بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰
در جهت توقف سلطه چین؛

اعمال تعرفه‌های جدید بر کشتی‌های چینی در بنادر ایالات متحده

اعمال تعرفه‌های جدید بر کشتی‌های چینی در بنادر ایالات متحده
رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است بر حمل‌ونقل دریایی جهان و تقویت صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده، از کشتی‌های چینی که به بنادر آمریکا وارد می‌شوند، هزینه دریافت کند.
کد خبر : ۲۹۳۵۱۵
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، دولت ترامپ اقداماتی را برای اعمال تعرفه بر کشتی‌های چینی که به بنادر آمریکا وارد می‌شوند، آغاز کرده است؛ این موضوع می‌تواند تغییرات اساسی در مسیرهای حمل‌ونقل جهانی ایجاد کند و تنش‌ها را در جنگ تجاری میان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان افزایش دهد.

برنامه‌ای که توسط نماینده تجاری آمریکا در روز پنجشنبه (28 فروردین) ارائه شد، شامل هزینه‌ای بر اساس حجم کالاهای حمل‌شده برای تمامی کشتی‌های ساخت و تحت انحصار چین است که وارد بنادر آمریکا می‌شوند. 

این پیشنهاد پس از ماه‌ها تحقیق در مورد اینکه آیا صنعت کشتی‌سازی چین تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آید یا خیر، مطرح شده است؛ تحقیقاتی که از زمان دولت بایدن آغاز شده. این طرح همچنین شامل سازندگان کشتی غیرچینی می‌شود و بر هر کشتی ساخته نشده توسط آمریکا که در بنادر این کشور توقف می‌کند، تعرفه وضع خواهد کرد.

سیاست اعمال تعرفه بر کشتی‌های وارداتی به آمریکا در شش ماه آینده اجرایی می‌شود و مرحله دیگری نیز شامل محدود کردن کشتی‌های ساخت کشورهای دیگر که به حمل گاز طبیعی مایع می‌پردازند، در نظر گرفته شده که در یک بازه زمانی سه‌ساله آغاز خواهد شد. 

پس از شش ماه، هزینه برای کشتی‌های چینی در سطح 50 دلار به ازای هر تن خالص یا حجم فضای درآمدزایی یک کشتی تعیین می‌شود و سپس طی سه سال به تدریج افزایش می‌یابد. 

کشتی‌های ساخت چین بر اساس تناژ خالص یا هر کانتینر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و درآمد حاصل از این تعرفه‌ها برای احیای صنعت کشتی‌سازی رو به افول آمریکا صرف خواهد شد.

واکنش چین به این اقدام منفی بوده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور در روز جمعه (29 فروردین) تأکید کرد که این تصمیم به مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای آمریکایی آسیب خواهد زد و زنجیره‌های تأمین جهانی را مختل خواهد کرد. 

طرح فعلی با نسخه ابتدایی آن که هزینه دریافتی از هر کشتی را پس از هر بار توقف در بنادر آمریکا حداقل 1 میلیون دلار تعیین کرده بود، متفاوت است. هزینه‌ها اکنون به ازای هر سفر دریایی محاسبه می‌شود. 

شرکت‌های کشتی‌رانی می‌توانند به مدت سه سال از این تعرفه‌ها معاف شوند، به شرطی که نشان دهند یک کشتی ساخت آمریکا را سفارش داده‌اند. 

اتحادیه‌های کارگری نماینده کارگران در صنعت کشتی‌سازی آمریکا، این تصمیم را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند که این هزینه‌ها به صنعت کشتی‌سازی آمریکا جان تازه‌ای خواهد بخشید. 

برخی نمایندگان آمریکایی از جمله انجی کریگ، نگرانی‌هایی درباره تأثیر این هزینه‌ها بر کشاورزان آمریکایی ابراز کرده‌اند. مخالفان طرح بر این باورند که این اقدام منجر به افزایش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان و اختلال در تجارت خواهد شد. 

در نهایت، مرحله دوم این برنامه که در سه سال آینده آغاز خواهد شد، محدودیت‌هایی برای ارسال محموله‌های گاز طبیعی مایع با کشتی‌های خارجی به وجود می‌آورد و این محدودیت‌ها به تدریج در طول 22 سال افزایش خواهند یافت. 

این پیشنهاد همچنین شامل کشتی‌های حمل خودرو ساخته‌شده در خارج از آمریکا می‌شود و هزینه‌ای معادل 150 دلار به ازای هر واحد معادل خودرو برای کشتی‌های غیرآمریکایی که وارد بنادر ایالات متحده می‌شوند، اعمال خواهد شد. 

آدام شافر، معاون بازرگانی بین‌المللی و امور جهانی در انجمن مواد بازیافتی، از تصمیم دولت برای عدم اعمال هزینه بر کشتی‌های خالی ساخت چین که به بنادر آمریکا وارد می‌شوند، ابراز خوشحالی کرد و افزود که این انجمن به بررسی تأثیرات هزینه‌های جدید بر اعضای خود ادامه خواهد داد.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر