بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸

نقد و بررسی انواع مختلف مدل‌های کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)

نقد و بررسی انواع مختلف مدل‌های کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)
با افزایش ارتباط بین افراد در سراسر جهان، افراد بیشتری به سرمایه‌گذاری جمعی روی می‌آورند.
کد خبر : ۲۸۸۵۳۹
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، با افزایش ارتباط بین افراد در سراسر جهان، افراد بیشتری به سرمایه‌گذاری جمعی روی می‌آورند. کارشناسان تامین مالی جمعی معتقدند، این روش جمع آوری سریع سرمایه، همواره به رشد خود ادامه می‌دهد. امروز قصد داریم در مورد مدل‌های کرادفاندینگ با شما صحبت کنیم. در کل، پنج نوع تامین مالی جمعی داریم که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

 

تامین مالی جمعی چیست؟


تأمین مالی جمعی روشی مدرن برای جمع‌آوری سرمایه از طریق مشارکت افراد، اغلب در پلتفرم‌های آنلاین، است. این روش به جای وام‌های سنتی، به کسب‌وکار‌ها اجازه می‌دهد سرمایه خود را با حمایت عمومی تأمین کنند. صاحبان ایده‌ها پروژه‌های خود را در این پلتفرم‌ها معرفی کرده و از افراد می‌خواهند با مبالغ دلخواه در تأمین سرمایه مشارکت کنند.

پلتفرم‌های کرادفاندینگ، به عنوان بازار‌های دیجیتالی عمل می‌کنند. این پلتفرم‌ها به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهند با تعیین اهداف مالی، پروژه‌های خود را به نمایش بگذارند و پاداش‌های مختلفی را برای حامیانی که از کمپین‌های آنها حمایت می‌کنند، مشخص نمایند.

کرادفاندینگ به افراد معمولی و مشاغل کوچک اجازه می‌دهد تا از افراد زیادی پول دریافت کنند. در نتیجه به کسانی که ایده‌های جالبی دارند، اما سرمایه لازم برای اجرای آن را ندارند کمک می‌کند تا بتوانند ایده خود را به مرحله اجرا برسانند.

کرادفاندینگ حس مشارکت در جامعه را تقویت می‌کند و به حامیان اجازه می‌دهد بدون راه اندازی هیچ کسب و کاری، در راه اندازی یا توسعه یک کسب و کار شریک شوند.

 

مزایای تامین مالی جمعی


قبل از پرداختن به مدل‌های کرادفاندینگ به مزایای این روش تامین مالی اشاره می‌کنیم. صاحبان کسب و کار از طریق تامین مالی جمعی می‌توانند به سرعت و به راحتی برای اهداف خود پول جمع آوری کنند و جامعه‌ای از حامیان که مشتاق کمک هستند را برای خود ایجاد نمایند. 

تامین مالی جمعی فقط وسیله‌ای برای افزایش سرمایه نیست. بلکه یک ابزار پویا با چند مزیت فراتر از حمایت مالی است.

 

۱. دسترسی به سرمایه


تامین مالی جمعی در‌ها را به روی حامیان مختلف، از مشارکت کنندگان فردی گرفته تا سرمایه‌گذاران نهادی، باز می‌کند و امکانات مالی را گسترش می‌دهد. این روش، به ویژه برای استارت‌آپ‌ها که ممکن است برای تامین سرمایه دچار مشکل شوند، مفید است.

 

۲. اندازه گیری علاقه بازار و تعامل با مشتری


راه اندازی یک کمپین تامین مالی جمعی، نیازمند اندازه گیری علاقه بازار به یک محصول یا خدمت است. از طرفی تعامل با حامیان، به سازندگان اجازه می‌دهد تا پیشنهادات خود را بر اساس بازخورد بلادرنگ اصلاح کنند.


۳. ایجاد جامعه و حمایت از برند


سرمایه‌گذاری جمعی، جامعه‌ای را پیرامون یک پروژه ایجاد می‌کند و جمعی از حامیان وفادار را برای حمایت از برند صاحب پروژه گرد هم می‌آورد. از طرفی افزایش دید در پلتفرم‌های تامین مالی جمعی می‌تواند منجر به شناخت و حمایت گسترده‌تر از برند شود.

 

۴. بازاریابی و تبلیغات مقرون به صرفه


ایجاد کمپین در پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، به عنوان یک راه بازاریابی بدون نیاز به هزینه‌های اولیه عمل می‌کند. یک روایت متقاعد کننده در کمپین (معرفی طرح)، نه تنها حامیان را جذب می‌کند، بلکه به عنوان بازاریابی رایگان، بسیار مفید و موثر است.


۵. مدل‌های تامین مالی انعطاف پذیر


مدل‌های کرادفاندینگ بسیار متنوع است. این تنوع به صاحبان پروژه و حامیان آن اجازه می‌دهد تا مدل تامین مالی متناسب با اهداف خود را انتخاب کنند.


۶. پتانسیل برای پذیرش زودهنگام و مشارکت


حامیان یک پروژه می‌توانند به سفیران برند تبدیل شوند. کمپین‌های سرمایه‌گذاری جمعی اغلب نظر شرکا یا همکاران بالقوه را نیز به سمت خود جلب کرده و روابط تجاری آینده خود را تقویت می‌کنند.

 

نقد و بررسی انواع مختلف مدل‌های کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)

انواع مختلف مدل‌های کرادفاندینگ


در این بخش از مقاله به ۵ نوع مدل کرادفاندینگ اشاره می‌کنیم.

