استراتژیهای چهارگانه برای تحقق سرمایهگذاری در حوزه تولید

به گزارش بورسنیوز، کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «سرمایهگذاری برای تولید» از سوی مقام معظم رهبری، بیان کرد: بررسی سخنان مقام معظم رهبری در جلسات مختلف درباره مسائل اقتصادی نشان میدهد که ایشان توجه ویژهای به افزایش تولید دارند و بر این باورند که افزایش تولید کلید حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است. این امر به رشد حجم اقتصاد و بهبود معیشت و رفاه مردم کمک میکند.
او با اشاره به اینکه هدف و اولویت اصلی شعار امسال افزایش تولید است، اظهار داشت: باید ابتدا هدف این نامگذاری را درک کنیم و سپس برنامهریزی و استراتژی مناسب را تدوین کنیم و گامهای بعدی را برداریم.
کاشفی همچنین تأکید کرد که کلید واژه اصلی افزایش تولید است و سرمایهگذاری ابزاری برای دستیابی به این هدف محسوب میشود. وی افزود: سرمایهگذاری دارای ابعاد مختلفی است، از جمله صندوقهای بورسی و ساختار بانکی که در حال حاضر به نوعی ضعیف شده است، همچنین سرمایهگذاری خارجی که به دلیل تحریمها تحت فشار قرار گرفته و همچنین جلب مشارکت مردم که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست.
سود سرمایهگذاران باید به رسمیت شناخته شود
کاشفی در ادامه، چهار راهبرد اساسی برای تحقق شعار سال را مطرح کرد که اولین آن تضمین سود در سرمایهگذاری و به رسمیت شناختن سود سرمایهگذاران است. وی گفت: در هیچ کشوری سرمایهگذاری بدون تضمین سود انجام نمیشود و هیچگاه نمیتوان سرمایهگذاری را به عنوان یک کار عامالمنفعه تلقی کرد. تمام مدیران کشور و استانها باید به سود سرمایهگذاران احترام بگذارند و آن را به رسمیت بشناسند. این سود با توجه به شرایط اقتصادی متفاوت است و ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد یا حتی ۵۰ درصد باشد.
لزوم افزایش اعتماد عمومی
این عضو هیات رئیسه اتاق ایران، افزایش اعتماد عمومی جامعه را دومین راهبردی دانست که برای تحقق شعار سال باید در نظر گرفته شود و بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر اعتماد جامعه به نهادهای حاکمیتی، بانکی و بورسی کاهش یافته است و باید از طریق ابزارهای مختلف این اعتماد عمومی را بازیابی کنیم.
کاشفی یکی از این ابزارها را بازگشت نهادهایی مانند بانکها و بورس به جایگاه اصلی خود دانست تا مردم بتوانند سرمایههای خود را دوباره به این بخشها هدایت کنند. وی افزود: حتی در صورت نیاز باید نهادهای جدیدی تأسیس شود تا اعتماد مردم را جلب کرده و سرمایههای خرد آنها را برای تقویت تولید جمعآوری کند.
به گفته این فعال اقتصادی، اگر سرمایههای مردم به سمت بازارهایی همچون طلا و ارز رفته، ناشی از از دست دادن اعتماد جامعه است. کاشفی وقوع ثبات اقتصادی و کنترل تورم را از دیگر عوامل مؤثر بر جلب اعتماد مردم دانست و اظهار کرد: هیچ چیز به اندازه تورم نمیتواند اعتماد عمومی را تخریب کند.
بهبود فضای کسبوکار
کاشفی در ادامه با تأکید بر اینکه بهبود فضای کسبوکار نیز از راهبردهای کلیدی برای افزایش سرمایهگذاری و تولید است، ابراز کرد: ثبات قوانین و مقررات و پرهیز از دستورالعملهای ناگهانی و قوانین خلقالساعه از مهمترین مؤلفههای بهبود فضای کسبوکار است.
این فعال اقتصادی همچنین قیمتگذاریهای دستوری و دخالت دولت در قیمتگذاری را آفتی برای سرمایهگذاری و رونق تولید دانست که باید از آن دوری جست. به عقیده او، ثبات سیاستهای ارزی و تجاری، افزایش بهرهوری و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف نیز باید در راستای بهبود فضای کسبوکار لحاظ شود.
کاشفی معتقد است که بهبود فضای کسبوکار به عنوان یک عامل اساسی، میتواند سرمایههای مردم را به تولید، ثروت و اشتغال تبدیل کند.
تهیه پلتفرمهای جدید
کاشفی همچنین یکی دیگر از ملزومات تحقق نامگذاری سال را تهیه پلتفرمهای جدید برای جمعآوری سرمایههای خرد مردم اعلام کرد و گفت: این پلتفرمها میتواند در قالب صندوقهای بورسی، شرکتهای عمومی مردمی و تعاونیها باشد و میتوان از تجربیات گذشته و سایر کشورها در این زمینه بهره برد.
وی خاطرنشان کرد: برای راهاندازی این پلتفرمها باید از ظرفیت نهادهای خصوصی مانند اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و دانشگاهها استفاده کرد. همچنین حاکمیت و دولت باید صرفاً نقش نظارتی داشته باشند تا از سوءاستفاده جلوگیری شود و هیچگونه دخالت مستقیمی در این پلتفرمها نداشته باشند.
کاشفی در پایان تأکید کرد که ابتدا باید سه راهبرد اصلی محقق شود و سپس به سراغ ایجاد این پلتفرمهای جدید برویم، زیرا تا شرایط لازم فراهم نشود، امکان تجمیع سرمایههای مردم وجود ندارد.
انتهای پیام/