بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
هفته مهمی برای بانک‌های مرکزی در جهان در پیش است؛

هفته‌ای پر التهاب برای بانک‌های مرکزی

هفته‌ای پر التهاب برای بانک‌های مرکزی
این هفته بسیاری از بانک‌های مرکزی مهم جهان جلسات سیاست‌گذاری پولی خود را برگزار می‌کنند و سرمایه‌گذاران در انتظار تغییرات احتمالی نرخ بهره در هر دو جهت هستند. جلسه دو روزه فدرال رزرو آمریکا که از سه‌شنبه آغاز می‌شود، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های این هفته خواهد بود. 
کد خبر : ۲۸۵۲۸۴
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از cnbc؛ این هفته بسیاری از بانک‌های مرکزی مهم جهان جلسات سیاست‌گذاری پولی خود را برگزار می‌کنند و سرمایه‌گذاران در انتظار تغییرات احتمالی نرخ بهره در هر دو جهت هستند. جلسه دو روزه فدرال رزرو آمریکا که از سه‌شنبه آغاز می‌شود، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های این هفته خواهد بود. 

انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده نیز به جمع دیگر بانک‌های مرکزی جهان بپیوندد و چرخه کاهش نرخ بهره خود را آغاز کند. تنها سوال باقی‌مانده این است که این کاهش نرخ چقدر خواهد بود. بر اساس ابزار FedWatch، اکثر معامله‌گران احتمال یک کاهش نرخ بهره به میزان یک‌چهارم درصد را پیش‌بینی می‌کنند، در حالی که ۴۱ درصد احتمال می‌دهند این کاهش به نیم درصد برسد. در همین حال، بانک مرکزی برزیل نیز در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه خود را برگزار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: صعود قیمت نفت در آستانه تصمیم‌گیری فدرال رزور

 بانک مرکزی انگلستان، بانک نروژ و بانک مرکزی آفریقای جنوبی نیز در روز پنج‌شنبه نشست‌های خود را برگزار می‌کنند. هفته پرمشغله بانک‌های مرکزی با جلسه بانک مرکزی ژاپن به پایان خواهد رسید که در روز جمعه تصمیم خود را درباره نرخ بهره اعلام خواهد کرد. 

جان بیلتون، رئیس بخش استراتژی چند دارایی در شرکت مدیریت سرمایه جی‌پی مورگان، در برنامه CNBC گفت: «ما وارد دوره کاهش نرخ بهره شده‌ایم.»

 او همچنین اظهار داشت که بانک انگلستان احتمالاً به دنبال تثبیت اقتصادی ضعیف در ماه‌های اخیر، به این چرخه ملحق خواهد شد. بیلتون با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا مبنی بر کاهش نرخ بهره به میزان یک‌چهارم درصد، اضافه کرد که شرایط موجود نشان‌دهنده آغاز یک چرخه کاهش طولانی‌مدت است، اما نه لزوماً مرتبط با رکود اقتصادی، که چنین وضعیتی غیرمعمول است. 

تصمیم فدرال رزرو مقامات فدرال رزرو در هفته‌های اخیر زمینه را برای کاهش نرخ بهره فراهم کرده‌اند. در حال حاضر نرخ هدف فدرال بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد است. برخی از اقتصاددانان معتقدند که فدرال باید در ماه سپتامبر نرخ بهره را به میزان نیم درصد کاهش دهد و انتقاد دارند که فدرال رزرو در گذشته در سیاست‌های پولی خود بیش از حد سریع و تهاجمی عمل کرده است. در مقابل، برخی دیگر این اقدام را برای بازار‌ها خطرناک می‌دانند و به جای آن، کاهش یک‌چهارم درصد را پیشنهاد می‌کنند. 

دیوید وولپ، معاون مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت دارایی امرالد، اظهار داشت: «ما احتمال یک کاهش ۲۵ واحدی را بیشتر می‌دانیم، اما ترجیح می‌دهیم که ۵۰ واحد کاهش یابد.» بانک‌های مرکزی برزیل و انگلستان بانک مرکزی برزیل که از ژوئیه سال گذشته چندین بار نرخ بهره را کاهش داده، احتمالاً در نشست این هفته نرخ بهره را افزایش خواهد داد. داده‌های اقتصادی قوی‌تر از انتظار در سه‌ماهه دوم امسال می‌تواند دلیل اصلی این اقدام باشد. در انگلستان، انتظار نمی‌رود بانک مرکزی در نشست روز پنج‌شنبه نرخ بهره را کاهش دهد.

 یک نظرسنجی از رویترز نشان داده که همه ۶۵ اقتصاددان مورد بررسی انتظار دارند نرخ بهره در سطح ۵ درصد باقی بماند. بانک‌های مرکزی آفریقای جنوبی، نروژ و ژاپن بانک مرکزی آفریقای جنوبی نیز انتظار می‌رود در روز پنج‌شنبه برای اولین بار از زمان بحران کرونا نرخ بهره را کاهش دهد. بانک مرکزی نروژ احتمالاً نرخ بهره را در سطح فعلی حفظ خواهد کرد، در حالی که بانک مرکزی ژاپن انتظار نمی‌رود نرخ بهره را تغییر دهد، هرچند برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال نرخ بهره را افزایش دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ می‌تواند منجر به تورم قابل‌توجهی شود
شرکتی مالی و سرمایه‌گذاری نومورا در گزارشی مطرح کرد؛

تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ می‌تواند منجر به تورم قابل‌توجهی شود

صعود قیمت نفت در آستانه تصمیم‌گیری فدرال رزور
تاثیرات طوفان فرانسیس بر بازار جهانی نفت؛

صعود قیمت نفت در آستانه تصمیم‌گیری فدرال رزور

نوسان قیمت نفت با از سرگیری تولید پس از طوفان خلیج مکزیک
تحولات اقتصادی چین و تأثیر آن بر تقاضای جهانی نفت؛

نوسان قیمت نفت با از سرگیری تولید پس از طوفان خلیج مکزیک

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.