بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
تحولات اقتصادی چین و تأثیر آن بر تقاضای جهانی نفت؛

نوسان قیمت نفت با از سرگیری تولید پس از طوفان خلیج مکزیک

نوسان قیمت نفت با از سرگیری تولید پس از طوفان خلیج مکزیک
قیمت نفت خام برنت با کاهش ۳۶ سنتی (معادل ۰.۵ درصد) به ۷۱.۶۱ دلار در هر بشکه رسید. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا نیز با کاهش ۳۲ سنتی (معادل ۰.۵ درصد) به ۶۸.۶۵ دلار در هر بشکه معامله شد.
کد خبر : ۲۸۵۱۶۵
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از رویترز؛ در پی از سرگیری تولید نفت در خلیج مکزیک پس از طوفان و افزایش تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا، قیمت نفت در روز جمعه کاهش یافت.

قیمت نفت خام برنت با کاهش ۳۶ سنتی (معادل ۰.۵ درصد) به ۷۱.۶۱ دلار در هر بشکه رسید. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا نیز با کاهش ۳۲ سنتی (معادل ۰.۵ درصد) به ۶۸.۶۵ دلار در هر بشکه معامله شد.

باب یاوگر، مدیر آتی‌های انرژی در میزوهو نیویورک، اظهار داشت: «با از سرگیری تولید و فعالیت پالایشگاه‌ها در سواحل خلیج آمریکا، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پیش از پایان هفته قرارداد‌های نفتی خود را بفروشند. ممکن است دوشنبه بازگردیم و ببینیم همه چیز به حالت عادی برگشته است؛ پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت کار می‌کنند و تولید نفت و بنزین از سر گرفته شده، در نتیجه بازار ممکن است به شدت افت کند.»

در طول هفته، قیمت نفت پس از افزایش‌های شدید ناشی از طوفان، با روند افزایشی مواجه شد و این افزایش، کاهش‌های قبلی را جبران کرد. نفت برنت حدود ۰.۸ درصد و نفت WTI حدود ۱.۴ درصد افزایش هفتگی داشت. بر اساس داده‌های رسمی، تا روز پنج‌شنبه طوفان باعث توقف حدود ۴۲ درصد از تولید نفت منطقه خلیج مکزیک شد که معادل حدود ۱۵ درصد از کل تولید نفت ایالات متحده است. به گفته تحلیلگران، این کاهش تولید موقتی بوده و احتمالاً تأثیر زیادی بر تعادل کلی بازار نفت نخواهد داشت، زیرا بخش عمده‌ای از تولید نفت ایالات متحده توسط شیل تأمین می‌شود که اهمیت بیشتری دارد.

همچنین قیمت نفت تحت تأثیر افزایش تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا قرار گرفت. شرکت بیکر هیوز گزارش داد که تعداد دکل‌های فعال برای حفاری نفت و گاز در هفته منتهی به ۱۳ سپتامبر، هشت واحد افزایش یافته و به ۵۹۰ دکل رسیده است. این افزایش بزرگترین افزایش هفتگی از ژوئن گذشته تاکنون بوده است. علاوه بر این، مدیران صندوق‌ها موقعیت‌های خرید خود در قرارداد‌های آتی نفت خام را کاهش دادند و این مسئله فشار بیشتری بر قیمت‌ها وارد کرد.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی این هفته پیش‌بینی‌های خود درباره رشد تقاضای نفت را به دلیل مشکلات اقتصادی در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، کاهش دادند. در هفته گذشته، ذخایر نفت خام آمریکا به دلیل افزایش واردات و کاهش صادرات نفت خام، و همچنین کاهش تقاضای سوخت، افزایش یافت. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر نشست دو روزه سیاست‌گذاری فدرال رزرو آمریکا هستند که انتظار می‌رود در آن نرخ بهره کاهش یابد.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.