بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
تورم ماهانه با افزایش ۲.۷ درصدی همراه شد
شاخص قیمت مصرف کننده در مهر ماه ۱۴۰۳، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۶ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۳.۶ درصد افزایش داشته است.
کد خبر : ۲۸۶۶۱۹
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور در مهر ماه ۱۴۰۳، برای خانوارهای کشور به ۲۷۱.۸ رسیده است. این عدد نشان‌دهنده افزایش ۲.۷ درصدی نسبت به ماه قبل و ۳۱.۶ درصدی نسبت به مهر ماه سال گذشته است. علاوه بر این، در دوازده ماهه منتهی به این ماه، شاخص قیمت ۳۳.۶ درصد افزایش یافته است.

تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارها، که به معنی تغییر درصدی شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است، در مهر ماه ۱۴۰۳ با مقدار ۳۱.۶ درصد گزارش شده که نشان‌دهنده افزایش هزینه خانوار‌ها به نسبت مهر ۱۴۰۲ است. این میزان به نسبت ماه قبل ۰.۴ واحد درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، تورم ماهانه در مهر ۱۴۰۳ به ۲.۷ درصد رسیده که برای گروه‌های اصلی شامل «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۲.۳ درصد و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» ۲.۹ درصد گزارش شده است.

نرخ تورم سالانه نیز برای خانوار‌ها به ۳۳.۶ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۰.۶ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای در این ماه از ۳۰.۵ درصد برای دهک اول تا ۳۴.۱ درصد برای دهک‌های نهم و دهم متغیر است. به این ترتیب، فاصله تورمی بین دهک‌ها نیز در این ماه به ۳.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.