بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
مهم‌ترین انتظارات از دولت و بانک مرکزی با توجه به کاهش ریسک سیستماتیک/ تا چه اندازه می‌توان به بسته بهبود بازار سرمایه امیدوار بود؟
با توجه به کاهش ریسک سیستماتیک و کاهش نرخ تورم از بانک مرکزی انتظار می‌رود که نرخ بهره بانکی و نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهد تا به این وسیله سپرده گذاران بانکی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه روی آورند. طبیعتا ضروری است گشایش های ویژه ای در زمینه حمایت از بازار سرمایه ایجاد شود؛این گشایش ها در اولین مرحله از نگرش دولت و مجلس مطالبه می شوند.
کد خبر : ۲۸۶۷۵۰
نویسنده :
زهرا منصور

حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز بیان کرد: تصور حذف کامل تنش ها، تصوری شتاب زده است و کماکان باید صبر کرد. هرچند امیدواریم که ریسک سیستماتیک به سمت صفر میل پیدا کرده باشد، اما ضروری است شرایط را به گونه‌ای جلو ببریم تا سرمایه گذارانی که در حال حرکت به سمت بازار سرمایه هستند، اطمینان یابند که قانون گذار و مقامات ناظر، بازار سرمایه را در نظر دارند و از تلاطمات ناگهانی جلوگیری خواهد شد.

وی مطرح کرد: به نظر می‌رسد ادامه سیاست‌های فعلی در کوتاه مدت بتواند موثر باشد، اما طبیعتا ضروری است گشایش‌های ویژه‌ای در زمینه حمایت از بازار سرمایه ایجاد شود؛ چراکه بازار سرمایه طی سال‌های گذشته از سایر بازار‌های موازی همچون مسکن، خودرو، سکه و دلار عقب مانده و این عقب ماندگی باید جبران شود.

مهرآور ادامه داد: این گشایش‌ها در اولین مرحله از نگرش دولت و مجلس مطالبه می‌شوند. دولتمردان و مجلسی‌های کشور باید به این نتیجه برسند که بازار سرمایه برای اقتصاد کشور یک بازار سودمند است و به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک خواهد کرد. درصورتی که دولتمردان به این نتیجه برسند، طبیعتا قوانین و مقرراتی که وضع می‌شوند و دستورالعمل‌هایی که در مسیر عملیاتی شدن قرار می‌گیرند، در راستای حمایت از بازار سرمایه خواهند بود. در صورتی که این موضوع درک شود، با توجه به میزان منابع راکدی که وجود دارد، طبیعتا سرمایه گذاران به سمت بازار سرمایه سوق پیدا خواهند کرد و بورس کشور از رشد و شکوفایی لازم برخوردار خواهد شد.

وی افزود: پس از کاهش ریسک سیستماتیک و کاهش نرخ تورم از بانک مرکزی انتظار می‌رود که نرخ بهره بانکی و نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهد تا به این وسیله سپرده گذاران بانکی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه روی آورند.

 

بسته بهبود بازار سرمایه تا چه میزان موثر خواهد بود؟

 

کارشناس بازار سرمایه گفت: قطع به یقین بند‌های بسته بهبود بازار سرمایه همچون ارائه برنامه‌های ناشران برای بهبود سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در باقی‌مانده سال به نحوی که عملکرد شرکت‌ها در نیمه‌ی دوم سال، بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به نیمه‌ی اول داشته باشد و همچنین اینکه نهاد‌های مالی دارای صندوق‌های درآمد ثابت، نسبت به افزایش سهم سهام در پرتفوی خود بر اساس رویه‌های تعریف‌شده اقدام کنند، تاثیر مثبتی خواهند داشت، اما از آنجایی که صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های ناشر جوابگوی یونیت هلدر‌ها و سهامداران خود هستند، باید شرایط ریسک سیستماتیک موجود در بازار به حدی کاهش یابد که آمادگی حذف سایر ریسک‌های بازار سرمایه ایجاد شود.

مهرآور یادآور شد: در صورتی که ریسک سیستماتیک افزایش یابد، این صندوق‌ها و شرکت‌ها ترجیح خواهند داد که منابع خود را به سمت سپرده‌های بانکی سوق دهند تا بتوانند حداقل‌ها را برای سرمایه گذاران خود جبران کنند و با توجه به این موضوع، نمی‌توان از این شرکت‌ها انتظار داشت که به سمت بازار روی بیاورند. درصورت کاهش ریسک‌ها و تنش ها، این شرکت‌ها نیز به دنبال بازدهی بالاتر هستند و قطعا بازدهی بالاتر را در فعالیت بیشتر در بازار سرمایه خواهند داشت؛ بنابراین می‌توان به بسته بهبود بازار سرمایه امیدوار بود.

 

آیا می توان به عملکرد شرکت‌ها در ۶ ماهه دوم سال امید داشت؟

 

وی تصریح کرد: بزرگترین چالش صنعت گران و تولیدکنندگان، دخالت‌های ناروایی است که در تولید و قوانین وضع شده ایجاد می‌شود. قوانین خلق الساعه سبب خواهند شد که تولیدکننگان از تصمیم گیری صحیح، پیش بینی و بودجه بندی باز بمانند. حذف دخالت‌های دولت و وضع قوانین نتیجه بخش در مجلس، منجر به دلگرمی صنعت گران و تولید کنندگان و پیش بینی پذیری آینده برای آن‌ها خواهد شد. با پیش بینی پذیر ساختن آینده طبیعتا صنایع رشد بیشتری خواهند داشت و در نتیجه افزایش رونق بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نزدیک شدن نرخ دلار نیمایی به بازار آزاد یکی از اقدامات نتیجه بخش است. بسیاری از قوانینی که در لایحه ۱۴۰۴ قرار است وضع شوند، جنبه حمایتی از بازار سرمایه را دارند. از سوی دیگر کاهش و قابل پیش بینی شدن نرخ‌های خوراک، طبیعتا به ایجاد رونق در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تکرار چرخه ناکارآمد اقتصاد در بودجه ۱۴۰۴؟
زیر سایه سنگین عدم اطمینان به ثبات شرایط؛

تکرار چرخه ناکارآمد اقتصاد در بودجه ۱۴۰۴؟

ثبات و تداوم به بازار‌های کشور بازخواهد گشت؟ /عدم سیاست گذاری شفاف در حوزه انتشار اوراق
دولت همچنان در موضوع نرخ‌های بهره و قیمت گذاری، بدون سیاست پیش می‌رود؛

ثبات و تداوم به بازار‌های کشور بازخواهد گشت؟ /عدم سیاست گذاری شفاف در حوزه انتشار اوراق

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.