 

۱. تامین مالی جمعی مبتنی بر اهدا


یکی از محبوب‌ترین انواع کرادفاندینگ، تامین مالی جمعی مبتنی بر اهدا است. این روش، درخواست کمک مالی کوچک از تعداد زیادی از افراد برای جمع‌آوری پول برای یک هدف خاص است. تامین مالی جمعی مبتنی بر اهدا، روشی مناسب برای جمع آوری پول برای نیاز‌های شخصی و پروژه‌های جامعه‌محور است. این روش مصداق جمع‌آوری کمک‌های مالی است. فراخوان جمع آوری کمک‌های مالی، معمولا در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. 
نمونه‌هایی از آن شامل جمع‌آوری پول برای پوشش هزینه‌های پزشکی یا یک بحران مالی غیرمنتظره یا پروژه‌های محلی مانند احداث یک پارک جدید است. کمک به یک موسسه خیریه نیز در این مدل از کرادفاندینگ قرار می‌گیرد.


۲. مدل‌های کرادفاندینگ: تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش


تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش معمولاً برای جمع‌آوری سرمایه جهت استارتاپ‌ها یا پروژه‌های جدید استفاده می‌شود. در این مدل، اهداکنندگان بر اساس مبلغ مشارکت خود جوایزی مانند محصولات، خدمات رایگان یا اقلام خاص دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، یک هنرمند می‌تواند در ازای حمایت مالی، آثار هنری امضاشده خود را ارائه دهد.


۳. تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام


سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهام، سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های کوچک تا متوسط است که به دنبال سرمایه زیادی برای راه‌اندازی یا توسعه کسب‌وکار خود هستند. در این مدل، در ازای کمک‌های مالی، اهداکنندگان درصدی از مالکیت شرکت را دریافت می‌کنند. این درصد بسته به کسب‌وکار متفاوت است و می‌تواند راهی عالی برای شرکت‌ها برای جمع‌آوری سریع سرمایه بدون دردسر اخذ وام سنتی باشد. 


۴. مدل‌های کرادفاندینگ: تامین مالی جمعی مبتنی بر بدهی


تأمین مالی جمعی مبتنی بر بدهی، که به‌عنوان وام همتا به همتا نیز شناخته می‌شود، روشی سریع برای جمع‌آوری سرمایه است. در این مدل، وجوه با تعهد بازپرداخت در موعد مشخص جمع‌آوری می‌شود و معمولاً توسط مشاغل یا افراد برای تأمین نیاز‌های مالی بدون واگذاری سهام استفاده می‌شود. در این روش، هدف از دریافت پول و زمان بازپرداخت باید به‌وضوح مشخص شود.


۵. سرمایه‌گذاری جمعی املاک و مستغلات


نوع دیگری از تامین مالی جمعی وجود دارد که مربوط به بازار املاک می‌شود. این مدل، برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند پول خود را در املاک و مستغلات بگذارند، مطرح می‌شود. در این نوع از مدل‌های کرادفاندینگ، به طور معمول، یک فرد یا یک شرکت املاک و مستغلات وجوهی را از سرمایه‌گذاران جمع آوری می‌کند تا برای خرید یک ملک بزرگ مانند یک ساختمان آپارتمانی صرف شود. 

با سرمایه‌گذاری جمعی املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاران می‌توانند مقادیر بسیار کمتری از قیمت هر واحد را پرداخت کنند. سپس سرمایه‌گذاران بسته به میزان پولی که پرداخت کرده‌اند، هر سه ماه یک بار اجاره دریافت می‌کنند.


بهترین مدل‌های کرادفاندینگ کدام است؟


در اینجا عواملی که باید برای انتخاب یک مدل از کرادفاندینگ در نظر بگیرید آورده شده است.
ماهیت پروژه: ماهیت و محدوده پروژه باید ارزیابی شود. آیا محصول ملموسی ارائه می‌دهد، آیا به دنبال سرمایه‌گذاری برای راه اندازی یا توسعه یک کسب و کار است یا برای یک هدف خیر سرمایه جمع‌آوری می‌کند؟ 

مقدار بودجه: شما باید بودجه خود را در نظر بگیرید. ذکر این نکته ضروری است که هر چه مبلغ بیشتری سرمایه‌گذاری کنید سود بیشتری عاید شما می‌شود. 

تعامل با مخاطب: ایا صاحب پروژه مخاطبان و ترجیحات آنها را درک می‌کند؟ 

بازه زمانی: جدول زمانی کمپین را در نظر بگیرید. برخی از مدل‌های تامین مالی جمعی ممکن است محدودیت زمانی داشته باشند.

 

نقد و بررسی انواع مختلف مدل‌های کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)

 

خلاصه‌ای بر مدل‌های کرادفاندینگ


کرادفاندینگ روشی مناسب برای جمع‌آوری سرمایه است که نوع پروژه، مدل آن را تعیین می‌کند. در مدل کرادفاندینگ مبتنی بر بدهی، سرمایه‌گذار مبلغی را به‌عنوان وام به کسب‌وکار می‌دهد و در زمان مقرر اصل سرمایه و سود آن را دریافت می‌کند. پلتفرم‌هایی مانند دونگی امکان شرکت در این مدل را با سرمایه حداقلی فراهم می‌کنند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عرضه صندوق طلای ویستا با نماد
اقدامات سودمند شرکت سبدگردان ویستا در حوزه خدمات شرکتی؛
عرضه صندوق طلای ویستا با نماد "زروان"، ۱۷ آذر در بورس
ارسال نظر