بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
پذیره‌نویسی صندوق املاک و مستغلات "کلید" آگاه؛

سازوکار صندوق‌های املاک چگونه است؟

سازوکار صندوق‌های املاک چگونه است؟
صندوق املاک کلید آگاه، جدیدترین و بزرگترین صندوق املاک بازار است که در تاریخ ۷ الی ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ پذیره نویسی خواهد شد.
کد خبر : ۲۸۵۲۹۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، صندوق املاک کلید آگاه، جدیدترین و بزرگترین صندوق املاک بازار است که در تاریخ ۷ الی ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ پذیره نویسی خواهد شد. صندوق املاک این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند که علاوه بر ایجاد تنوع در پرتفو، با حداقل سرمایه در بازار املاک سرمایه‌گذاری و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

افزایش نرخ تورم در سال‌های اخیر باعث شده تا نیاز به سرمایه‌گذاری صحیح و اصولی بیش از پیش احساس شود تا از این طریق افراد بتوانند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. بازار املاک یکی از همین فرصت‌هاست که در طول سال‌های گذشته همیشه برای افراد جذاب بوده است، اما افزایش قیمت در بازار مسکن باعث شده تا افراد از این فرصت طلایی محروم شوند؛ افراد کمی در حال حاضر توانایی خرید مسکن‌های میلیاردی را دارند. در چنین شرایطی وجود یک صندوق سرمایه‌گذاری که دارایی خود را به املاک و مستغلات اختصاص دهد، می‌تواند کمک بزرگی به مردم و قشر متوسط جامعه باشد. 

صندوق املاک و مستغلات "کلید" آگاه چیست؟

گروه آگاه به عنوان یکی از پیشتازان بازار سرمایه همواره تلاش کرده جدیدترین و بهترین خدمات را به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف ارائه کند. صندوق املاک و مستغلات آگاه نیز در راستای همین هدف تاسیس شده است و در تاریخ ۷ الی ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ پذیره‌نویسی خواهد شد. 

صندوق املاک و مستغلات آگاه مانند سایر صندوق‌های املاک که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند، طراحی شده است. این صندوق از نوع ETF (قابل معامله در بورس) است و حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را به خرید، فروش و اجاره املاک اختصاص می‌دهد. مابقی دارایی صندوق املاک آگاه صرف سرمایه‌گذاری در سایر ابزار‌های بازار مانند صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی، اوراق رهنی و... خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند با حداقل سرمایه ۱۰۰ هزار تومان وارد سرمایه‌گذاری در بازار املاک شوند. 

عملکرد صندوق املاک آگاه

صندوق املاک "کلید" آگاه، سرمایه افراد مختلف را جمع‌آوری و با کمک این سرمایه تجمیع شده، املاک با کاربری‌های مختلفی مثل مسکونی، اداری و … را خریداری می‌کند. این املاک باید دارای شرایط ویژه‌ای باشند. برخی از این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند: 

•    داخل ایران واقع شده باشند

•    دارای کاربری مشخص، گواهی پایان کار و سند رسمی باشند

•    در رهن یا وثیقه نباشند

•    قابل انتقال به غیر باشند

این املاک در دوره‌های زمانی مختلف ارزش‌گذاری می‌شوند و قیمت واحد‌های صندوق هم با توجه به ارزش این املاک، افزایش پیدا می‌کند. همچنین بنابر تصمیم مدیران صندوق، برخی از املاک خریداری شده اجاره داده می‌شوند. اجاره بهای این املاک، به ارزش واحد‌های صندوق اضافه می‌شود. 

لازم به ذکر است، قدرت چانه‌زنی یکی از معیار‌های مهم برای کسب سود در بازار مسکن است. دسترسی به یک منبع مالی بزرگ مانند دارایی صندوق املاک به مدیران این صندوق امکان می‌دهد تا بتوانند املاک گران قیمت را (که هر کسی توانایی مالی خرید آن‌ها را ندارد) با قیمت پایین‌تر (اما نقد) بخرند. در نتیجه این اتفاق، سود سرمایه‌گذاران افزایش پیدا می‌کند.

قرار گرفتن تمام این عوامل در کنار یکدیگر و در نظر گرفتن شرایط بازار مسکن باعث شده تا تحلیل‌گران بازار، آینده روشنی را برای این صندوق پیش‌بینی کنند؛ حتی بعضی از فعالان بازار انتظار دارند که سود صندوق املاک از سود بازار مسکن پیشی بگیرد.

مزایای صندوق املاک آگاه

افرادی که در صندوق املاک آگاه سرمایه‌گذاری می‌کنند از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوند:

•    بازدهی بالا

•    ریسک پایین

•    سرمایه اولیه پایین

•    شفافیت معاملات

•    ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری

•    بی‌نیازی از پرداخت هزینه‌هایی مانند کمیسیون مشاوران املاک و مالیات نقل و انتقال

•    صرفه‌جویی در زمان 

•    بهره‌مندی از تجربه سرمایه‌گذاری تیم حرفه‌ای

•    بهره‌مندی از سود بازار املاک با هر میزان سرمایه

پذیره‌نویسی صندوق املاک آگاه

صندوق املاک و مستغلات آگاه، در تاریخ ۷ الی ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ پذیره‌نویسی خواهد شد. شما می‌توانید با جستجوی نماد کلید در تمامی سامانه‌های معاملاتی، در پذیره نویسی صندوق املاک آگاه شرکت کنید. با خرید و فروش واحد‌های این صندوق از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه (آساتریدر)، مشمول تخفیف کارمزد معاملات نیز خواهید شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.