افزایش قاچاق کالا؛ هشدار جدی برای رکود در صنعت تولید

به گزارش بورسنیوز، موضوع قاچاق کالا که اخیراً بیشتر مورد توجه قرار گرفته، در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با مسئولان نظام به طور جدی مورد بحث قرار گرفت. ایشان بیان کردند که «یکی از مشکلات واقعی اقتصاد ما، مسئله قاچاق است؛ قاچاق دوسویه. اقلامی از کشور خارج میشود که صد درصد به ضرر ماست و همچنین اقلامی به داخل قاچاق میشود که به همان اندازه به ضرر کشور است.»
قاچاق کالا، خواه به صورت واردات و خواه صادرات، یکی از معضلات اقتصادی کشور به شمار میآید که در صورت عدم جلوگیری از آن، میتواند به دیگر حوزهها نیز سرایت کند. به عنوان نمونه، جلوگیری از قاچاق سوخت، به ویژه در شرایطی که کشور با ناترازی مواجه است و برای تأمین نیاز داخلی به واردات این حامل انرژی روی آورده، میتواند نیازهای داخلی را تأمین کند و کشور را از وابستگی به واردات این کالا بینیاز سازد.
در اواسط دیماه سال جاری، محمد بهرامی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، درباره حجم قاچاق سوخت اظهار داشت که علاوه بر قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین، روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر دیگر از فرآوردههای نفتی نظیر گازوئیل نیز از کشور خارج میشود.
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، نیز در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به این موضوع، بیان کرد: «روال فعلی باعث شده که هر روز چند ده میلیون لیتر سوخت قاچاق شود. برای من به عنوان یک شهروند، این موضوع غیرقابل قبول است که از چرخهای که تولید و توزیع آن در دست خود ماست، روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق میشود!»
این در حالی است که ناترازی بنزین در کشور روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر است. بنابراین، با جلوگیری از قاچاق این کالا و حفظ آن در داخل کشور، دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.
قاچاق کالا، چه به صورت واردات و چه به صورت صادرات، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی زیادی دارد که بر کشورها تأثیرگذار است. از جمله پیامدهای این موضوع میتوان به آسیب به تولید داخلی و اشتغال، کاهش درآمدهای دولت، اختلال در بازار و رقابت ناعادلانه، تقویت اقتصاد غیررسمی، ایجاد بحرانهای اجتماعی، تضعیف بخشهای مولد اقتصادی، لطمه به امنیت ملی و افزایش فساد اشاره کرد.
قاچاق کالا با واردات غیرقانونی کالاهای خارجی به بازار داخلی، به شدت به تولیدات داخلی آسیب میزند. کالاهای قاچاق به دلیل نداشتن عوارض گمرکی و قیمتهای پایینتر، میتوانند جایگزین کالاهای تولید داخل شوند. این روند منجر به کاهش تقاضا برای تولیدات داخلی و در نهایت تعطیلی واحدهای تولیدی و کاهش اشتغال میشود.
علاوه بر این، قاچاق کالا باعث میشود که دولت نتواند از واردات کالاها، عوارض و مالیاتهای مربوطه را دریافت کند. این کاهش درآمدهای مالیاتی، بر توسعه زیرساختها و ارائه خدمات عمومی تأثیر منفی خواهد داشت. همچنین، این درآمدها که به صورت قانونی باید به بودجه دولتی وارد شود، از دست میرود و مانع رشد اقتصادی کشور میشود.
تقویت بخشهای غیررسمی و زیرزمینی اقتصاد نیز یکی دیگر از پیامدهای قاچاق کالا به شمار میرود. این پدیده موجب میشود که بخشهایی از اقتصاد خارج از نظارت دولت قرار بگیرند و ممکن است در زمینههای مختلف مانند کار غیررسمی، پولشویی و فساد فعالیت کنند که در بلندمدت به ناپایداری اقتصادی و اجتماعی منجر میشود. همچنین اگر قاچاق کالا شامل کالاهای حساس یا استراتژیک باشد، این موضوع میتواند تهدیدی برای امنیت ملی باشد.
قاچاق کالا معمولاً با فساد اداری، فساد گمرکی و نقض قوانین همراه است. افرادی که در فرآیند قاچاق دخیل هستند، برای تسهیل این فرآیند نیاز به رشوهدادن و نفوذ دارند که این مسئله باعث گسترش فساد در بخشهای مختلف دولت و جامعه میشود.
به طور کلی، قاچاق کالا به عنوان یک مشکل پیچیده و چند بعدی میتواند تأثیرات منفی زیادی بر جنبههای مختلف زندگی اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. برای مقابله با این مسئله، نیاز به یک رویکرد همهجانبه و هماهنگ از سوی دولت، نهادهای خصوصی و عمومی و جامعه وجود دارد تا ضمن جلوگیری از آسیبهای آن، سلامت اقتصادی و اجتماعی کشور نیز حفظ شود.
انتهای پیام/

