بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟
همه کارشناسان اقتصادی توصیه می‌کنند که بخشی از سبد سرمایه‌گذاری‌تان را به طلا اختصاص بدهید. چون این فلز گران‌بها، کمکتان می‌کند ارزش پولتان را حفظ کنید و در طولانی‌مدت، سود ببرید. از طرف دیگر برای خرید طلا، انتخاب‌های زیادی هم پیش رو دارید که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. مثلاً می‌توانید طلای شکسته یا دست دوم بخرید، سکه طلا تهیه کنید، سراغ خرید طلای اب شده در بورس بروید و.... در این مقاله قرار است درباره مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده صحبت کنیم. قبل از شروع، انتخاب شما کدام است: طلای آب‌شده یا صندوق طلا؟
کد خبر : ۲۸۵۷۵۰
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، همه کارشناسان اقتصادی توصیه می‌کنند که بخشی از سبد سرمایه‌گذاری‌تان را به طلا اختصاص بدهید. چون این فلز گران‌بها، کمکتان می‌کند ارزش پولتان را حفظ کنید و در طولانی‌مدت، سود ببرید. از طرف دیگر برای خرید طلا، انتخاب‌های زیادی هم پیش رو دارید که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. مثلاً می‌توانید طلای شکسته یا دست دوم بخرید، سکه طلا تهیه کنید، سراغ خرید طلای اب شده در بورس بروید و. در این مقاله قرار است درباره مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده صحبت کنیم. قبل از شروع، انتخاب شما کدام است: طلای آب‌شده یا صندوق طلا؟

 

صندوق طلا چیست؟


یکی از امکاناتی که بورس کالای ایران در اختیار علاقه‌مندان به معاملات بورسی و این بازار قرار داده است، صندوق طلاست. باوجود این صندوق، دیگر سرمایه‌گذاران می‌توانند در بورس هم روی این فلز جذاب معامله کنند و سود ببرند. برای کار کردن با این صندوق، مانند همه سهم‌های بورسی دیگر، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و کد بورسی بگیرید. این صندوق‌ها ترکیبی از طلا، شمش، سکه و اوراق بهادار مبتنی بر طلایند. کارگزاری‌های مختلف، این صندوق‌های طلا را با ویژگی‌های متنوع، به مشتریانشان پیشنهاد می‌کنند. هدف از ارائه این صندوق‌ها، به دست آوردن سود از نوسانات قیمت طلا برای سرمایه‎گذاران، بدون الزام به خرید طلای فیزیکی است.


طلای آب شده چیست؟


یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری روی طلا، خرید و فروش طلای آب شده است. طلای آب شده چیست؟ طلا‌های دست‌دومی که دیگر نمی‎توانند به چرخه تولید طلا بازگردند را در ظروف مخصوصی ذوب می‌کنند. بعد آن‌ها در قالب‎هایی به نام ریژه می‌ریزند تا سرد شوند. سپس عیار طلا را با آزمایش ریگیری مشخص و کدی روی آن حک می‌کنند به نام انگ. انگ در واقع ضامن اصالت طلاست. بعد این قطعه طلای آب شده را به‌عنوان راهی برای سرمایه‌‎گذاری می‌فروشند. شما می‌توانید این کد را در سامانه‌های مرتبط جست‌وجو کنید و اطلاعات مربوط به آن قطعه را دریافت کنید.

مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ منتشر نشود



مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری طلا


برای مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده، ابتدا سراغ بررسی مزایا و معایب صندوق سرمایه‌گذاری طلا می‌رویم. اولین مزیت سرمایه‌گذاری در طلا با این روش، کاهش مشکلات ناشی از نگهداری فیزیکی طلا مانند سرقت است. دیگر درگیری ذهنی برای نگه داشتن طلاهایتان در مکانی امن نخواهید داشت. مزیت دیگر این روش، معافیت مالیاتی است. به‌عنوان‌مثال خرید شمش در بورس، از مالیات معاف است. با صندوق‌های طلا، سرمایه‌تان را به دست بازارگردان‌های حرفه‌ای می‌سپارید و دیگر نیازی نیست خودتان، تحلیل این بازار سرمایه را یاد بگیرید. کسانی که دانش کافی در این باره دارند و کمکتان می‌کنند به بیشترین سود برسید. در این صندوق‌ها با مبالغ کم نیز می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا را گفتیم، معایبش چیست؟ دارایی‌های پایه صندوق‌های طلا اصولاً حباب دارند. یعنی قیمتشان از ارزشش واقعی آن‌ها بیشتر است و در نتیجه، نمی‌توانید به‌اندازه واقعی ارزش پولتان، سرمایه‌گذاری کنید. از معایب دیگر این صندوق‌ها، ایجاد هزینه‌های اضافی برای شماست. چون باید برای مدیریت صندوق طلایتان باید به کارگزاری هزینه و کارمزد بپردازید. درحالی‌که می‌توانید این هزینه اضافی را نیز روی طلای آب شده سرمایه‌گذاری کنید.

