بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
خالص ارزش دارایی تأمین سرمایه خلیج فارس ۱۳۲ میلیارد تومان بود؛

بیشترین بازده ماهانه صندوق تضمین اصل سرمایه در اختیار "تفارس"

بیشترین بازده ماهانه صندوق تضمین اصل سرمایه در اختیار
سازوکار این صندوق‌ها به صورت صدور و ابطالی است. صندوق‌های تضمین در دسته صندوق‌های مختلط قرار می‌گیرند و به طور هم‌زمان، در سهام و اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری می‌کنند.
کد خبر : ۲۸۵۲۳۱
نویسنده :
امیرحسین کریمی

 

بورس نیوز:

صندوق تضمین سرمایه از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که حفظ سرمایه اصلی را در شرایط مختلف بازار (به‌ویژه در شرایط نزولی بازار)، تضمین کرده و در دوره صعود بازار هم امکان کسب سود را فراهم می‌سازد. در واقع، مدیران این صندوق‌ها تلاش می‌کنند تا در روند‌های نزولی بازار، خسارت وارده به اصل سرمایه را با سازوکاری مناسب، جبران کنند. از طرفی در دوره‌هایی که بازار در حال رشد است، از این رشد در جهت کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند.

صندوق‌های تضمین دارای رکن ضامن هستند و در صورت عملکرد ضعیف صندوق، در هر صورت اصل سرمایه یا آورده اولیه توسط ضامن، تضمین خواهدشد. این صندوق‌ها از لحاظ نحوه ضمانت به دو نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از نوع اول صندوق‌هایی هستند که در آن‌ها، تضمین سرمایه توسط سبدگردان صورت می‌گیرد. شرکت سبدگردانی که ارائه‌دهنده صندوق است و از لحاظ قدرت مالی و حسن سابقه، مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار است، تضمین‌کننده است و در صورت زیان، اصل سرمایه را تضمین خواهد کرد. 

سازوکار این صندوق‌ها به صورت صدور و ابطالی است. صندوق‌های تضمین در دسته صندوق‌های مختلط قرار می‌گیرند و به طور هم‌زمان، در سهام و اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری می‌کنند. قیمت واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در پذیره‌نویسی، ۱۰۰۰ تومان است.


بیشترین بازده ماهانه صندوق تضمین اصل سرمایه در اختیار 


دسته دوم صندوق‌هایی هستند که تضمین سرمایه در آنها، توسط سرمایه‌گذاران صندوق صورت می‌گیرد. تضمین در این صندوق‌ها با رکن اهرم ضامن است که سازوکار آن، پیچیده است. در این نوع، ابتدا یک صندوق ETF پذیره‌نویسی می‌شود که حداقل سرمایه برای سرمایه‌گذاری در آن، ۱۰۰ میلیون تومان است. اصل سرمایه در صندوق‌های ETF، تضمین نمی‌شود؛ به همین دلیل، با ریسک همراه خواهد بود.

صندوق تأمین سرمایه خلیج‌فارس با خالص ارزش دارایی ۱۳۲ میلیارد تومانی در رتبه اول صندوق‌های (سبدگردان مفید، سبدگردان کاریزما، سرمایه‌گذاری پرتو آفرین کیان و تأمین سرمایه دماوند) قرار دارد. این صندوق با بازده ماهانه ۵,۹۳ و بازده ۳ ماهه ۱۰ درصد در جایگاه اول صندوق‌های تضمین اصل سرمایه قرار دارد.

خالص ارزش دارایی صندوق‌های مفید، کاریزما، کیان و گیتی دماوند به ترتیب برابر با ۴۲۰ میلیارد تومان، یک هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان، ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و یک هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. پس از تأمین سرمایه خلیج‌فارس که بازده ماهانه ۵,۹۳ درصدی را به ثبت رساند، سبدگردان مفید با بازده ماهانه ۴,۶۹ درصدی در جایگاه بعدی ایستاده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.