مشکلات صنعت خودرو قابل حل است، اما نیاز به تغییر نگرش دارد

به گزارش بورس نیوز، حمید کشاورز با اشاره به سوابق خود در صنعت قطعهسازی گفت: در ۴۳ سال گذشته زحمات زیادی کشیدهایم. از دهه ۶۰ در حوزه قطعهسازی فعال بودهایم. چیزی که ما را به سهامداری ایرانخودرو ترغیب کرد، این بود که در دهه ۶۰ قطعات لوازم خانگی میفروختیم، اما سیستم مدیریت دولتی باعث ورشکستگی بسیاری از شرکتها شد.
وی افزود: ۱۳ سال است که در هیات مدیره ایرانخودرو حضور داریم و ۱۶ سال سهامدار این شرکت هستیم. کاملا بر وضعیت فعلی شرکت اشراف داریم. این شرکت ۲۷۰ همت بدهی و نزدیک به ۱۵۰ همت زیان انباشته دارد، اما واهمهای از این شرایط نداریم. مسایل با قدرت و سرعت قابل حل هستند.
وی با اشاره به ساختار پیچیده ایرانخودرو گفت: این شرکت زیرمجموعههای زیادی دارد که لایههای بوروکراسی ایجاد کرده و باعث شده کار اصلی به درستی انجام نشود. در آینده نزدیک و میانمدت، این مشکلات را بدون کاهش نیروی انسانی برطرف خواهیم کرد. حتی متخصصان بیشتری به تیم اضافه خواهند شد.
کشاورز با مرور تاریخچه صنعت خودرو در ایران گفت: در دهه ۴۰، مرحومان احمد و محمود خیامی تصمیم گرفتند به جای مونتاژ، خودرو تولید کنند. از آن زمان ثابت شد که ایران ظرفیت تولید خودرو را دارد. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته، این صنعت مسیر سراشیبی را طی کرده و به جایی رسیده که خودروسازان روزبهروز بدنامتر شدهاند.
وی تاکید کرد: استراتژی محصول درست نبوده است. تنوع زیاد در قطعات، دردسرهای بزرگی ایجاد کرده. سادهنگری در مهندسی گناهی غیرقابل گذشت است. برخی قطعات را حذف میکنند تا هزینه را کاهش دهند، اما این کار به کیفیت خودرو لطمه میزند. در شرایط تحریم، نباید اجازه داد قطعات بیدوام روی خودرو نصب شوند. فشار بر افزایش تولید بدون توجه به کیفیت، مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
کشاورز از برنامههای آینده برای احیای برند این شرکت خبر داد و گفت: تغییر نگرش، وسواس در کیفیت و توجه به نیروی انسانی از نیازهای اصلی ایران خودرو است. احیای برند ایران خودرو به زودی انجام خواهد شد و با بازپسگیری بخشی از بازار، بسیاری از مشکلات حل میشود.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی نمایندگیها گفت: درآمد پایین و هزینههای بالای نمایندگیها چالش بزرگی است. ارزش ملک و داراییها در این صنعت به حدی افزایش یافته که سرمایهگذاری در آن توجیه اقتصادی ندارد. تورم بالا و تحریمها شرایط را سختتر کردهاند. نهادهای قیمتگذار سود را به منفی ۲۰ درصد رساندهاند. شرایط برای فعالیت اقتصادی سخت شده است.
نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو اعلام کرد: قطعات کمدوام و کمکیفیت باید از چرخه تولید حذف شوند. از مردم معذرت میخواهیم و قصد داریم با ارایه خدمات بهتر، رضایت آنها را جلب کنیم تا زمانی که محصولات جدید و باکیفیت به بازار برسند. این کار عملی است و برنامههای آن در حال اجراست.
وی افزود: ایران خودرو میتواند برای ۹۰ درصد مردم ایران، خودروی قابل قبول بفروشد و خدمات ارایه دهد. ۱۰ درصد باقیمانده مشتریان خواستار خودروهای لوکس هستند که از طریق واردات تامین میشوند.
کشاورز با اشاره به تغییرات جهانی در صنعت خودرو گفت: ۱۵ سال پیش، بازیگران اصلی صنعت خودرو، شرکتهای خارجی بودند. امروز چین با برندهای مختلف جایگزین آنها شده است. این هم فرصت است و هم تهدید. تکنولوژیهای جدیدی وارد بازار میشوند، اما قیمت تمامشده آنها به حدی است که تولید در ایران را دشوار میکند.
وی در پایان تاکید کرد: سیاستگذاران باید آگاه شوند و برای محصولات سبد تعرفهای تعیین کنند. اگر بازار را به روی کالاهای ارزانقیمت باز کنیم، مردم به زودی مجبور خواهند شد هزینههای بیشتری بپردازند. اقتصاد نمایندگیها باید بهبود یابد و ما به دنبال مدلهایی برای کمک به آنها هستیم. تعارف را باید کنار بگذاریم و با واقعنگری مشکلات را برطرف کنیم.

