بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
تلاش برای تبدیل پتروشیمی ارومیه به قطب تولید کود کشور/ جشن راه اندازی پتروشیمی ارغوان گستر در ماه های آتی
مجمع عمومی عادی سالیانه گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس در روز جاری برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۵۳۵۱
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، رشید قانعی، مدیرعامل پترول در این مجمع اظهار کرد: در یک سال گذشته برای اصلاح ساختار مالی شرکت اقداماتی انجام دادیم. هیات مدیره پترول عزم خود را جزم کردند تا سرمایه گذاری‌ها را به افزایش سرمایه تبدیل کنیم. در پتروآرمند لردگان از هزار میلیارد ریال به ۵ هزار میلیارد ریال، در ارغوان گستر ایلام از ۵ هزار به ۱۵ هزار میلیارد ریال و در پتروشیمی صنایع شیمیایی نگین سنقر از ۲ هزار میلیارد ریال ۵ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه دادیم. افزایش سرمایه پتروشیمی صدف نیز در حال انجام است. در شرکت هامون نیز از محل مطالبات و سود انباشته از هزار میلیارد ریال به ۲ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه انجام شد.

وی افزود: در سال گذشته قول داده بودیم که پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم. یکی از اتفاقاتی که برای پروژه‌ها رخ داد تامین مالی پروژه‌ها بود. تامین مالی از بازار سرمایه به دلیل اینکه نرخ اوراق یا سپرده بانک مرکزی سخت شده و بانک‌ها نیز پرداخت تسیهلات به حوزه تولید به شدت کاهش پیدا کرده است. 

قانعی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، توانستیم ۱۰ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱، ۱۰ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲، ۵ هزار میلیارد ریال اوراق بود که برای پتروشیمی ارغوان گستر ایلام و صدف چاپ کردیم و بیش از ۲.۵ همت در این سه سال اوراق چاپ کردیم. 

از پیشرفت فیزیکی پروژه ها:

مدیرعامل "پترول" بیان کرد: از سال ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۳ در پتروشیمی صدف به ۹۵.۷ درصد، پتروآرمند لردگان به ۶۸ درصد، صنایع شیمیایی نگین سنفر به ۶۳.۶ درصد پیشرفت فیزیکی رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که "پترول" یک شرکت سرمایه گذاری است. یکی از کار‌های خوبی که در سال گذشته انجام دادیم ما برنامه ریزی داشتیم که از محل فروش دارایی‌ها بتوانیم برای سهامداران منافع داشته باشیم. پتروشیمی صدف یکی از بهترین طرح‌های ماست. ما ۳۴ درصد آن را به پتروشیمی شهید تندگویان واگذار کردیم. 

وی افزود: اگر بخواهیم "پترول" را بررسی کنیم در یک سال گذشته ۲۸ درصد حقوق مالکانه، جمع دارایی‌ها ۳۰ درصد، سود خالص شرکت ۱۳۴ درصد، درآمد شرکت ۳۰۰ درصد و نرخ بازده دارایی‌ها ۸۲ درصد افزایش یافته است. در شرکت اصلی از ۲۱۱ ریال به ازای هر سهم به ۴۹۵ درصد به ازای هر سهم رسیدیم. 

قانعی عنوان کرد: یکی از کار‌هایی که ما به عنوان شرکت سرمایه گذاری باید انجام دهیم، پیشرفت پروژه ها، بهینه سازی پورتفو و دیگر اینکه از بازار سرمایه استفاده بهتری را داشته باشیم. ما حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سهام فروختیم و به همین میزان سهام شرکت‌های دیگر را خریداری کردیم. با این اقدام P/E شرکت بهینه‌تر شد و اتفاق خیلی خوبی بود.

مدیرعامل "پترول" ادامه داد: وظیفه هر شرکتی است که از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند، یکسری پیگیری‌های ویژه داشتیم. یکی از مهمترین مسائل تسعیر ارز پتروشیمی ایلام و لردگان است. نامه نگاری‌های متعددی با هلدینگ خلیج فارس داشتیم که قول‌های مساعدی به ما دادند. همین باعث می‌شود که ساختار مالی شرکت اصلاح شود. این دو شرکت سود عملیاتی خوبی داشتند، اما به دلیل تسعیر ارز سود‌ها ثابت نمی‌ماند. امسال این تسعیر ارز در صورت مالی پترول خود را نشان داد.

قانعی گفت: یکی از اقداماتی که ما برای اصلاح ساختار پورتفوی بورسی پترول انجام می‌دهیم ایجاد یک شرکت سهامی عام پروژه برای پتروشیمی صدف و ارغوان گستر ایلام است. اقدامات آن انجام شده و امیدوارهستیم که این کار بزرگ را بتوانیم انجام دهیم.

مدیرعامل "پترول" افزود: در سال گذشته منتهی به ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوباره توانستیم ۳۰۰ هزار تن به مجموعه تولیدات پترول اضافه کنیم و در واقع ارزش افزوده خوبی برای شرکت‌های ما داشته است. در پتروشیمی ایلام ۱۳ درصد افزایش تولید داشتیم. 
 
وی عنوان کرد: درخصوص پتروشیمی گچساران رای قطعی آن صادر شده است. یکی دیگر از اقدامات دیگر، راه اندازی پتروشیمی گچساران بود. سعی کردیم حضور فعال در هیات مدیره داشته باشیم. با تلاش هلدینگ خلیج فارس پتروشیمی گچساران به مدار تولید رسید. کمک دیگری که پتروشیمی گچساران به ما داشت C۳+ آن است که هم می‌توانیم هم در پتروشیمی ایلام و ارغوان گستر بیاوریم و پروپان را به پروپیلن تبدیل کنیم. در پتروشیمی لردگان نیز ۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم. یکی از مسائل لردگان نیز پیگیری مصرف گاز آن بود که در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مصرف گاز داشتیم.

قانعی توضیح داد: در پتروشیمی ارومیه رشد ۷.۸ درصدی تولید را محقق کردیم. مهمترین محصول آن سولفات پتاسیم است. درآمد اصلی "شاروم" از این محل است. ما در تلاش هستیم که پتروشیمی ارومیه را به قطب تولید کود کشور تبدیل کنیم. واحد دوم نیز پلی آلومینیوم کلراید این پتروشیمی است. 

مدیرعامل "پترول" گفت: در پتروشیمی صدف نیز پیشرفت خوبی رخ داده است. واحد کولینگ راه اندازی شده و یوتیلیتی وارد این پتروشیمی شده است. پتروشیمی ارغوان گستر با همکاری مدیرعامل و هیات مدیره پیشرفت خوبی داشته است. یک واحد خالص سازی ۴۶۰۰ آن وارد مدار شده و به بهره برداری رسیده و واحد ۴۷۰۰ آن نیز راه اندازی شده است. امیدوار هستیم در ماه‌های آتی نیز شاهد راه اندازی پتروشیمی ارغوان گستر ایلام باشیم.

لازم به ذکر است، در پایان مجمع، ۱۰۰ ریال سود به ازای هر سهم "پترول" بین سهامداران توزیع شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.