بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کلیت بازار از کاهش نرخ بهره نفع خواهد برد؛

ایفای نقش مؤثر بانک مرکزی بر بازار سرمایه

ایفای نقش مؤثر بانک مرکزی بر بازار سرمایه
در بحث افزایش قیمت نرخ دلار نیما و نزدیک شدن آن به نرخ دلار ازاد یکسری از صنایع، مانند شیمیایی‌ها می‌توانند از این افزایش نرخ دلار نیما و نزدیک شدن به دلار آزاد خیلی خوب نفع ببرند.
کد خبر : ۲۸۵۵۳۹
نویسنده :
امیرحسین کریمی

بورس نیوز:

عرفان کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص ادامه روند بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری بیان کرد: بازار در نیمه دوم سال جاری وضعیت بهتری را نسبت به نیمه نخست سال سپری خواهد کرد. با توجه به تغییر دولت و مشخص شدن سیاست‌های موجود احتمالاً به صورت کلی ریسک‌های سیستماتیک در ادامه سال کاهش پیدا کند و تنها ریسکی که در وجود دارد مربوط به تنش‌ها و جنگ است که آن نیز خیلی زود مشخص می‌شود که جنگ ادامه دار است یا خیلی کوتاه است.

وی ادامه داد: موضوعاتی که می‌تواند به بازار کمک کند ۲ موضوع اصلی است. اول اینکه سیاست‌هایی که در ادامه سال بانک مرکزی اتخاذ می‌کند و موضوع بعدی مربوط به روابط خارجی است که دولت جدید شرایط خوبی را در پیگیری‌ها مشاهده می‌کنیم. در حال حاضر شاهد جدی شدن موضوعات FATF و توافقات هستیم و با توجه به این بحث‌ها سهم‌های بانکی چند روزی هست که صف خرید هستند و کلیت بازار فضای مثبتی را به همراه دارد.

درب‌های کشور با ادامه از سرگیری مذاکرات باز می‌شود

این کارشناس در رابطه با نگاه بازار سرمایه به ادامه توافقات عنوان کرد: بازار سرمایه خیلی به توافقات امیدوارشده است که این اتفاق رخ بدهد و در واقع در‌ب‌های کشور بیشتر باز شود و این دو موضوع در ادامه خیلی تأثیرگذار خواهد بود. در ادامه انتخابات آمریکا را در پیش رو داریم و نتیجه آن نیز می‌تواند اثری داشته باشد بر بازار سرمایه و وزنی بسیار بالایی دارد که چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود و چه موضعی را در قبال ایران خواهد گرفت.

وی افزود: بانک مرکزی نقش بسیار مؤثری را بر روند بازار سرمایه به همراه دارد. اگر نرخ بهره کاهش پیدا کند و نرخ‌های تأمین مالی تمام شرکت‌ها به نحوی کاهش پیدا کند کلیت بازار نفع می‌برد و نمی‌تواند گفت تنها یک صنعت خاص نفع می‌برد. در بحث افزایش قیمت نرخ دلار نیما و نزدیک شدن آن به نرخ دلار ازاد یکسری از صنایع، مانند شیمیایی‌ها می‌توانند از این افزایش نرخ دلار نیما و نزدیک شدن به دلار آزاد خیلی خوب نفع ببرند.

بیشترین تمرکز بازار بر روی دلار نیمایی است. دلار بازار ازاد هر چقدر که بالا برود بر یکسری از سهم‌هایی که با دلار نیمایی ارز خود را مبادله می‌کنند نفع مناسبی را به همراه نداشته باشند بلکه اثر عکس داشته باشد و هزینه‌های شرکت تورمی بالا می‌رود و به علت اینکه فروش آن‌ها به دلار نیمایی وابسته است خیلی تغییر را حس نکنند. موضوع تک نرخی شدن در بحث ارز، فاصله بین دلار نیما و آزاد کمتر شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دولت باید اعتماد از دست رفته به بازار را برگرداند
حمایت‌های لفظی دولت از بازار سرمایه؛

دولت باید اعتماد از دست رفته به بازار را برگرداند

وضعیت مالی و اقتصادی دولت، محرک رشد بازار
عملکرد شرکت‌ها نیز می‌تواند علاوه بر عوامل تورم‌زا، منجر به رشد بازار شود؛

وضعیت مالی و اقتصادی دولت، محرک رشد بازار

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.