بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۳
دبیر سندیکای صنعت برق خبر داد:

امضای توافقنامه 50 میلیون دلاری "بترانس"

طی سفر اخیری که در قالب هیأتی به ترکمنستان صورت گرفت، توافق اولیه برای فروش انواع ترانسفورماتورها امضا شده و مقرر گردیده ترانسفورماتورهای توزیع طی دو ماه آتی تحویل خریدار شود.
کد خبر : ۸۲۷۵۸
آخرین مذاکرات دولت ایران با دولت ترکمنستان منجر به امضای توافقنامه 50 میلیون دلاری فروش انواع ترانسفورماتورهای برقی شد.

دبیر سندیکای صنعت برق و عضو هیأت نمایندگان اتاق های بازرگانی تهران و ایران با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طی سفر اخیری که در قالب هیأتی به ترکمنستان صورت گرفت، توافق اولیه برای فروش انواع ترانسفورماتورها امضا شده و مقرر گردیده ترانسفورماتورهای توزیع طی دو ماه آتی تحویل خریدار شود.

حمیدرضا صالحی در ادامه افزود: با توجه به رشد نرخ ارز در کشور، در اختیار گرفتن بازار کشورهای منطقه و رشد و توسعه صنعت برق می تواند فرصتی جدید را برای افزایش درآمدهای غیر نفتی در ایران ایجاد کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: با توجه به سابقه حدود 45 ساله شرکت ایران ترانسفو و برخورداری این واحد تولید کننده تجهیزات برقی از توان بالا در تولید انواع ترانسفورماتورها، بزودی این شرکت تقاضای خریدار خارجی را تأمین می کند.

دبیر سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه حدود 70 درصد از کل تقاضای تجهیزات مورد نیاز ترکمنستان برای دریافت ترانسفورماتورهای توزیع است، بیان داشت: شرکت ایران ترانسفو با توجه به دارا بودن پتانسیل و ظرفیت تولیدی موجود با تولید و عرضه این تجهیزات و در اختیار گرفتن بازارهای دنیا، می تواند میزان تولید خود را به دو الی سه برابر افزایش دهد.

وی از انتقال ارز حاصل از صادرات این کالاها توسط صرافی های مجاز خارج از کشور خبر داد و افزود: بخشی از این درآمدها نیز می تواند در خرید مواد اولیه مورد نیاز از منابع خارجی استفاده شود. با توجه به وجود موجودی کالای تولید شده در "بترانس"، این درآمدها در اسرع وقت وصول می شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران با اشاره به هدف گذاری برای تحقق یک برنامه 20 ساله در صنعت برق و دستیابی به جایگاه اول در منطقه گفت: پیش از این نیز سفری همراه با اتاق بازرگانی ایران به کشور پاکستان انجام شد که در قالب تفاهم نامه ای درخواست شرکت برق کراچی مبنی بر دریافت فوری تجهیزات برقی به ویژه ترانسفورماتور با مشخصات فنی خاص امضا گردیده و حدود 30 ترانسفورماتور فوق توزیع نیز به این کشور ارسال شده است.

مابقی تجهیزات درخواستی آنها نیز پس از اعلام تغییرات فنی مورد نیاز طرف قرارداد ساخته و تحویل داده می شود. ظرفیت این بازار نیز همانند قرارداد ترکمنستان حدود 50 میلیون دلار است که توسط شرکت ایران ترانسفو تأمین می شود.

صالحی کشور عراق را نیز از جمله دیگر بازارهای هدف عنوان کرد و افزود: هیأتی نیز به کردستان عراق فرستاده شده و مقامات این کشور علاقه خود را برای تعامل با ایران و ادامه روابط تجاری و اقتصادی اعلام کرده اند.

وی در خاتمه سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون وضعیت صنعت برق و شرکت های برقی بورسی گفت: در حال حاضر برخی کشورها تجهیزات ساخت ایران را به دلیل کیفیت بالا و قابل رقابت با اروپایی ها، بدون مناقصه خریداری می کنند و تمایل بیشتری برای دریافت تجهیزات برقی از کشور را دارند. این نشان می دهد امکان رقابت کیفی محصولات ایرانی با سایر تولیدکنندگان انواع ترانسفورماتور وجود دارد و به شرط تأمین مواد اولیه مورد نیاز در سایر بازارها نیز حضور فعال خواهیم داشت. در این زمینه مسئولین امر نیز وعده کاهش مشکل تولیدات صنعت برق را ارایه کردند تا این صنعت در تبدیل اقتصاد نفتی ایران به اقتصاد غیر نفتی نقشی مهم ایفا کند.

در این زمینه شرکت هایی همچون ایران ترانسفو، مپنا و نیروترانس می توانند حضوری پررنگ از خود به نمایش بگذارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.