بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
آینده تحت رهبری ترامپ چگونه خواهد بود؟
تغییرات در سیاست خارجی در صورت یک دوره دوم دولت دونالد ترامپ می‌تواند به طور قابل توجهی بر بازار‌های انرژی تأثیر بگذارد، به‌ویژه در رابطه با روسیه و ایران.
کد خبر : ۲۸۶۶۴۶
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از یورونیوز؛ با اشاره به نشست‌های اخیر خود در واشنگتن با مقامات ارشد دولت قبلی ترامپ، استراتژیست‌های کالای RBC گفتند که یک دولت ترامپ در سال ۲۰۲۵ ممکن است به عنوان انگیزه‌ای برای پایان دادن به جاه‌طلبی‌های سرزمینی بیشتر، به روسیه تخفیف‌هایی در تحریم‌ها ارائه دهد.

این رویکرد نشانه‌ای از تغییر از حمایت کنونی از اوکراین خواهد بود، و برخی مشاوران سوالاتی را در مورد “اثربخشی ریختن این همه منابع به یک جنگ که آن را غیرقابل پیروزی می‌دانند” مطرح کرده‌اند، طبق گفته استراتژیست‌ها.

این مشاوران اصرار دارند که اولویت کلیدی ترامپ ۲.۰ این خواهد بود که هر چه زودتر به یک توافق صلح برسند، حتی اگر این به معنای اجازه دادن به روسیه برای تثبیت دستاورد‌های سرزمینی خود باشد. 

در حالی که تحریم‌های اروپایی بخش مرکزی اقدامات تنبیهی در بخش انرژی بوده‌اند، RBC اشاره می‌کند که برخی تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده تحت ترامپ ممکن است کاهش یابد، از جمله تحریم‌هایی که بر سرمایه‌گذاری‌های صنعت انرژی و صادرات فناوری تأثیر می‌گذارند و همچنین اقدامات تنبیهی علیه طرف‌هایی که در تجارت انرژی روسیه شرکت دارند.

ما همچنین فکر می‌کنیم که مهم خواهد بود که ببینیم آیا در تعهد جمعی اروپایی برای حمایت از اوکراین ترک‌هایی ایجاد می‌شود یا خیر، اگر یک تغییر واضح در سیاست آمریکا در مورد جنگ وجود داشته باشد. 

از سوی دیگر، ایران ممکن است با تشدید تحریم‌های ایالات متحده روبرو شود، با اشاره مشاوران ترامپ به بازگشت به سیاست‌های فشار حداکثری. هدف کاهش درآمد نفتی ایران خواهد بود، حرکتی که انتظار می‌رود در داخل حزب جمهوری‌خواه با هیچ مقاومتی مواجه نشود.

RBC اشاره می‌کند که اجرای سختگیرانه‌تر تحریم‌های موجود، به ویژه تحریم‌های ثانویه که دسترسی به بازار‌های سرمایه ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌تواند برای محدود کردن صادرات نفت ایران و تقویت مخالفان رژیم ایران مورد استفاده قرار گیرد.

ایالات متحده ممکن است در سیاست نفتی خود نسبت به ایران، آزادی عمل بیشتری داشته باشد نسبت به وضعیت با روسیه، جایی که دخالت اروپا در تحریم‌ها قابل توجه است.

استراتژیست‌ها معتقدند که مانع کلیدی برای ایالات متحده پیدا کردن منابع نفتی اضافی برای جبران هرگونه اختلالات ناشی از تحریم‌های ایران خواهد بود. آن‌ها اشاره می‌کنند که اعضای اوپک ممکن است برای افزایش سریع تولید تردید داشته باشند، زیرا ترجیح می‌دهند از تکرار سناریوی ۲۰۱۸ که منجر به نتایج منفی شد، اجتناب کنند.

اوپک احتمالاً به دنبال شواهد واضح از یک وقفه خواهد بود قبل از اینکه بخواهد برای کمک به واشنگتن شیر‌ها را باز کند. 

RBC همچنین در مورد پویایی‌های سیاسی پیرامون احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران اظهار نظر کرد. این شرکت اشاره کرد که برخی مقامات سابق ایالات متحده بر این باورند که نخست‌وزیر اسرائیل، نتانیاهو، با “فرصت تاریخی برای کاهش تهدید هسته‌ای ایران و بازتنظیم شطرنج خاورمیانه” روبرو است، به‌ویژه در پی تضعیف رهبری حزب‌الله و حماس.

علاوه بر این، گزارش اشاره کرد که اگر اسرائیل در دوران دولت بایدن اقدام نکند، ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۵ و به‌ویژه اگر رئیس‌جمهور سابق ترامپ به دفتر برگردد، اقدام کند.

“رئیس‌جمهور ترامپ در دوران قبلی خود هیچ تمایلی برای درگیر شدن در مناقشات نظامی خارجی نشان نداد,” استراتژیست‌ها ادامه دادند.

“با این حال، ما به‌طور جدی احتمال حمایت او از اقدامات تهاجمی‌تر اسرائیل، از جمله هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای، را با توجه به نظرات برخی از نزدیک‌ترین مشاوران او و همچنین موقعیت گسترده‌تر حزب جمهوری‌خواه در این مسئله، در نظر می‌گیریم,” آن‌ها نتیجه‌گیری کردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.