بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
بازگشت تقاضا به بورس؛

کانال جدید دلار نیما

کانال جدید دلار نیما
نرخ دلار حواله که رشد آهسته و پیوسته‌ای را در سال‌جاری تجربه کرده، روز گذشته با رشد ۱۱۰‌ تومانی نسبت به‌روز قبل همراه شد و به سطح ۴۶‌هزار و ۷۲‌تومان رسید. بررسی نمودار دلار نیما نشان می‌دهد که در روز‌های اخیر، شیب افزایش قیمت دلار نیمایی بیشتر شده‌است و باید دید که بی‌توجهی بورس تهران به این مقوله مثبت بنیادی اثرگذار، تا چه زمانی خواهد بود.
کد خبر : ۲۸۵۲۹۳
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته، دلار نیما برای اولین‌بار وارد کانال ۴۶‌هزار‌تومان شد. نرخ دلار حواله که رشد آهسته و پیوسته‌ای را در سال‌جاری تجربه کرده، روز گذشته با رشد ۱۱۰‌تومانی نسبت به‌روز قبل همراه شد و به سطح ۴۶‌هزار و ۷۲‌تومان رسید. بررسی نمودار دلار نیما نشان می‌دهد که در روز‌های اخیر، شیب افزایش قیمت دلار نیمایی بیشتر شده‌است و باید دید که بی‌توجهی بورس تهران به این مقوله مثبت بنیادی اثرگذار، تا چه زمانی خواهد بود.

ارسال نامه ابطال مصوبه نرخ خوراک به تمام پتروشیمی‌ها

نامه ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت صنایع برای پنج ماهه ابتدایی سال‌۱۴۰۲ برای همه پتروشیمی‌ها ارسال شد. روز یکشنبه، اطلاعیه‌ای در کدال بارگذاری شد مبنی‌بر اینکه با رای هیات‌عمومی دیوان عدالت اداری، تمامی نرخ‌های گاز محاسبه‌شده، برای پنج ماهه ابتدایی پتروشیمی خارک برای سال‌۱۴۰۲ ابطال شده‌است. در همین راستا، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: نامه ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت صنایع برای پنج ماهه ابتدایی سال‌۱۴۰۲ برای شرکت‌های پتروشیمی ارسال شده‌است.

بازار برنده نیمه دوم؟

 کارشناسان، قیمت‌گذاری دستوری و تفاوت معنادار میان نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد را به‌عنوان موانع اصلی پیش‌روی بازار سهام نام می‌برند. در صورت اصلاح این چالش‌ها که می‌تواند منجر به بازگشت اعتماد به بازار شود، شاخص‌کل، ظرفیت رکوردشکنی تا پایان سال‌را خواهد داشت.

ریسک‌های نیمه نخست سال

ریسک سیستماتیک تحولات داخلی و خارجی، ضعف سیاستگذار در صیانت از منافع سهامداران، افزایش نرخ بهره بدون‌ریسک، ناترازی انرژی و قطعی برق صنایع، شکاف میان دلار بازار آزاد و نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و بی اعتنایی به سازوکار بازار و فقدان اطمینان و خدشه دار‌شدن اعتماد عمومی در بازار از مهم‌ترین ریسک‌هایی بود که در ۶ ماهه نخست سال‌جاری، وضعیت بازار سهام را تحت‌الشعاع قرارداد. عدم‌همسویی میان سیاست‌های اقتصادی و ایجاد سردرگمی در فعالان اقتصادی با ارائه سیگنال‌های متناقض، انباشت مطالبات شرکت‌های بورسی از دولت و ایجاد مشکل سرمایه‌درگردش، تعدد تغییرات در دستورالعمل‌ها و مصوبات موثر بر صنایع و اخذ تصمیمات خلق‌الساعه، اوضاع نامطلوب قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی و همچنین انتصابات و دخالت‌های سلیقه‌ای نامناسب توسط نهاد‌های دولتی و نهاد‌های عمومی در شرکت‌های زیرمجموعه از مهم‌ترین چالش‌ها و ریسک‌های بورس در ۶ ماهه نخست سال‌جاری تلقی می‌شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.