زیرساخت‌های لجستیکی و فنی بوده است. اکالا در سال ۱۴۰۲ در شاخص‌های مختلف به دستاورد‌هایی رسید که نتیجه آن بهبود تجربه خریداران بوده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

عملکرد تیم پشتیبانی اکالا

تیم پشتیبانی اکالا تمام سعی خود را کرده است تا در کمترین زمان ممکن به رفع مشکل مشتریان کمک کند. در سال ۱۴۰۲، ۷۸ درصد از مشتریانی که با واحد پشتیبانی اکالا تماس گرفته‌اند در کمتر از ۱ ساعت به شکایتشان رسیدگی شده است. 

شاخص رفع مشکل در اولین تماس (FCR)، در سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۰۹ درصدی نسبت به سال قبل به ۸۲ درصد رسید.

به طور کلی میزان رضایت مشتریان از پشتیبانی اکالا ۴.۶ از ۵ بوده است. 

رشد تعداد کارکنان

تعداد همکاران اکالا در سال ۱۴۰۲ با رشد ۸۳.۱ درصدی از ۲۴۹ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۴۵۶ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

میانگین سنی همکاران اکالا که شامل مدیران هم می‌شود، نمایانگر آن است که اکثر مدیران در بازه سنی ۳۱ تا ۳۵ سال هستند.


گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا نشان‌دهنده رشد و تحول چشمگیر این پلتفرم در حوزه خرید آنلاین سوپرمارکتی است. نوآوری و توسعه زیرساخت‌ها، افزایش تعداد کاربران و سفارش‌ها، بهبود تجربه مشتریان، و اجرای موفق کمپین‌های بازاریابی از جمله دستاورد‌های کلیدی اُکالا در این سال بوده است.

برای دیدن فایل کامل این گزارش، به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.