مزایای بورس شدن برای معاملات کالایی چیست؟
به گزارش بورس نیوز، عرفان کاظمزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتوگو با «بورسنیوز» به افزایش عرضه کالاها در بازار سرمایه از طریق بورس کالا در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: به تازگی شاهد افزایش عرضه کالاها در قالب قراردادها، صندوقها و گواهیهای سپرده کالایی در بستر بورس کالای ایران هستیم. این اقدام، گام مثبت و مهمی در راستای توسعه بازار سرمایه، واقعیسازی قیمتها و کاهش نرخگذاری دستوری، حذف واسطههای معاملاتی و در نتیجه افزایش درآمد و سودآوری شرکتها و سرمایهگذاران این بازار به شمار میآید.
وی بر این نکته تاکید کرد که عرضه کالاها در بستر بازار سرمایه و از طریق بورس کالا یکی از اقدامات مؤثر در مقابله با قیمتگذاری دستوری است. کاظمزاده خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که سیاستهای دولت نیز به سمت فاصله گرفتن از قیمتگذاری دستوری حرکت کرده و ما شاهد کاهش فاصله نرخ دلار بازار آزاد با دلار توافقی هستیم، عرضه کالاها در بازار سرمایه میتواند پیامدهای مثبتی را هم در حوزه تولید و هم در سودآوری سرمایهگذاران این حوزه به همراه داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که عرضه کالاها در بازار سرمایه از طریق بورس کالا میتواند نرخگذاریها را بر اساس مکانیزم بازار به سمت واقعی شدن هدایت کند و یکی از مهمترین معضلات تولید، یعنی قیمتگذاری دستوری را حل نماید. در چنین شرایطی به دلیل واقعی شدن قیمتها بر اساس عرضه و تقاضا، درآمد تولیدکنندگان افزایش خواهد یافت و به تبع آن، ثبت درآمد و عملکرد بهتر شرکتها در صورتهای مالیشان، منافع و بازدهی بیشتری را برای سرمایهگذاران به همراه خواهد داشت.
وی یکی از مزیتهای بارز بورسی شدن کالاها را قطع مسیرهای سفتهبازی در بازار کالایی دانست و گفت: یکی از مزایای کلیدی بورس کالا نسبت به سایر بازارها، دور بودن معاملات کالایی در این بستر از هرگونه سفتهبازی و واسطهگری است. در این نوع معاملات، تولیدکننده و مصرفکننده به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و به طور طبیعی هر چه این بازار عمق بیشتری داشته باشد، سودآوری تولید و معاملات برای تولیدکننده به عنوان عرضهکننده و سرمایهگذار به عنوان خریدار افزایش خواهد یافت.
کاظمزاده با اشاره به اینکه بورس کالای ایران همچنان در مراحل ابتدایی کار و بازاری نوپا با قابلیت و ظرفیت رشد و توسعه است، افزود: علاوه بر آنچه که در حال حاضر از طریق بورس کالا عرضه میشود، این ظرفیت وجود دارد که سایر کالاها از جمله خودرو، مسکن (در قالب فروش متری و ...) و همچنین انواع محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن ملاحظات و الزامات کارشناسی خاص خود، به همراه طیف گستردهای از سایر کالاها از مسیر بازار سرمایه و از طریق بورس کالا عرضه و معامله شوند.
تحلیلگر بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: هر چه عمق بورس کالای ایران بیشتر شود، مزایای آن نیز افزایش خواهد یافت و حتی میتوان از مزیتهای این بازار برای کنترل تقاضا و تاثیرگذاری بیشتر ابزارهای حاکمیتی مبتنی بر مکانیزم بازار در حوزه کالایی بهرهمند شد.
انتهای پیام/