بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی توسط بانک ها الزامی است
بانک مرکزی ضمن اخطار به ۱۰ بانکی برای کم‌کاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی تأکید کرد: پرداخت این تسهیلات الزامی بوده و در صورت عدم اجرا، قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح می باشد.
کد خبر : ۲۸۶۶۲۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، بانک مرکزی به بانک‌ها که در ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه برای مشاغل خانگی عملکرد مناسبی نداشته‌اند، هشدار داد و تأکید کرد که پرداخت سهمیه مشخص‌شده برای این بانک‌ها مطابق با قانون ساماندهی مشاغل خانگی الزامی است. عدم اجرای این قانون می‌تواند منجر به پیگیری در مراجع ذی‌صلاح شود. همچنین، بانک مرکزی از مدیران بانک‌ها خواسته تا به طور فوری دستور دهند که واحد‌های مرتبط اقدام به تسریع در پرداخت تسهیلات مذکور کنند. این هشدار شامل بانک‌های تجارت، مهر ایران، رسالت، توسعه تعاون، صادرات، ملی، رفاه، ملت، سپه و پست بانک است.

طبق ماده ۱۸ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، بانک مرکزی موظف است هر سال سهمیه قابل اعطاء از منابع قرض‌الحسنه و منابع عادی سیستم بانکی را به ستاد مربوطه ارائه دهد، تا ستاد بر اساس اولویت فعالیت‌های مشاغل خانگی، سهمیه استانی را تعیین کند. به همین منظور، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای به بانک‌های مربوطه، ضوابط اعطای وام مشاغل خانگی را برای سال ۱۴۰۳ ابلاغ کرد.

در سال جاری، مبلغ وام قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی فردی به ۱۵۰ میلیون تومان و برای کارفرمایی به ازای اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر حداکثر ۴ میلیارد تومان با سود چهار درصد تعیین شده است. بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، این مشاغل به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که توسط اعضای خانواده در فضای مسکونی اجرا می‌شود و به تولید خدمات یا کالا‌هایی منجر می‌شود که قابلیت عرضه به بازار خارج از محل سکونت را دارد.

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته‌های مشاغل خانگی شامل صنایع دستی، فرش دستباف، تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و ... است. جزئیات این مشاغل و زیرمجموعه‌های آن در وب‌سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قسمت مشاغل خانگی موجود است.

متقاضیان مشاغل خانگی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس www.mcls.gov.ir، با توجه به نوع فعالیت موردنظر خود یکی از فرم‌های ثبت نام (مستقل، تحت پوشش یا پشتیبان) را تکمیل کنند. فرم‌های تکمیلی پس از بررسی در دستگاه اجرایی ذی‌ربط، در صورت تأیید طرح، به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده و مجوز مربوطه صادر خواهد شد. در مورد متقاضیان معرفی‌شده از سوی سازمان بهزیستی نیز، پس از تأیید طرح در دستگاه مربوطه، مجوز نهایی به سازمان بهزیستی ارسال خواهد شد.

منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.