بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
مبنای کار را بر وحدت، وفاق و انسجام گذاشتیم/ زیر بار تحقیر نخواهیم رفت/ دنبال سلاح هسته ای نیستیم
نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی با حضور خبرنگاران داخلی و بین المللی در حال برگزاری است.
کد خبر : ۲۸۵۲۸۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی با حضور خبرنگاران داخلی و بین المللی در حال برگزاری است. 

بر اساس این گزارش، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در این نشست اظهار کرد: باور من از نظر باوری که وجود دارد، این است که همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند براساس توانمندی حق دارند در جایگاهی باشند که حق شان است. مستقل از اینکه راست هستند یا چپ، ترک هستند یا لر از هر قومیت و نژادی باشند فرقی نمی‌کند.

رئیس جمهور گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

وی افزود: چرا باید در این مملکت با هم اختلاف داشته باشیم و دعوا کنیم؟ حضرت علی فرمودند: انسان‌ها از زمان آدم تا کنون، مانند دندان‌های یک شانه هستند. هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد مگر بر تقوا. تقوا یعنی حرکت بدون خطا.

پزشکیان ادامه داد: مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می زند که به سادگی تغییر نمی یابد. مبنای کار ما بر وحدت، وفاق و انسجام گذاشتیم. تمام تلاش را کردیم تا با وفاق پیش برویم. دنبال آدم هایی گشتیم که تجربه، سابقه ای داشته باشند و سپس با یک تیم دولت را با این چارچوب تشکیل دادیم. تلاش خواهیم کرد که نگاه مان را نهادینه کنیم.

وی در این باره ادامه داد: اگر بتوانیم در قدم اول مشکلات و اختلافات را کنار بگذاریم و بستر را برای سرمایه گذاران، نخبگان، تولیدکنندگان آماده کنیم و نگاه مان را به دنیا تغییر دهیم، مساله FATF و برجام را اصلاح کنیم، ما می توانیم معضلات را حل کنیم بلکه ایران را به چشم انداز مقام معظم رهبری برسانیم.

پزشکیان گفت: اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است. ما باید اول به نگاه و زبان مشترک برسیم. این نگاه و زبان مشترک در چشم انداز برنامه شکل بگیرد. ما این برنامه‌ها را در روز گذشته به هر وزارتخانه ابلاغ کردیم که برنامه عملیاتی آن را تدوین کنند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر رفع تحریم‌ها گفت: چاره‌ای نداریم که موضوع FATF را حل کنیم. نامه‌ای به تشخیص مصلحت می‌زنیم تا این مساله حل شود. درباره مسائل خارجی در تلاش هستیم که اولا روابط با کشور‌های همسایه را بهبود بخشیم. سفر به عراق بیشتر بر این نگاه بود که برنامه‌های راهبردی و پروژه‌های مشترکی داشته باشیم. مانند این کار را با کشور‌های همسایه دیگر نیز می‌توانیم داشته باشیم. لازمه رشد ما، ایجاد بازار آزاد است که ارتباطات و سرمایه گذاران خارجی را در داخل کشور ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت و مصلحت پیش خواهیم برد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار درباره ناترازی های انرژی گفت: با ناترازی‌ها و مشکلات موجود امکان اداره کشور با این روند روز به روز مشکل‌تر می‌شود. ناترازی برق، گاز محیط زیست و... داریم که روز به روز غیرقابل حل می‌شود. رسانه‌ها برای حل ناترازی‌ها دخالت کنند. راه حل‌هایی را به ما بدهید که بتوانیم ناترازی را حل کنیم. شما می‌توانید کمک کنید. ناترازی یک واقعیت است. در این باره هم می‌توانید ما را توجیه کنید و هم به ما ایده دهید تا ناترازی را حل کنیم.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار چین با اشاره به رابطه بسیار خوبی جمهوری اسلامی ایران با کشور چین، گفت: بیشتر ارتباطات ما با چین، روسیه و کشور‌های همسایه است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله ایران و چین، نیازمند عملیاتی شدن است، گفت: به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، دلیل اجرا نشدن آن را بررسی کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر میانگین سنی وزرا و معاونین بیان کرد: ما بنا را بر این گذاشته بودیم که میانگین سنی وزرا ۵۵ سال باشد. ۲۰ تیم به اضافه شورای سیاستگذاری بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند و ارزیابی کردند. مشکل کار ما بی ثباتی در مدیریت و عمر محدود مدیرانی است که انتخاب می‌شوند. در نتیجه در روند سازمان پله به پله بالا نمی‌روند. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که معاونین نخبگان، دانشجویان را در کنار خود داشته باشند و آموزش‌های لازم را ببینند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار درخصوص امکان ساخت مسکن جدید گفت: توسعه ساده است. اگر ما منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم قطعا نابود می‌شویم. ما باید بین داشته‌ها و نیازهایمان تعادل ایجاد کنیم. نشست زمین در تهران وحشتناک است، آب‌های زیرزمینی در حال اتمام است. ما بدون توجه به آسمان و زمین در حال توسعه هستیم. باید تلاش کنیم که توسعه را به جا‌هایی ببریم که امکان توسعه در آنجا وجود دارد. باید تمرکز را از مراکز کشور به جا‌هایی که امکان زندگی دارد ببریم. این چیزی نیست که امروز انجام می‌شود. باید بدانیم که این روند غیرقابل ادامه است. برنامه ما ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و هماهنگی بین طبیعت و زندگی است.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگاران المیادین در خصوص از سرگیری روابط با عربستان سعودی افزود: باور و اعتقاد ما این است که با هم برادر هستیم. چرا باید اختلاف داشته باشیم. ما از هر حرکتی که بتواند ما را به هم نزدیک‌تر کند استقبال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که اخوت و برادری را تداوم بخشیم.

