بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
در ترازوی بازار سرمایه، انتظارات سنگین‌تر از اتفاقات هستند
با روی کار آمدن دولت جدید، سرمایه گذاران و سهامداران انتظار روند منفی و نزول نرخ بهره را داشتند، اما این امر اتفاق نیفتاد و همچنان شاهد بالا بودن نرخ بهره هستیم. درصورتی که در کنار رشد دلار نیما، نرخ بهره در همین محدوده حفظ شود یا هرچند به شکل محدودی کاهش پیدا کند می‌تواند اثر بسیاری را بر بازار بگذارد، اما نرخ بهره ۳۵ یا ۳۶ درصدی می‌تواند اثر افزایش نرخ دلار نیما را خنثی سازد. این دو محرک باید دنبال شوند تا روند و عملکرد بلندمدت بازار سرمایه مشخص گردد.
کد خبر : ۲۸۶۶۷۱
نویسنده :
زهرا منصور

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز اشاره کرد: در حال حاضر مهم‌ترین موضوع اثرگذار بر بازار سرمایه که در انتظارات سهامداران وجود دارد، بحث تنش‌های منطقه‌ای است؛ اما فارغ از این مسائل و درخصوص انتظارات از دولت، می‌توان به موضوع کاهش نرخ بهره پرداخت. کاهش نرخ بهره یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که از دولت جدید انتظار می‌رفت.

وی اشاره کرد: با روی کار آمدن دولت جدید، سرمایه گذاران و سهامداران انتظار روند منفی و نزول نرخ بهره را داشتند، اما این امر اتفاق نیفتاد و همچنان شاهد بالا بودن نرخ بهره هستیم. در اعداد بودجه نیز شاهدیم که رقمی در حدود ۷۰۰ همت فروش اوراق داریم که در گذشته نیز اثر فروش اوراق ۲۴۰ همتی بر بازار را شاهد بوده‌ایم. هرچند مطرح شده که این اوراق اثری بر بازار نخواهد داشت و از محل آن تامین نخواهد شد، اما به هر حال سهامداران و فعالان بازار انتظار این موضوع را نداشتند.

پورکار یادآور شد: شرایط بلند مدت بازار سرمایه به دو عامل دلار نیما و نرخ بهره وابسته است. نرخ دلار نیما در حال افزایش است و در بودجه نیز حدود ۵۴ هزارتومان تعیین شده  اما براساس شواهد احتمال رسیدن دلار نیما به ۵۸ هزارتومان در پایان سال نیز وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: با افزایش دلار نیما طبیعتا سود و فروش ریالی شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و تک نرخی شدن ارز سبب کاهش بسیاری از رانت‌ها خواهد شد که می‌تواند عاملی سودمند باشد.

وی افزود: درصورتی که در کنار رشد دلار نیما، نرخ بهره در همین محدوده حفظ شود یا هرچند به شکل محدودی کاهش پیدا کند، می‌تواند اثرات بسیاری را بر بازار بگذارد، اما نرخ بهره ۳۵ یا ۳۶ درصدی می‌تواند اثر افزایش نرخ دلار نیما را خنثی سازد. این دو محرک باید دنبال شوند تا روند و عملکرد بلندمدت بازار سرمایه مشخص گردد.

پورکار بیان کرد: انتظار می‌رود شاخص بازار مدتی را در همین محدوده بین ۱ میلیون و ۹۰۰ تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در فاصله ۲۰۰ هزار واحدی نوسان داشته باشد تا پس از آن به طور تدریجی شرایطی ایجاد شود که موجب صعود گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تکرار چرخه ناکارآمد اقتصاد در بودجه ۱۴۰۴؟
زیر سایه سنگین عدم اطمینان به ثبات شرایط؛

تکرار چرخه ناکارآمد اقتصاد در بودجه ۱۴۰۴؟

بازار سرمایه در هفته جاری چه روندی خواهد داشت؟
کاهش ریسک مورد ارزیابی معامله‌گران؛

بازار سرمایه در هفته جاری چه روندی خواهد داشت؟

موضوعی که می‌تواند یکی از چالش‌های جدی بورس باشد
واکنش سرد بازار سرمایه به بودجه ۱۴۰۴ در این روز‌های پر تنش؛

موضوعی که می‌تواند یکی از چالش‌های جدی بورس باشد

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.