بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
اقتصاد ایالات متحده در آستانه تجربه دهه پررونق جدید
به گفته استراتژیست‌های بانک UBS، اقتصاد ایالات متحده در آستانه تجربه نسخه‌ای مدرن از «دهه پررونق» مشابه با دهه ۱۹۲۰ میلادی قرار دارد.
کد خبر : ۲۸۵۹۰۸
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ این بانک در یادداشتی که روز دوشنبه برای مشتریان خود ارسال کرده، دلایل پشت این پیش‌بینی را تشریح کرده و خاطرنشان کرده است که شرایط فعلی اقتصادی به‌طور فزاینده‌ای معیار‌های اساسی برای وقوع این سناریوی خوش‌بینانه را منعکس می‌کند.

ایده «دهه پررونق» که شبیه به رونق اقتصادی دهه ۱۹۹۰ میلادی است، بر پایه رشد قوی تولید ناخالص داخلی (GDP)، تورم متوسط و نرخ بهره پایدار استوار است.

تحلیل‌گران UBS تأکید می‌کنند که برای تحقق این سناریو، رشد پایدار بالاتر از ۲.۵ درصد، تورم بین ۲ تا ۳ درصد و نرخ بهره فدرال رزرو در حدود ۳.۵ درصد لازم است. این شرایط، در کنار سرمایه‌گذاری‌های قوی در هزینه‌های سرمایه‌ای (Capex) و هوش مصنوعی، می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و منجر به مزایای اقتصادی بلندمدت شود.

این چشم‌انداز مثبت که در اوج نگرانی‌های تورمی دور از ذهن به نظر می‌رسید، اکنون محتمل‌تر شده است.

تجدید نظر‌های اخیر در تولید ناخالص داخلی (GDP) و درآمد ناخالص داخلی (GDI) نشان‌دهنده تقاضای مصرف‌کننده قوی‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. رشد واقعی درآمد ناخالص داخلی (GDI) برای سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۳ درصد و برای سال ۲۰۲۲ به میزان ۰.۷ درصد اصلاح شده است. UBS خاطرنشان کرده که این شوک تقاضا، یکی از عوامل اصلی عملکرد اقتصادی بوده و تاکنون ریسک‌های رکود را دور نگه داشته است.

سیاست پولی نیز در این سناریو نقش مهمی ایفا می‌کند. UBS معتقد است که سیگنال‌های اخیر فدرال رزرو از وقوع یک دهه پررونق حمایت می‌کند.

تحلیل‌گران در این یادداشت اعلام کرده‌اند: «آغاز کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو با یک حرکت جسورانه ۵۰ واحدی، به چشم‌انداز رشد کوتاه‌مدت کمک می‌کند.» به نظر می‌رسد فدرال رزرو بر حفظ اشتغال کامل تمرکز دارد، در حالی که تورم به تدریج کاهش می‌یابد. این رویکرد، به عقیده تحلیل‌گران UBS، می‌تواند زمان کافی را برای ایجاد بهبود‌های بهره‌وری و افزایش ظرفیت عرضه فراهم کند.

با این حال، تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که برخی چالش‌ها می‌توانند این مسیر خوش‌بینانه را مختل کنند، به‌ویژه خنک شدن بازار کار و رکود در فعالیت‌های تولیدی.

گزارش شغلی ضعیف‌تر از حد انتظار و ادامه کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان می‌تواند چشم‌انداز رشد را تضعیف کند. علاوه بر این، ریسک‌های خارجی نظیر انتخابات ایالات متحده، تنش‌های ژئوپلیتیکی جهانی و تأثیرات طوفان هِلِن ممکن است باعث افزایش عدم اطمینان شوند.

در مجموع، UBS با احتیاط خوش‌بین است و اعلام کرده که احتمال وقوع یک «دهه پررونق» در حال افزایش است. به گفته این بانک، اقتصاد ایالات متحده هم‌اکنون معیار‌های کلیدی برای تحقق این سناریو را برآورده کرده است.

سؤال اصلی اکنون این است که آیا این شرایط مساعد به اندازه کافی پایدار خواهند بود تا منجر به رونق اقتصادی مداوم شوند یا خیر.

استراتژیست‌ها در پایان خاطرنشان کردند: «با نزدیک شدن به نیمه دوم دهه ۲۰۲۰، و آغاز آخرین مرحله از عادی‌سازی وضعیت پس از همه‌گیری همراه با شروع کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، دیگر نه زود است و نه خیلی خوش‌بینانه که بگوییم ایالات متحده در آستانه تجربه یک دهه پررونق قرار دارد.» آنان به بهبود‌های مستمر در بخش‌های تقاضا و عرضه و همچنین سیاست‌های پولی اشاره کرده‌اند.

«با توجه به روند فعلی، این احتمال وجود دارد که تا اوایل سال ۲۰۲۵، تنها بدبین‌ترین سرمایه‌گذاران نیاز به عینک‌های خوش‌بینی برای مشاهده مسیری روشن به سمت یک دهه پررونق داشته باشند.»

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آلمان در تلاش برای نجات رشد اقتصادی
توقف شاخص‌های کلیدی اقتصادی؛

آلمان در تلاش برای نجات رشد اقتصادی

رشد قیمت طلا با تضعیف دلار؛ آیا سرمایه‌گذاران باید منتظر اصلاحات باشند؟
افزایش قیمت فلز زرد به دنبال سیگنال‌های مثبت جهانی؛

رشد قیمت طلا با تضعیف دلار؛ آیا سرمایه‌گذاران باید منتظر اصلاحات باشند؟

خاورمیانه در آتش، نفت در اوج
جهش ۳ درصدی قیمت نفت؛

خاورمیانه در آتش، نفت در اوج

نفت در میان طوفان‌های جهانی
از چین تا خاورمیانه؛

نفت در میان طوفان‌های جهانی

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.