وی به نقل از رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع) اشاره کرد که اصلاح ذات‌البین از نماز و روزه نیز مهم‌تر است.

رئیس‌جمهور با اشاره به روابط با کشور‌های اسلامی نظیر عربستان سعودی، مصر و اردن، اعلام کرد که در تلاش هستند تا ارتباطات خود را تقویت کنند و از ولیعهد عربستان دعوت کردند تا به ایران سفر کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که آیا گرانی نان در تهران با موافقت دولت بوده یا خیر، گفت: نگاه ما این است که سفره‌های مردم نباید مشکل پیدا کنند. بدهی گندم کاران را پرداخت کردیم. حقوق بازنشستگان، حقوق پرستاران و... را تا جایی که از دست ما بر می‌آید حل خواهیم کرد. باید به این موضوع فکر کنیم که قدرت خرید افراد بی رنگ نشود. هم در برنامه و بودجه و هم در کمیسیون اقتصادی جلسه داریم که چگونه سفره مردم و قوت معمولی آن‌ها با مشکل مواجه نشود.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار ترکیه  مبنی بر اینکه در دولت گذشته سیاست روابط با همسایگان در اولویت قرار داشت آیا دولت شما این دولت را با قدرت ادامه می دهد؟ ادامه داد:  باورهای ما در هم آمیخته است. ما باید با هم ارتباط داشته باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ مبنی به لغو تحریم‌های ایران افزود: ما نمی‌خواهیم تحریم شویم و با کسی دعوا نداریم. ما پایبند قوانین هستیم و خواهیم بود. ما در مقابل کاری که اسرائیل انجام می‌دهد و با کاری که با ترور اسماعیل هنیه در کشور صورت گرفت ما خویشتن داری کردیم. اما حق دفاع را بر خود را محفوظ می‌دانیم. هر کاری که امکان داشته باشد برای رفع موانع انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: برای همسایگان زبان و نگاه مشترک ایجاد خواهیم کرد. پس باید با هم تعامل داشته باشیم. کسی که نمی‌گذارد این تعامل اتفاق بیفتد، قدرت‌های خارجی است. آن‌ها می‌خواهند ما با هم دعوا کنیم. ما تلاش خواهیم کرد که ارتباط با همسایگان را قوی‌تر و صمیمی‌تر کنیم. در کشور‌هایی که می‌توانیم هماهنگ شویم، تلاش می‌کنیم که در آن‌ها روند اقتصادی، ارتباطی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را تقویت کنیم. با آمریکا و اروپا در چارچوب‌هایی که توافق کردیم، پایبند هستیم. ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. باید در مقابل قدرت، قدرت داشته باشیم. برای حفظ امنیت کشور نیاز به قدرت دفاعی داریم. اگر گذشته را نگاه کنید ایران هیچ وقت اقدام کننده به هیچ جنگی نبوده است. ما زیر بار تحقیر نخواهیم رفت.

