بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
ارزیابی نتایج عدم اعمال تغییر بر محدودیت دامنه نوسان
به طور کلی ذات سرمایه گذاری در بازار سهام در مقایسه با سرمایه گذاری در مباحث مالی همچون سپرده‌های بانکی آمیخته با ریسک و تحلیل است؛ به همین دلیل سهامداران باید توجه کنند که از خروج هیجانی سهام خود خودداری کنند. از جانب سازمان بورس نیز علاوه بر عملیات محدود کننده، اقدامات حمایتی با استفاده از ابزار‌هایی همچون صندوق‌های توسعه و تثبیت که برای چینن مواردی پیش بینی شده‌اند، ضروری است
کد خبر : ۲۸۵۸۶۱
نویسنده :
زهرا منصور

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: تصمیم سازمان بورس مبنی بر عدم تغییر دامنه نوسان در روز جاری، تصمیم مناسبی بود؛ زیرا تداوم معاملات را پیش گرفت و نقدشوندگی را تا حدودی حفظ کرد.

به اعتقاد برخی از کارشناسان توقف معاملات به معنای توقف نقدشوندگی است. هرچند در حال حاضر با کاهش دامنه نوسان به یک درصد، نقدشوندگی محدود شده، اما در مقایسه با فرض تعطیلی، طبیعتا اثرات تعطیلی بسیار بیشتر خواهد بود. در این میان برخی از کارشناسان پیشنهاد واسطی داشته و معتقد بودند توقف صرفا در برخی از نماد‌ها اتفاق بیفتد که امری عملیاتی نیست و حاشیه بسیاری را ایجاد می‌کند، چراکه معیار انتخاب مشخص نخواهد بود.

وی افزود: بنابراین تصمیم امروز سازمان بورس تصمیم اثربخشی بود که شرایط نقدشوندگی بازار را حد الامکان حفظ کرد. لازم به ذکر است ریسک سیستماتیک کماکان برقرار است و در قانون بازار نیز در شرایط اضطراری سه روز تعطیلی پیش بینی شده بنابراین از این سه روز باید در زمانی استفاده کرد که یک تهدید جدی وقوع یابد و شرط ارائه خدمات مربوط به معاملات یا تسویه غیرممکن و برای مثال زیرساختی دچار آسیب شود.

وکیلی اظهار داشت: متولیان سازمان نشان دادند که به وسیله برقراری جلسات صبحگاهی بازار را حمایت کرده تا پیش از شروع معاملات به صیانت از حقوق سهامداران بپردازند و تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند. کلیت اقدام امروز سازمان اقدام صحیحی بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی ذات سرمایه گذاری در بازار سهام در مقایسه با سرمایه گذاری در مباحث مالی همچون سپرده‌های بانکی آمیخته با ریسک و تحلیل است؛ به همین دلیل سهامداران باید توجه کنند که از خروج هیجانی سهام خود خودداری کنند. در هر صورت قیمت‌ها به شکل واقعی ارزش سهام را بیان نمی‌کنند و به دلیل شرایط اضطراری پیش آمده، درجه تنش و هیجان بالاست.

وی با اشاره به استراتژی مناسب در زمان مواجهه با ریسک سیستماتیک، افزود: سهامداران نباید به سمت خروج دارایی خود به هر قیمتی حرکت کنند و از جانب سازمان بورس نیز علاوه بر عملیات محدود کننده، اقدامات حمایتی با استفاده از ابزار‌هایی همچون صندوق‌های توسعه و تثبیت که برای چینن مواردی پیش بینی شده‌اند، ضروری است. باید سمت تقاضا از سوی بازیگران اصلی بازار به اضافه دولت _که مانند سایر نقاط جهان ممکن است بتواند بودجه خاصی تخصیص دهد _ تقویت شود تا با وجود محدودیت دامنه نوسان، شرایط برای سهامدارانی که مایل به نقدشوندگی سهام خود هستند (هرچند به فروش توصیه نمی‌شوند) برقرار شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مرور ۴ عامل مهم در مقوله سرمایه گذاری
عدم آموزش صحیح و جانمایی درست ابزارهای مالی؛

مرور ۴ عامل مهم در مقوله سرمایه گذاری

شرایط در بازار سرمایه به سود خریداران تمام خواهد شد؟
نگاه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه مثبت است؛

شرایط در بازار سرمایه به سود خریداران تمام خواهد شد؟

سیاست انقباضی بانک مرکزی، آتشی زیر خاکستر جنگ
میزان توانایی بازار سرمایه برای صعود پس از حذف ریسک سیستماتیک؟

سیاست انقباضی بانک مرکزی، آتشی زیر خاکستر جنگ

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.