آثار قطع برق بر سود خودروسازان + جدول تشریحی
این مصاحبه و در ادامه تحلیل و ضعیت ،تنها برای روشن شدن اذهان عمومی از خسارات وارده به خودروسازان در صورت تداوم این روند است که جا دارد بزرگان صنعت برای کمک به غنای تحلیل نظرات خود را بیان نمایند و وزارت نیرو هم با ارایه راهکار از زیان صنایع پیشگیری نماید .
برق گرفتگی خودرو سازان
به گزارش بورس نیوز ؛ هدف ایران خودرو و سایپا از این تصمیم و انتقال زمان کاری به ساعات غیر پیک قطعی برق ، کاهش ضرر و زیان وارده عنوان شده و این در حالی است که چنانچه تولید کارخانجات خودرویی کشوردر این زمینه حتی به اندازه کمی کاهش یابد به سودآوری آتی آنها لطمه جبران ناپذیری خواهد زد .
در همین ارتباط محمد اسکندری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز ، ضمن تأیید مطالب بالا اظهار داشت : نقشی که انرژی برق در پیشبرد اقتصاد کشور بازی می کند به مثابه دمینوی زنجیره واری است که ، همه صنایع داخلی را هدف می گیرد .
وی در
ادامه با اذعان به اینکه کاهش ساعات کاری و تعطیلی خطوط تولید می تواند سایر زیر
مجموعه ها و سایر وابستگان خودرویی کشور از جمله شرکت های لیزینگ و یا ساخت و
تامین قطعات را نیز متأثر از خود کند افزود :چنانچه این وضعیت بخواهد مثلاً طی
یکماه ادامه یابد مقدار تولید ایران خودرو و سایپا و به تبع آن مقدار فروش آنها کاهش یافته و این در حالی است که به لحاظ
جبران تبعات این اقدام راهی جز کاهش هزینه های ثابت و کسر دستمزد های کارگران این دو
شرکت در پیش روی مدیران آن باقی نخواهد ماند .
خودرو در بازار آزاد گران می شود
اسکندری
با اشاره به اینکه احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار وجود دارد گفت : با توجه به
اوج گرفتن مسافرت ها در قبل از ماه رمضان
و نیز انگیزه فعلی خودروسازان مبنی بر کاهش تولید ، اگر چه ممکن است رشدی در قیمت
ها وجود نداشته باشد اما قطعاً شاهدکاهشی نیز در نرخ محصولات این شرکت ها نخواهیم
بود بطوریکه روی آوردن خودرو سازان به فروش های اعتباری و استفاده از برخی اعمال
نفوذها مبنی بر ادامه انباشت تولیدات در انبارها ، به رشد مصنوعی قیمت خودرو در
کشور منتج می شود امری که شاید اقبال خودرو سازان را در بر داشته باشد و البته
کاهش مصرف برق بهترین بهانه برای استفاده از این موقعیت باشد .
نیم نگاهی به بلوک سایپا
وی در پایان در خصوص رویکرد رقابت بلوک 18 درصدی سایپا در بازار گفت : به نظر می رسد یک تعصب و لج بازی کودکانه ای میان رقابت کنندگان این بلوک در حال انجام است .
این در حالی است که رشد قیمت سهام این بلوک در حال حاضر به هیچ عنوان نشان دهنده ارزش سهام و یا منطق اقتصادی حاکم براین معاملات نیست چرا که قیمت سهام خرد سایپا به همان نسبت در بازار افزایش نیافته است بنابراین به نظر می رسد چنانچه رقابت کنندگان این بلوک از جمله "شستا" و سازمان اقتصادی کوثر و همچینن مجموعه تعاونی کارکنان سایپا به یک جمع بندی و ائتلاف در این زمینه دست نیابند ، قیمت هر سهم بلوک 18 درصدی سایپا حتی به یک هزار تومان هم برسد .
شایان ذکر است براساس گزارش بورس نیوز همه ساله دوشرکت ایران خودرو و سایپا تا قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان طی یک مدت ده روزه با هدف تعمیر و بهسازی ماشین آلات همه کارکنان خطوط تولیدی خود را به مرخصی می فرستند که امسال این تعطیلی با کاهش ساعات اداری نیز مقارن شده است .
گفتنی
است طی برآوردهای واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز اگر تولید سایپا و ایران خوردو
طی سال همگن باشد ، بابت هر یک روز ، هر یک هفته و هر یک ماه تعطیلی خطوط این
شرکتها طبق جداول زیر تولیدات و فروش آنها کاهش خواهد یافت :
تولید شرکت |
یک روز تعطیلی |
یک هفته تعطیلی |
یک ماه تعطیلی |
ایران
خودرو |
1972 |
13804 |
59160 |
سایپا |
1831 |
12817 |
54930 |
کسری فروش |
یک روز تعطیلی |
یک هفته تعطیلی |
یک ماه تعطیلی |
ایران خودرو |
24.5 میلیارد تومان |
172 میلیارد تومان |
736 میلیارد تومان |
سایپا |
14.5 میلیارد تومان |
102 میلیارد تومان |
435 میلیارد تومان |
یک
روز تعطیلی |
یک
هفته تعطیلی |
یک
ماه تعطیلی |
|
ایران
خودرو |
5 ريال |
35 ريال |
150 ريال |
سایپا |
1 ريال |
7 ريال |
30 ريال |
پیش بینی سود ایران خودرو