پزشکیان در پاسخ به خبرنگار راشاتودی گفت: ارتباط با روسیه، چین و کشور‌هایی که در تحریم‌های ظالمانه با ما خوب بودند، را ادامه می‌دهیم. روسیه و چین همسایه ما هستند و ارتباطات مناسب اقتصادی و راهبردی با هم داریم. مطمئن هستم که اگر در کشور‌های بریکس با هم تعامل کنیم، تحریم‌های ناجوانمردانه اثرگذار نخواهند داشت. ما دوست نداریم که کسی به ما زور بگوید.

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه شرق بیان کرد: وقتی کسی مریض است، مریض اقتصاد ماست. مداخله دارو می خواهد. اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می کند. باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. مداخله این اقتصاد بیمار، داروست. نگویید که چرا به مردم داروی تلخ می دهید. بدانیم که اگر این مداخله صورت می گیرد به نفع مردم و بیمار است.  

وی در پاسخ به خبرنگار مجله اندیشه پویا گفت: ما اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نخواهیم رسید. ما باید کمک کنیم که آرامش، وحدت و انسجام شکل بگیرد. لازم است که بگویم یکی از مباحث توسعه یافتگی احترام به فرهنگ جامعه است. گفتگوی متقابل و احترام به یکدیگر است. نشکستن حریم‌ها یکی از اصول توسعه است. اگر به جایی نرسیم همه ضرر خواهیم کرد. من نمی‌توانم در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی در آن نیست، به زندگی ادامه دهم. من برای مردم اینجا هستم. برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن اینجا نیستم.

رئیس جمهور درپاسخ به خبرنگار العهد عراق درباره ۱۴ تفاهم مشترک در سفر به عراق اضافه کرد: ما در سفر به عراق از نظر فرهنگی، اخلاقی و باور مثل هم بودیم. ما با هم دشمن نبودیم و نیستیم. آمریکا ما را به دعوا می‌اندازد. ما باید با هم ارتباط داشته باشیم و این راهی است که می‌توانیم برویم. به اقلیم کردستان عراق رفتیم. به بصره رفتیم و از ما استقبال کردند. قرار شده است که هر دو طرف امنیت را حفظ کنند.

پزشکیان در پاسخ به خبرنگار شبکه العالم مصر گفت: ما مسلمانان با هم برادر هستیم. ما نباید با هم دعوا کنیم. در نتیجه ارتباطمان را با کشور برادر خود مصر حفظ خواهیم کرد. درباره مباحث هسته‌ای باید بگویم که ما پایبند به چارچوب‌هایی هستیم که آن‌ها می‌خواهند، اما آن‌ها پایبند به چارچوب‌هایی که خودشان می‌خواهند نیستند. ما نمی‌خواهیم دعوا کنیم. دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و نیستیم. اما حاضر نیستیم کسی به ما زور بگوید.

رئیس جمهور در خصوص غنی سازی اورانیوم گفت: دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. به چارچوب برجام پایبند بودیم. آن‌ها برجام را پاره کردند. ادامه هم ندهند ما کار را ادامه می‌دهیم. به تعهدی که نوشته شده، پایبند شوند ما نیز پایبند هستیم.

وی در پاسخ به خبرنگار نیکی ژاپن گفت: ما و روسیه با هم تبادل و فعالیت می‌کنیم. آن‌ها ما را تحریم کردند و روسیه به ما کمک کرد. یک موضوع وجود دارد که روسیه و اوکراین چرا با هم دعوا می‌کنند؟ در گفتگو‌ها و مناظرات ما گفتیم که تلاش ما این است که در منطقه صلح کنند و با دعوا هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند. ما نمی‌خواهیم بجنگیم و جنگی را در منطقه تقویت نخواهیم کرد. دیداگاه ما در تمام جنگ‌ها این است که همه باید حریم خود را حفظ کنند. هیچ کشوری نباید به مرز کشور دیگر تجاوز کند. از تلاش‌های میانجیگرانه ژاپن نیز استقبال می‌کنیم. ما می‌توانیم کره زمینی درست کنیم که همه در آن راحت زندگی کنند و به جای جنگ و خیانت صلح و آرامش باشد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.