هر زمان که بخواهید، نمی‌توانید در بورس معامله کنید. چرا که در ساعات معاملات محدودیت زمانی دارید؛ بنابراین اگر زمانی فرصتی مناسبی برای خرید مصنوعات طلا پیش بیاید و بورس باز نباشد، این فرصت طلایی را از دست خواهید داد. نقدشوندگی این صندوق، نسبت به طلای آب شده کمتر است. هر زمانی که بخواهید می‌توانید طلای آب شده را به مغازه طلافروشی ببرید و همان لحظه بفروشید و پولتان را بگیرید. اما نقد کردن صندوق طلا، ممکن است یک تا دو روز کاری طول بکشد. پس اگر روزی نیاز مبرم به نقد کردن سرمایه‌تان داشتید، نمی‌توانید روی کمک صندوق طلا حساب باز کنید.

 

مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده؛ سود کدام یک بیشتر است؟


مزایا و معایب صندوق طلا را بررسی کردیم. برای ادامه مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده، سراغ مزایا و معایب خرید طلای آب شده می‌رویم. از مزایای خرید طلای آب شده نسبت به دیگر مصنوعات طلا، نداشتن مالیات و اجرت است. این نوع طلا، خلاف مسکوکات طلا، هیچ حبابی ندارد. یعنی با سرمایه‎تان می‌توانید روی اصل طلا سرمایه‎گذارید و به‌اندازه ارزش واقعی آن، طلا به دست می‌آورید.

هنگام صحبت درباره معایب صندوق طلا، به نقدشوندگی اشاره کردیم. اگر طلای آب شده بخرید، هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را نقد کنید. اما در صندوق طلا، این امکان را در اختیار نخواهید داشت. یکی از معایب خرید طلا به‌صورت فیزیکی، نگرانی برای نگهداری، فراهم کردن امنیت و محافظت از آن است. این نگرانی را درباره صندوق طلا نخواهید داشت.

احتمالاً به نظر شما هم یکی از معایب طلای آب شده، خرید آن به‌صورت حضوری است. برای معامله طلای آب شده، باید به بازار بروید و حضوری خرید و فروش طلای آب شده را انجام بدهید. درحالی‌که می‌توانید با سامانه گلدیکا با نشانی (goldika.ir)، به‌صورت آنلاین و در هر زمانی که می‌خواهید طلای آب شده بخرید. نزد این سامانه یک کیف طلا خواهید داشت که طلا‌های خریداری‌شده‌تان را در آن نگهداری می‌کنند؛ بنابراین دیگر نگران امنیت طلاهایتان هم نخواهید و هر زمان که نیاز داشته باشید، می‌توانید به‌صورت حضوری طلایتان را تحویل بگیرید. برای خرید از سامانه گلدیکا، محدودیت مالی نخواهید داشت. یعنی با سرمایه‌های اندک، حتی ۱۰۰ هزار تومان، هم می‌توان از این سامانه طلای آب شده خرید. کارمزد گلدیکا، یک درصد است.


مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ منتشر نشود

 

کدام صندوق سرمایه گذاری طلا بهتر است؟


برای سرمایه‌گذاری روی طلا، صندوق طلا و طلای آب شده، هر دو گزینه‌های خوبی‌اند. اینکه کدام را انتخاب کنید، بستگی به میزان ریسک‌پذیری، مقدار سرمایه و... شما دارد. دوتا از معروف‌ترین صندوق‌های طلا، صندوق طلای مفید و صندوق طلای کهرباست. در هر دو صندوق‌ها می‌توانید با مبالغ کمتر از یک سکه طلا، سرمایه‌گذاری کنید و از نوسانات بازار طلا، سود به دست بیاورید.

این هم از مقایسه صندوق طلا با طلای آب شده! حالا با خواندن این مقاله، نظرتان درباره سرمایه‌گذاری روی طلا چیست؟ طلای آبشده یا صندوق طلا را انتخاب می‌کنید؟ با خرید طلای آب شده، هزینه کمتری می‌پردازید و طلای بیشتری هم به دست بیاورید. درحالی‌که با صندوق‌های طلا، درگیر حباب مصنوعات طلا خواهید شد و باید مبلغی نیز به‌عنوان کارمزد یا هزینه مدیریت صندوق پرداخت کنید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مرور ۴ عامل مهم در مقوله سرمایه گذاری
عدم آموزش صحیح و جانمایی درست ابزارهای مالی؛

مرور ۴ عامل مهم در مقوله سرمایه گذاری

پله پله بخرید، تا نشانه‌های بیشتری از بازار صعودی ببینید
سوژه هفته: بدون توجه به تحولات روز‌های گذشته، آیا روند مثبت بازار سرمایه را جدی بگیریم؟

پله پله بخرید، تا نشانه‌های بیشتری از بازار صعودی ببینید

معامله در بورس کالا، ایمن‌ترین شیوه سرمایه گذاری طلا
مزایای سرمایه گذاری در بازار طلا از طریق ابزار‌های مالی؛

معامله در بورس کالا، ایمن‌ترین شیوه سرمایه گذاری طلا

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.