بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
امروز صندوق درآمد ثابت صدور ابطالی
مدیرعامل سبدگردان سورنا گفت: همین امروز صندوق درآمد ثابت صدور ابطالی به نام قلک سورنا را پذیره‌نویسی می‌کنیم. یک صندوق درآمد ثابت با پرداخت ماهانه است که امیدواریم برای سرمایه‌گذاران ثبات و امنیت مالی را ایجاد کند.
کد خبر : ۲۸۶۳۸۹
نویسنده :
مینا علیزاده

ساسان الله قلی، مدیرعامل سبدگردان سورنا و مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری بخشی فلزات رویین در گفتگو با بورس نیوز اظهار کرد: سبدگردان سورنا سال ۱۳۹۹ با مجوز سازمان بورس تاسیس شد. با توجه به شرایط مختلف بازار سرمایه سعی کردیم ابزار‌ها و نوآوری‌هایی در حد خودمان داشته باشیم. همچنین، صندوق درآمد ثابت به نام صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت سام داریم که ETF و از جنس معاملات داخل بازار سرمایه است. صندوق بخشی فلزات رویین را داریم و جزو اولین صندوق‌هایی بود که فعال شد. باتوجه به نیازی که در بازار احساس می‌شد و باید به صورت همه جانبه توسعه می‌یافت، از سال گذشته ابزار‌های مختلفی را روی آن فعال کردیم. 

وی افزود: امروز به کمک فرابورس معاملات فیوچرز را روی آن افتتاح می‌کنیم. شاید این امر، در ابتدا کمی پیچیده باشد، اما این ابزارسازی می‌تواند در آینده به بازار سرمایه کمک کند.

مدیرعامل سبدگردان سورنا ادامه داد: در چند سال گذشته ابزار‌های بازار سرمایه چندان برای فعالان بازار جذاب نبوده و این موضوع باعث شده که مردم به سوی ابزار‌هایی مانند کریپتوکارنسی و حتی خروج سرمایه بروند. اگر به عنوان نهاد مالی بتوانیم ابزار‌های متنوعی را فعال کنیم که فعالان بازدهی موردنظر خود را جذب کنند، پوشش و مدیریت ریسک داشته باشند، جذابیت بازار سرمایه بالا خواهد رفت.

الله قلی خاطرنشان کرد: در این راستا صندوق سکتورفاند‌ها یا صندوق بخشی که شاخص خاصی را تریس می‌کنند و با این انتظار که سرمایه گذاران چه بازه‌ای را می‌توانند در آینده داشته باشند، را تاسیس کردیم. صندوق فلزات جزو صندوق جالب بازار سرمایه است که برای بازار جذاب است و فعالان می‌توانند به جای اینکه خودشان دنبال سهم باشند، آن را داخل پورتفو قرار دهند. این صندوق بازدهی جالبی داشته و ما سعی کردیم به صورت فعالانه روی این صندوق مدیریت داشته باشیم. قرارداد‌های آپشن و فیوچرز این صندوق می‌تواند برای فعالان بازار برای گرفتن پوشش ریسک، معاملات دو طرفه و استفاده از انحراف‌های قیمتی جذاب باشد.

وی درباره بازدهی این صندوق بیان کرد: ما دنبال این هستیم که در این صندوق از صنعت فلزات و شاخص کل بهتر عمل کنیم. به هر حال صندوق، یک صندوق سهامی بوده و ریسک‌های مترتب بازار سرمایه، خرید و فروش سهام روی این صندوق در دوره‌های کوتاه مدت وجود دارد، اما امیدوار هستیم که از صنعت فلزات و شاخص بهتر می‌توانیم عمل کنیم.

مدیرعامل سبدگردان سورنا درخصوص مزایای این صندوق گفت: یکی از مزایای این صندوق شاخصی، پیش‌بینی‌پذیر بودن آن است. در صندوق‌های قبلی، صندوق‌های سهام را داشتیم که سرمایه گذار نمی‌دانست مدیر سرمایه گذاری در چه حوزه‌ای و چه سهمی فعالیت می‌کند. اما صندوق ما پیش‌بینی پذیر است و سرمایه‌گذاران می‌دانند که مدیر سرمایه‌گذاری در چه حوزه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند. به همین دلیل می‌توانند ریسک کلی پورتفو را کاهش دهد. همچنین، می‌تواند بخشی از سرمایه‌گذاری را در صندوق پتروشیمی، بخشی در صندوق فلزات، بخشی به صندوق پالایشگاهی و... تخصیص دهد و خیال سرمایه گذاران راحت باشد که مدیریت اکتیو روی این پورتفو فعالیت می‌کند.

الله قلی درباره سرمایه ‌گذاری غیرمستقیم بیان کرد: در ادبیات مالی بخشی به نام سلکشن و بخش دیگری به نام الوکیشن وجود دارد. ما در این جا با استفاده از صندوق‌های بخشی قسمت سلکشن را حذف کرده و سرمایه گذاران در قسمت الوکیشن یا تخصیص بهینه پورتفو کار کنند. به عنوان مثال ۱۰۰ واحد منابع داریم، ۱۰ واحد به صندوق پتروشیمی، ۱۰ واحد به صنعت فلزات و... اختصاص می‌دهیم. 

زیرا بازار سرمایه برعکس نگاهی که بسیاری از افراد به آن دارند، بسیار بزرگ بوده و حدود ۱۵۰۰ نماد قابل معامله در آن وجود دارد و این کار در قسمت سلکشن سخت می‌شود. بهتر است ساختار کلی در فضای اقتصادی در سال‌های آینده را پیش بینی کنیم و سرمایه گذارای را در قسمت الوکیشن تخصیص دهیم.

وی در این باره ادامه داد: در اصل سهم و دارایی را با نگاه بلندمدت سه، چهارساله نگهداری می‌کنیم و در دوره‌های نوسانی با پوزیشن برعکس اجازه اینکه ارزش پورتفو کاهش یابد را به سبد خود نمی‌دهیم.

مدیرعامل سبدگردان سورنا بیان کرد: ما سعی می‌کنیم در قالب مقالات مختلف به فعالان بازار کمک کنیم که چه استراتژی‌هایی از ترکیب دارایی پایه وجود دارد و می‌توانند از ابزار‌های مشتقه استفاده کنند. یکی از آن‌ها کاورت کال و دیگری اختلاف قیمتی است که ممکن است دارایی پایه با قرارداد آتی داشته باشد. یعنی می‌دانیم که درآینده قرار است این دارایی با چه قیمتی به فروش برسد. همه این‌ها جزو امکاناتی است که می‌توان از این ابزار و ترکیب آن با دارایی پایه که همان صندوق بخشی فلزات رویین است استفاده و بهره‌گیری کنیم.

الله قلی درخصوص معرفی صندوق جدید به بازار سرمایه توضیح داد: همین امروز صندوق درآمد ثابت صدور ابطالی به نام قلک سورنا را پذیره‌نویسی می‌کنیم. یک صندوق درآمد ثابت با پرداخت ماهانه است که امیدواریم برای سرمایه‌گذاران ثبات و امنیت مالی را ایجاد کند. همچنین امیدوار هستیم بازار سرمایه دوران سخت و بی‌ثبات را به سرعت پست سر گذاشته و روز‌های خوبی برای همه سرمایه گذاران به ارمغان بیاورد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.