بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
فعالیت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در شرایط کاهش ریسک‌های سیستماتیک؛

نکات مثبت بازار، سنگینی بیشتری نسبت به ریسک‌های موجود دارد

نکات مثبت بازار، سنگینی بیشتری نسبت به ریسک‌های موجود دارد
یکی از این ریسک‌ها می‌توان به تحرکات اسرائیل اشاره کرد. این روند تحرکات خیلی بیشتر از گذشته شده است و این یکی از بزرگترین ریسک‌های بالا سره بازار سرمایه است و از این موضوع نمی‌توان عبور کرد. دیگر ریسک موجود مربوط به انتخابات آمریکا است.
کد خبر : ۲۸۵۵۳۱
نویسنده :
امیرحسین کریمی

بورس نیوز:

مهران رضوانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص رویکرد و تعاملات دولت جدید این‌گونه گفت: بازار سرمایه در یک تغییر پارادایم بزرگی قرار دارد که منشأ آن تغییر رویکرد‌های دولت جدید نسبت به دولت گذشته است. در دولت جدید مشاهده می‌کنیم که حداقل حرف‌هایی که از سوی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و از طرف وزیر اقتصاد زده می‌شود به این سمت و سو هست که ریسک‌های سیستماتیک را کاهش دهد. 

وی ادامه داد: زمانی که صحبت از تعاملات برای مبحث FATF می‌شود و یا وقتی که ارکان دولت در مورد این موضوع که می‌خواهیم به برجام برگردیم صحبت می‌کنند در بازار تأثیر آن را می‌بیینم. هر اندازه که نگاه سرمایه‌گذار و تولیدکننده به آینده روشن‌تر باشد و ریسک‌های سیستماتیک را کمتر ببیند بالطبع فعالیت خود را بیشتر می‌کند و با دل قرص‌تری حرکت می‌کند.

زمزمه‌های کاهش نرخ بهره بین بانکی پیچیده است

این کارشناس در خصوص عواملی که می‌تواند به سرمایه‌گذار اطمینان خاطر از شرایط بازار را بدهد، گفت: سرمایه‌گذار نیز با خیالی آسوده به کار خود می‌پردازد و تولیدکننده نیز به مسیر خود ادامه می‌دهد. این عوامل گفته شد تا نشان دهد رویکرد‌های دولت به چه میزان می‌تواند بر بازار تأثیر بگذارد. در عمل نیز یکسری از تفاوت‌ها را می‌بینیم. به عنوان مثال افزایش نرخ دلار نیمایی را به همراه داریم که تقریباً هر روز مقداری انجام می‌شود و به شرکت‌های صادراتی کمک می‌کند اما؛ در خصوص موضوع کاهش نرخ بهره در عمل چیزی را مشاهده نکردیم، ولی صحبت آن در محافل وجود دارد که کاهش آن اتفاق بیفتد.

وی افزود: نرخ بهره اگر کاهش پیدا کند مطمعناً تأثیر خیلی خوب و چشمگیری را در بازار خواهد داشت و این مورد می‌تواند یک درایور بسیار قدرتمند برای بازار باشد. در این روز‌هایی که رئیس جمهور در نیویورک حضور دارند، دولت یکسری از رویکرد‌های سیاسی نیز به همراه دارند. صحبت‌هایی در رابطه با تعاملات بیشتر با کشور‌های دیگر به ویژه تأکید بر موضوع احیای برجام وجود دارد. 

این موضوعات منجر می‌شود تا سرمایه‌گذاران با دید بازتر و با یک اطمینان خاطر بیشتری سرمایه‌گذاری کنند، آن‌هم در بازاری که خیلی وقت هست از بازار‌های دیگر عقب افتاده است و شاهد افزایش چشمگیر معاملات هستیم و کاملا واضح است که پول از بازار‌های دیگر در حال وارد شدن به بازار سرمایه است. 

تحرکات اسرائیل در منطقه، بزرگترین ریسک بالای سر بازار سرمایه

رضوانی در رابطه با ریسک‌های منطقه‌ای عنوان کرد: ریسک‌های دیگری نیز در بازار وجود دارد. یکی از این ریسک‌ها می‌توان به تحرکات اسرائیل اشاره کرد. این روند تحرکات خیلی بیشتر از گذشته شده است و این یکی از بزرگترین ریسک‌های بالا سره بازار سرمایه است و از این موضوع نمی‌توان عبور کرد. دیگر ریسک موجود مربوط به انتخابات آمریکا است.

نه تنها برای بازار ایران بلکه برای دنیا تفاوت بزرگی است که یک دموکرات سکان ریاست جمهورری آمریکا را در اختیار بگیرد یا یک جمهوری‌خواه بر این مسند بشیند. به هر حال انتخاب هر کدام از این جناحین می‌توانند تأثیر زیادی به ویژه بر نرخ ارز در کشور ما داشته باشد و یکسری از تعاملات سیاسی می‌تواند دچار تغییر شود و این موضوع که در یک ماه و نیم آینده اتفاق میفتد یکی از عوامل مبهم برای سرمایه‌گذاران است.

به همین علت کماکان تصمیم نگرفته اند تا پول‌های خود را وارد بازار سرمایه کنند و می‌خواهند ابتدا نتیجه انتخابات را مشاهده کنند. شخصاً بر این باور هستم که نکات مثبت بازار سنگینی بیشتری به ریسک‌های موجود در بازار سرمایه دارد. امیدوار هستیم کابینه اقتصادی دولت و رویکرد‌های دولت، قوی و مثبت پیش برود و به بازار کمک کنند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حائز اهمیت بودن دارایی‌ شرکت‌ها در ایران
با وجود نرخ تورم بالا، بازار سرمایه حرکتی به همراه نداشت؛

حائز اهمیت بودن دارایی‌ شرکت‌ها در ایران

دولت باید از بازار خارج شود و ذی‌نفع نباشد
کارایی دولت در نقش قانون‌گذار و ناظر بر بازار سرمایه؛

دولت باید از بازار خارج شود و ذی‌نفع نباشد

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.